Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millasia rajoja 10-12vuotiaalle tytölle?

Vierailija
19.10.2012 |

Heippa!

Eli tollasta kysysin.

Kun 10-12vuotias ei ole enää kuitenkaan mikään pikkulapsikaan, mitä alle 10-vuotias esimerkiksi, vaan 10-vuotta täyttänythän lapsi on menossa enemmän sitten vuosi vuodelta sinne kahtakymppiä kohti.

Meillä olen tehnyt tälläisiä rajoja 11v tytölle:

- Kotiintulo aika on arkisin 19:30 ja viikonloppuisin & lomilla 21:00.

- Meikata en vielä anna ollenkaan, saatikka hiuksia värjätä ja tuputtaa niihin lakkaa yms. muita tuotteita jotka voisivat pilata jo tukan tässä vaiheessa.

- En anna seurustella.

- Olen antanut alkaa katsoa jotain k16 leffoja ja ohjelmia, kun eihän tuon ikäistä voi enää nukkumaan pakottaa kantamalla sänkyyn esimerkiksi klo 21:00 kun rupeaa niin isokokoinen lapsikin olemaan... mutta viikonloppuisin meillä hiljenee talo kuitenkin viim. klo 00:00 ja lapsi nukkuu yleensä viikonloppuisin klo 10:00 saakka.

Olenko huono vai hyvä äiti mielestänne??

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä siis sille joka ihmetteli kirjoitustani, jossa mainitsin, että tyttö saa meikata diskoon. meillä ainakin tyttö saanut ihan ekaluokalta asti käydä koulun diskossa. disko alkaa meillä yleensä noin klo 14 ja kestää pari tuntia. siellä tanssitaan on kilpailuja yms. joskus on iltadiskoja klo 18-20 ja sinnekin saa mennä.

ja saa tuonne meikatakin ja laittaa vähän juhlavammat vaatteet. yleensä jotkut paksut sukkahousut, farkkuhame ja nätti paita, ei paljastavaa tai seksikästä. laittaa itse itselleen luomiväriä, poskipunaa ja huulikiiltoa.

miksi tällaiset pitäisi lapselta kieltää? tyttö harjoittelee naiseutta koko elämänsä ja mielestäni jos on itse kiinnostunut muodista ja meikeistä niin saa näiden kanssa myös itseään toteuttaa.

Vierailija
42/77 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: "uskon että tyttäreni osaa erotella hyvin jo fiktion ja faktan ja eipä ole näyttänyt ongelmia olevan, niin en näe syytäkään että miksi kieltää tämmöistä, jostain sen kasvamisen voi alottaa ja rajoja vähän höllätä, mielummin itse teen sen tässä leffa asiassa kuin meikkaamisessa."

Ajatteletko sinä, että nämä ikärajat on ihan vanhempien kiusaksi tehty? Oletko varmasti parempi arvioimaan seksin ja väkivallan näkemisen vaikutuksia lapseen kuin ne psykologit, jotka ne ovat tehnet?

Meillä jo 9-vuotiaskin osaa "perustella" aikuismaisesti, miksi kauhuelokuvat eivät ole totta. Silti näkee välillä painajaisia, ja joskus pimeä pelottaa. Juu ja ei hän eikä 13-vuotiaskaan katso k 16-leffoja. Ap:ltä on jo pallo hukassa!

Kyllä meillä kuopuksella on jo alle kouluikäisenä ollut tapana kiireesti touhuta, että "Ei pelottanut yhtään!", jos sattuu jotain säpsähdyttävää ja jos häneltä kysytään, että säikähditkö. Lapsilla on usein valitettavan iso tarve olla isompia kuin mitä ovatkaan, eikä vanhempien sitä tarvitse ruokkia lisää. Noissa elokuvissa on vielä ihan eri asia, ymmärtääkö faktan ja fiktion eron ja se, miltä TUNTUU. Toki yksilökohtaisia eroja on, mutta en todellakaan usko, että lapsi ainakaan jää jotain paitsi, jos ei katso kiellettyjä elokuvia, joten miksi ottaa riski? Itse en siedä kauhuelokuvia lainkaan, vaikka olen hyvinkin jo 18 vuotta täyttänyt ;) Tottakai tietäisin, ettei niitä nunnia pompi kaivoista ja lumihangista, mutta tunne ei tottele järkeä aina. Omat lapseni ovat monella tavalla älykkäitä ja etenkin esikoisesta huomasi jo varhain, että järkevästi erotteli faktaa ja fiktiota, mutta se ei ole mikään syy antaa katsoa kiellettyjä elokuvia! Inhottaa tämä ajattelutapa "rajat on ressukoille, meidän Super-Samuli kyllä tietää itsekin oman parhaansa" - ja eiköhän melkeinpä jokaisen lapsi ole keskiarvoista älykkäämpi ;) Eivät nuo omanikaan mitään neroja kuitenkaan ole, ja vaikka minulla on läheiset välit heihin, en ihan todella voi käsi sydämellä sanoa aina tietäväni, mikä on heidän parhaakseen. Eli kuuntelen kyllä asiantuntijoiden kommentteja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: "Inhottaa tämä ajattelutapa "rajat on ressukoille, meidän Super-Samuli kyllä tietää itsekin oman parhaansa" - ja eiköhän melkeinpä jokaisen lapsi ole keskiarvoista älykkäämpi ;) Eivät nuo omanikaan mitään neroja kuitenkaan ole, ja vaikka minulla on läheiset välit heihin, en ihan todella voi käsi sydämellä sanoa aina tietäväni, mikä on heidän parhaakseen. Eli kuuntelen kyllä asiantuntijoiden kommentteja!

Olipa fiksusti sanottu! Kysyit Ap alkuperäisessä viestissäsi että ovatko asettamasi rajat meidän mielestämme järkeviä. Mene nyt itseesi kun luet nämä kommentit. Voisitko sittenkin ehkä vielä kyseenalaistaa jotain?

Vierailija
44/77 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tätä palstaa valvota ollenkaan, kun taas joku hullu kirjoittaa sairaita juttujaan. Olen tostakin 78/79 ilmoittanut jo kaksi kertaa, eikä mitään tapahdu.

Vierailija
45/77 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei neekereitä jos tulee saa viedä presidentille kukan ja kertoa haluan seksiä kanssasi

Vierailija
46/77 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 11v ei edes halua katsoa k-16 elokuvia. Kotiin viim 2030, eikä haluakaan olla pitempään ja meikata toki saa jos haluaa.

Vierailija
47/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kotiintuloajat, en anna meikata ennen yläastetta, tukkaan olen laittanut kyllä raitoja ja annan muutenkin laittaa niitä, en ole antanut ottaa muuta väriä.

Vierailija
48/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun parin vuoden kuluttua on kuitenkin ylä-aste ikäinen ja nyt vielä muutama vuosi ala-astetta menossa. Niin joutuu silleen keikuttelemaan ison ja pienen lapsen välissä, ei oo kovin helppoo...

Vierailija
49/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et anna meikata mutta annat katsoa k-16 leffoja. Miksi et anna meikata, mitä pahaa siinä on? Vaikkaan että sitä mielenkiintoisemmaksi homma muuttuu mitä enemmän kiellät.

Sen sijaan ikärajat on ammattilaisten toimesta asetettu niin, että niissä on arviotu mikä on minkäkin ikäiselle sopivaa, ja minkä pystyy käsittelemään, esim väkivalta vaikuttaa eri tavalla aikuiseen kuin lapseen, jolla ei ole vielä kriittistä silmää. Esim oma 8-v tyttäreni näki vahingossa kavereillaan K 12 elokuvan, ja sai siitä painajaisia, oli liian pelottava, sanoi itsekin ettei olisi haluunut nähdä kun ei nyt voi lakata ajattelemasta sitä.

Vierailija
50/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sen tv:n kiinni, otat vaikka sulakkeen irti seinästä jos ei muuten onnistu.

Kyllä nyt jonkinlainen neuvotteluyhteys pitäis olla tuonikäisen kanssa, edes sitten uhkailemalla tai kiristämällä saisi huoneeseensa illalla , tietty nukkumaan ei oikein voi pakottaa

Vierailija
51/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niin tärkeää tekemistä 11-vuotiaalla voi olla, että saa roikkua ulkona iltayhdeksään?

Vierailija
52/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua? Miksi edet mietit muita kasvatusasioita jos et piittaa yhtään ikärajoista? Ja samaa mieltä kuin aiempi kirjoittaja, maikkaamisessa ei ole mitään kovin pahaa. Sen sijaan seksi ja väkivalta ei kyllä sovi 11-vuotiaan silmille.

Vierailija
53/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua että ala-aste ikäiseni näyttää miltään pikkulumpulta ja sen vaikutuksen tekee se jos alakoulu ikäisellä on meikit naamassa. Hänen ei tarvitse näyttää vielä naiselta ja muutenkin, pilaa vaan ihonsa jos siinä ei ole mitään epäpuhtauksiakaan niin miksi sitä millään pakkeleilla tukkiakkaan?

No meillä ei kyllä niin älyttömyyksiin ja pitkälle mennä että telkkari revitään johtoineen irti seinästä että lapsi ei sitä katso tai sitten oltaisiin niin lapsellisia vanhempia että uhkailtaisiin ja kiristettäisiin jollakin... huom. me vanhemmatkin katsomme sitä televisiota, emme viitsi siis sitä sammuttaa siinä sitten jos tulee joku sellainen ohjelma mitä mekin haluisimme seurata ja uskon että tyttäreni osaa erotella hyvin jo fiktion ja faktan ja eipä ole näyttänyt ongelmia olevan, niin en näe syytäkään että miksi kieltää tämmöistä, jostain sen kasvamisen voi alottaa ja rajoja vähän höllätä, mielummin itse teen sen tässä leffa asiassa kuin meikkaamisessa.

Ai mitä 11-vuotias lapsi tekee ilta yhdeksään asti ulkona? on kavereidensa kanssa. ei tuo klo 21:00 ole sitä että puolille öin tuolla luuhaisi ja sitä paitsi kun sieltä missä sitten ollaankin ei lähdetä vasta klo 21 vaan KOTONA TULEE OLLA VIIM. KUN VIISARI NAPSAHTAA 21. Joten joutuu joskus alkaa hipsimään kotia päin jo 20:30.

t.ap

Vierailija
54/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on saanut katsoa noita kanssa 8-vuotiaana esimerkiksi ja ei tytöllä ole ollut mitään ongelmaa. tuon tyyppisiähän elokuvia ovat mm. pirates of the caribean. onneksi lapseni ei taida olla niin lällykkä sitten..

ja tottakai minusta tulee piitata kaikenlaisista kasvatusasioista! mutta eihän se nyt sitä tarkota myöskään että jos jossain joustaa niin sitten tulisi automaattisesti joustaa kaikissa asioissa?

eihän siinä olisi mitään järkeä.

jokainen tekee perheineen niin kuin parhaaksi näkee.

itse yritän lapsen kanssa etsiä vain sellaista kultaista keskitietä.

Vierailija
55/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumaan nyt kehoitetaan suht ajoissa. Myös viikonloppuisin mennään nukkumaan 22 maissa, lomilla voi mennä jopa joskus 23.

Kavereilta soitetaan kotiin jos on tarvis, mutta yleensä ei. Tulee itse ja illat menevät treeneissä. Se mihin aikaa joutuu kotiin riippuu kaverista (perheen tavoista) ja seuraavan päivän ohjelmasta. Aika samoissa ajoissa kuitenkin maksimissaan liikutaan kuin teillä.

Meikkauskielto on koulussa, mutta ei tuo haluaisi edes meikata. Hiusten värjäyksestäkään ei ole puhunut. Lakkaa laitetaan joskus kampausten pysymiseksi (silloinkin minä olen tehnyt kampauksen ja tuppaan lakkaa, jotta kestää kisat).

Ikärajat leffoissa on kai max 12v pintaan. Katselee samoja leffoja kuin pari vuotta vanhempi veljensä.

Seurustelua ei olla kielletty. Jos tykkää "seurustella" niin vapaasti saa sen omanikäisensä pojan kanssa. Ei ne 5luokkalaiset pojat mitään ihmeempiä vielä puuhaile...

No joo meillä suorastaan älyttömän fiksu ja vastuuntuntoinen tyttö. Tuskin tuon kanssa koskaan mitään ihmeempiä rajoja joutuu edes asettamaan.

Vierailija
56/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi ei osaa erotella faktaa ja fiktiota vaikka niin haluaisitkin ajatella. Ikärajat ovat tosiaan ammattilaisten tekemiä, ei huvikseen keksittyjä. Mutta jos et niistä piittaa, mikset samantien anna lapsellesi olutpulloa käteen, osaa varmaan myös juoda alkoholia sopivasti ja annapa myös autonavaimet, miksei muka osaisi jo ajaa kun on isin autolla pihassa vähän harjoitellut. Sinähän kun tiedät kaiken paremmin.

t.nimim "Mistä niitä häiriintyneitä lapsia oikein tulee?"

Vierailija
57/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä sinä sen voit estää? Ja miksi? Kuullostaa vähän että yrität kovasti kontrolloida sellaista joka on luonnostaan tapahtumassa. Jos tyttö haluaa meikata ja seurustella, yrittäisin ehkä puhua niistä asioista kotona tytön kanssa, mutta kieltämään en lähtisi. Itsekin "seurustelin" 5-luokalla, eli tavattiin koulun jälkeen kaveriporukalla ja pidettiin kädestä.

Ikärajoista sen sijaan pitäisin kiinni minäkin.

Vierailija
58/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin arkisin klo 19.30-20. Viikonloppuisin miten sattuu, ei kuitenkaan klo 21 jälkeen. Koskaan ei ole kaupungilla itsekseen.

Raitoja on tukassa.

Vierailija
59/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutaan 15km keskustasta joten illat kotona, viikonloppuisin saa olla yötä kavereilla, muutenkin pitää kuskata,pitkät välimatkat.

koulun diskossa ja nuokkarilla käy,sieltäkin haetaan kotiin.

harrastaa discotanssia.

meikkaa huulikiillolla,kynsilakkaa ja hiuksissa raitoja

yhdessä valitaan kouluvaatteet

leikkii,huom leikkii paljon pikkuvelien 8 ja 1v kanssa.

nukkumaan itse kömpii 20-21 aikaa.

Vierailija
60/77 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleensä meikkaa, saa joskus laittaa kouluun ripsiväriä (ehkä laittaa 2x kk). Kotiintulo on vähän päivästä riippuen arkisin 19:30-20:00 ja viikonloppuisin 20:00-21:00. Nukkumaan menee 21:00-22:00 välillä, ei yleensä katso 21 jälkeen telkkaria vaan lukee huoneessaan. Saa olla tyttöjen ja poikien kanssa tasaveroisesti, ei seurustele, vaan pojat on kavereita. Ei saa katsoa K16 elokuvia, K12 kyllä saa.

Meillä toimii tämä, ei ongelmia.