Hormonaalinen migreeni, kokemuksia???
Olen nyt vuoden kärsinyt hormonaalisesta migreenistä. Minulla on kohtu poistettu, mutta munasarjat on ja pelittää.(ultralla tutkittu)Kierron tunnistan yleisestä pms- oireista...Pinnan kireys, ahditus, mielialan lasku, iktuisuus, rintojen arkuus. Ensin alkaa pms oireet..Ja siitä muutama päivän päästä migreeni. Joka keatää vähimmillään 3 päivää, enintään viikon. Monesti menee lähemmäs viikko. Kipu aaltoilee. Aamulla saattaa olla tunti kaks parempa..Ja pikkuhiljaa se kipu taas alkaa. Minulla kipu ei suinkaan sellaista kirveellä päähän kipua, vaan sellaista inhottavaa puristusta koko ajan. Välillä tulee vihlaisuita niskasta, oikealta puolelta..Mutta useimmiten pahimmat vihlasut tulee oikean "silmän takaa" ja sellainen painekipu tuossa nenän varressa ja otsalla. Kivun lisäksi muut migreenin liittyvät liitännäsioireet ovat rajuja...Keskittymisvaikeudet, huimaus, ja sekavuus., ärtyisyys Välillä kun yritän laittaa ruokaa, niin siitä ei oikeastaan tule yhtään mitään. En tajua mistään mitään. Olo on todella pelottava. Ihan päälle päin musta näkee et kaikki ei ole ok..Kun kuljen otsa rutussa ja silmät sillai "siristäen". Se puristus on niin kurjan tuntuista.Kyllä perhe kärsii aina tästä viikon helvetistä ja suoraan sanottuna olen nykyään työkyvytön.
Joskus harvoin on etovaa oloa ja näköhäiriöitä ennen särkyä.
Käsikauppalääkkeet ihan yhtä tyhjän kanssa ja ns. migreenilääkkeet ei auta. Pitäisi varmaan hakeutua neurologille...Josko hänellä olisi jotain lääkettä, mitä säännöllisesti syödään.
Kysyisinkin teiltä että millaisia liitännäisoireita teillä liittyy migreeniin?? Onko sekavuutta, keskittymisvaikeuksia ym??? Onko vaikeuksia käydä töissä? Mikä on auttanut??
Oon niin yksin tän asian kanssa..Et olis kiva saada vertaistukea.
Kommentit (7)
Ei mulla ole mitään estolääkitystä. Näitä ns. tripaaneja?(kirjoitinko oikein) on muutamia kokeiltu...Ei auta, eikä sovi.Ensin oli tämä nenäsuihke, siitä oksensin kun valui kurkkuun niin paha maku. Sit oli joku toinen, nimeä en muista...Se aiheutti kamalat tuntemukset rintaan. Rintaa puristi tuntui kun olisin saamassa sydärin...Hui!! Nyt olen sit kärvistellyt yksin tämäna sian kanssa. Neurologille se on aika tilattava....
täsmälääke, estolääke on esim beetasalpaaja, se lieventää kohtauksia, tai pitää ne poissa.
Minulla ei ole kaikkein pahin mahdollinen hormonaalinen ts. kuukautismigreeni, mutta lääkkeet ei ole päänsärkyyn auttaneet. Sen sijaan mulla auttoi niinkin yksinkertainen asia kuin valkoisen sokerin välttäminen. En edes jättänyt kokonaan pois niin, että olisin vaihtanut esim. ketsupit sokerittomaksi ym. muut piilosokerit pois. Mutta silti ero on kuin yöllä ja päivällä.
Muistaisin joskus lukeneenikin migreeniin auttavasta ruokavaliosta, mutta tähän hätään en löytänyt yhtään artikkelia aiheesta. Kai se valkoinen sokeri sitten jotenkin sekoittaa hormoneja tai saa estrogeenitasot vaihtelemaan enemmän, kun laukaisee migreenin.
Mulla on viitisen päivää ennen kuukautisia migreeni, ja ennen ovulaatiota myös noin viikon ajan. Yleislääkäriltä sain kohtauslääkkeen nenäsuihkeena, ei tehonnut ja juuri tuo hirveä maku teki olosta vielä pahemman. Estolääkekokeiluna ehti olla Triptyl joka sotki muun lääkitykseni ihan totaalisesti eikä auttanut migreeniin kuin muutaman kuukauden. Lopetin sen. Miranax auttaa hiukan. Olen testannut myös ns migreenipantaa joka auttoi vähän mutta ei niin paljoa että olisin enää niitä sillä hintaa ostellut.
Toivon pääseväni keväällä yleislääkärin avulla kokeilemaan lisää lääkkeitä jotta joskus olisi mahdollista päästä neurologille jos sopivaa ei löydy. Migreeni on hormonaalinen mutta sen ja hyvin vaikean pms:n/pmdd:n takia kärsin myös muista kivuista joita toivoisin selvitettävän. Pienituloisen on vaikea päästä hoitoon, mikäli sinulla on mahdollisuus mennä neurologille niin mene ihmeessä heti.
Minulla ei ole ruokavalio tai liikunta tai muut tällaiset auttaneet tähän. Sokeria en syö juuri muutenkaan. Uskon että jollekulle sen vähentäminen saattaa auttaa.
Kannattaa hakeutua asiansa osaavan neurologin puoleen, monesti lääke löytyy vasta pitkän hakemisen jälkeen.