Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pärjätä kolmen alle 2v lapsen kanssa yksin???

Vierailija
17.10.2012 |

Minulla on tällä hetkellä 1v 2kk ikäinen poika ja odotan kaksosia. Poika ehtii nippa nappa täyttää 1,5v, ellei kaksoset synny etuajassa...

Tilanne ei ole mitenkään suunniteltu. Esikoinen oli toivottu, joskin oli yllätys, että tulin heti ekasta "yrityksestä" raskaaksi. Alku meni hyvin esikoisen kanssa, isä oli osallistuva (on toki edelleen osallistuva, muttemme ole enää yhdessä) jne ja muutenkin kaikki vaikutti mielestäni olevan kunnossa tai sitten en vaan nähnyt mitään väsymykseltäni, koska esikoinen herätti tosi usein öisin ekan puol vuotta.

Uusi raskauteni oli meille molemmille yllätys (tottakai tiesimme raskauden olevan mahdollista ehkäisystä huolimatta) ja mies oli abortin kannalla kuultuaan raskaudestani ja antoi vaihtoehdoiksi joko ero tai abortti. Aborttia en pystynyt tekemään, joten mies lähti. En tajua, miten olen voinut rakastua tuollaiseen pelkuriin, ei hän kyllä siltä aiemmin vaikuttanut...

Poikaansa mies on ottanut luokseen ihan säännöllisesti eli poika on sillä viikolla yhden illan isällään, jolloin menee isälle viikonlopuksi ja kun taas ei mene isälle viikonlopuksi niin sillä viikolla poika on isällään yhden illan ja toisen kerran joko illan tai koko päivän.

En tiedä miten käy sitten, kun kaksoset syntyvät, että vieläkö mies ottaa poikaa luokseen ja miten tapaa kaksosia, jos on edes halukas. Olen kysellyt, että olisiko halukas tapaamaan myös kaksosia, niin mies ei juuri ole kommentoinut eikä häntä vaikuta kiinnostavan.

Kaipaisin kipeästi vinkkejä, että miten pärjään kolmen pienen kanssa yksin? Sukulaiset asuu kaukana, ystäviä minulla on täällä jonkin verran, mutta hekin ovat työelämässä, etteivät jatkuvasti pysty auttamaan.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisessa ketjussa parjataan ja syyllistetään ihmisiä, jotka kehtaa laittaa pienen 1,5v hoitoon ja olla itse kotona vauvan/vauvojen kanssa...

Vierailija
22/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on monia tässäkin tilanteessa:

- palkkaa osapäiväinen lastenhoitaja Kelan tuilla ja kotitalousvähennyksellä

- laita esikoinen puolipäivähoitoon tai hoitoon max 10 päivää kuukaudessa

- hanki tilapäistä lastenhoitoapua www.mll.fi tai www.hoivanet.fi

- sosiaalialan oppilaitoksista voi kysellä ilmaisia harjoittelijoita

- palkkaa siivousapua

- unohda kotiruokien ja täysimetyksen fanaattiset kannattajat ja hyödynnä valmisruokia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän joutui vähentämään ja jättämään imettämisen melko varhaisessa vaiheessa pois. Aika ja voimat eivät vaan riittäneet, vauvatkin olivat vielä superhitaita syöjiä. Varaudu tähänkin, ettei tule yllärinä, jos joudut niin tekemään. Hätätilassa kahta vauvaa voi ruokkia pullosta yhtä aikaa. Ja tiedän kyllä, että vauvaa pitäisi pitää lähellä syöttäessä jne., mutta aina se vaan ei ole mahdollista. Sylitelkää sitten muuten.

Mites muuten olis kantoliina tms., jonne vauvat pääsisivät vuorotellen lähelle sinua?

Vierailija
24/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei välttämättä helpota ollenkaan. Mun hyvällä ystävällä oli muuten sama tilanne, mutta mies ei jättänyt ( vaan teki superpitkää työpäivää), mutta heillä oli myös vaikeavammainen esikoinen, eli paletti oli aikamoinen.

He hakivat tuolle silloin 1,5v sisarukselle hoitopaikan, mutta lopettivat sen syksyn jälkeen, koska lapsen vieminen ja hakeminen hoidosta kaksosten kanssa, ja siihen päälle tuon 1,5-v reagointi ja mustasukkaisuus hoitoon joutumisesta oli sen verran kovia, että jos päivisin olikin muutaman tunnin rauha, illat olivat sitten yhtä huutoa ja raivoamista.

Ja sille, joka tässä ketjussa alkoi lässyttää siitä, kuinka ap:lle suositellaan hoitoon laittamista, vaikka jossain muualla se tuomittiin, pälkähtikö sun pieneen päähäsi ajatus, että TILANTEET ON KOVIN ERILAISIA???? En minäkään ymmärrä, että perusperheen äiti työntää 1,5-v:n hoitoon yhden vauvan tieltä, mutta ap:lla on tulossa kaksoset, ja hän on yksin. Kyllä mä ainakin silloin miettisin myös tuon vaihtoehdon.

Vierailija
25/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoitoon, kun olin sairas. Olisivat kyllä tehneet muutakin, mutta en tarvinnut. Tilanteesi on haastava, apua pitää saada, kun sitä saavat muutkin ihmiset.

Vierailija
26/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin vaan, että tuleeko pojasta sitten entistä mustasukkaisempi kun hän on hoidossa ja kaksoset kotona. Olen jo nyt huomannut, kun yksi ystäväni sai vauvan 4kk sitten ja kun heillä on vierailtu ja jos olen ottanut vauvan syliin, niin pojan pitäis päästä just samaan aikaan syliin.

ap

Hänhän rupeaa juuri ottamaan enemmän ja enemmän kontaktia toisiin lapsiin, joten hoito voisi tehdä sosiaalisesti jopa hyvää. Me veimme oman lapsemme hoitoon 2,5-vuotiaana, mutta ryhmässä on myös jopa vupden ikäisiä joiden kanssa lapsemme tulee toimeen ja leikkii niin paljon kuin tuon ikäiset nyt leikkivät keskenään.

Kannattaa harkita hoitoon viemistä, en usko siitä olevan minkäänlaista haittaa esikoiselle.

Vierailija
27/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on monia tässäkin tilanteessa:

- palkkaa osapäiväinen lastenhoitaja Kelan tuilla ja kotitalousvähennyksellä

- laita esikoinen puolipäivähoitoon tai hoitoon max 10 päivää kuukaudessa

- hanki tilapäistä lastenhoitoapua www.mll.fi tai www.hoivanet.fi

- sosiaalialan oppilaitoksista voi kysellä ilmaisia harjoittelijoita

- palkkaa siivousapua

- unohda kotiruokien ja täysimetyksen fanaattiset kannattajat ja hyödynnä valmisruokia

Vierailija
28/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai kädet vapaaksi. Esikoinen kun ei alussa viihtynyt juuri muualla kun sylissä.

Varmasti ainakin kokeilen kantoliinaa.

ap

Hän joutui vähentämään ja jättämään imettämisen melko varhaisessa vaiheessa pois. Aika ja voimat eivät vaan riittäneet, vauvatkin olivat vielä superhitaita syöjiä. Varaudu tähänkin, ettei tule yllärinä, jos joudut niin tekemään. Hätätilassa kahta vauvaa voi ruokkia pullosta yhtä aikaa. Ja tiedän kyllä, että vauvaa pitäisi pitää lähellä syöttäessä jne., mutta aina se vaan ei ole mahdollista. Sylitelkää sitten muuten.

Mites muuten olis kantoliina tms., jonne vauvat pääsisivät vuorotellen lähelle sinua?

Vierailija
29/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä esikoinen osoittaisi mustasukkaisuutta ym, jos hänet laittaisi hoitoon. En nyt varma voi olla, mutta näin epäilen.

ap

Se ei välttämättä helpota ollenkaan. Mun hyvällä ystävällä oli muuten sama tilanne, mutta mies ei jättänyt ( vaan teki superpitkää työpäivää), mutta heillä oli myös vaikeavammainen esikoinen, eli paletti oli aikamoinen.

He hakivat tuolle silloin 1,5v sisarukselle hoitopaikan, mutta lopettivat sen syksyn jälkeen, koska lapsen vieminen ja hakeminen hoidosta kaksosten kanssa, ja siihen päälle tuon 1,5-v reagointi ja mustasukkaisuus hoitoon joutumisesta oli sen verran kovia, että jos päivisin olikin muutaman tunnin rauha, illat olivat sitten yhtä huutoa ja raivoamista.

Ja sille, joka tässä ketjussa alkoi lässyttää siitä, kuinka ap:lle suositellaan hoitoon laittamista, vaikka jossain muualla se tuomittiin, pälkähtikö sun pieneen päähäsi ajatus, että TILANTEET ON KOVIN ERILAISIA???? En minäkään ymmärrä, että perusperheen äiti työntää 1,5-v:n hoitoon yhden vauvan tieltä, mutta ap:lla on tulossa kaksoset, ja hän on yksin. Kyllä mä ainakin silloin miettisin myös tuon vaihtoehdon.

Vierailija
30/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheille niitä ei riitä ja muutenkin lastenhoitoapua saa vain, jos on lastensuojelun asiakas.

ap

lastenhoitoon, kun olin sairas. Olisivat kyllä tehneet muutakin, mutta en tarvinnut. Tilanteesi on haastava, apua pitää saada, kun sitä saavat muutkin ihmiset.

Vierailija
31/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän kunnassanne puistotätitoimintaa? Se olisi myös ihan kätevä aamupäivisin viedä isompaa lasta sinne leikkimään. Meillä ainakin alkukankeuden jälkeen jäi lapsi sinne erittäinkin mielellään leikkimään. Ja se on sinäänsä mukavaa kun lapsen ei kuitenkaan tarvitse syödä ja nukkua vieraiden ihmisten kanssa vaan tuttu ja turvallinen vanhempi hakee kotiin syömään ja unille. Ja aluksi voi pitää ihan tunnin tai parin verran. Tämä on vain yksi monista vaihtoehdoista. :) Ilmeisesti jos yksin olet, niin rahallinen tilanne ei ole mikään kehuttava, joten uskoisin että maksullisten palveluiden hankkiminen on hankalaa. Tietysti onhan niitä palveluja varmaan edullisiakin. Toivotan kuitenkin tsemppiä! Kyllä se siitä lähtee! Itsellä ei ole kokemusta kaksosista, ja se tulee olemaan varmasti rankkaa. Minulla on kuitenkin lapset pienellä ikäerolla ja mies oli paljon töissä mutta kyllä siitä selvittiin! Kyllä te selviätte! :)

Vierailija
32/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemaan rankaa kolmen noin pienen kanssa. Ottaisin asian vielä puheeksi neuvolassa. Minusta kyllä nykyisin kunnalla on kotiapua ilman, että joutuu lastensuojelun asiakkaaksi. Lasten isä vielä ennemmän mukaan ainakin isomman lapsen hoitoon. Pyrkisin myös nyt jo kyselemään apukäsiä mukaan vauvojen hoitoon tai sitten vaikka leikkimään isomman lapsen kanssa.

Suosittelen vielä jonkinlaista kantoreppua/liinaa ja sellaista tärinäsitteriä, jossa ainakin toinen vauvoista voisi viihtyä.

Tsemppiä loppuraskauteen ja kovasti voimia tulevaan.

Vierailija
33/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten oli juttu vauva/perhelehdessä perheestä jossa oli alle 2-vuotias esikoinen ja kolmoset syntyivät. Isä teki ainakin osin reissutyötä. Hekään eivät olisi saaneet mitään apuja kotiin kunnalta, ellei perheen isä olisi soittanut kaupunginjohtajalle, joka sitten lupasi poikkeuksellisesti heille kodinhoitajan kotiin!

Mun mielestäsi sun tilanteesi ap on aika verrattavissa tähän. Älä sinäkään tyydy siihen, ettei muka ole apua tarjolla. Onhan sitä oltava tuollaisessa tilanteessa. Ole tiukkana! Itse varmaan sinun tilanteessasi harkitsisin esikoisen laittamista osa-aikaiseen hoitoon, ja jos se homma ei toimi, niin voihan sen lopettaa. Mustasukkainen esikoinen tulee takuulla olemaan, vaikka olisi kotonakin. Sulla tulee menemään kaksosten kanssa kuitenkin tosi paljon aikaa... Ja useinhan kaksoset syntyvät vähän ennakkoon, jolloin on omat kuvionsa. Tsemppiä!

Vierailija
34/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan sen tuntua maitojunalta, mutta ihan hirveän vaikea tuo tilanne on. Itse en laittaisi puolitoistavuotiasta hoitoon, lähinnä siksi, etten usko sen tuovan apua. Sitten pitäisi ehtiä viemään lapsi hoitoon ja ainakin oma 2v poikani reagoi hoitoon laittoon itkuisilla illoilla ja öillä. Toisaalta ehkä se toisi pidemmällä tähtäimellä apuakin, kun nyt menee meilläkin illat ja yöt paremmin, kun hoidossa on oltu 3kk.

Itse miettisin tarkasti voisinko muuttaa jonkun auttajan luo. Saisi myös seuraa ja siivousapua, kauppatavaroita voisi tuoda joku muukin ja ehkä joskus voisi torkkua hetken kun toinen vahtii lapsia.

Tsemppiä! Itse odottelen nyt kolmatta, aiemmat lapset ovat kolmannen syntyesä 3v5kk ja 2v4kk. Yhden vauvan ja yksivuotiaan kanssa meni hyvin, mutta kaksi vauvaa on kyllä eriasia.

Vierailija
35/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä noista välitä.

Mutta kyllä sä pärjäät. Otat tosiaan asian puheeksi siellä neuvolassa, kyselet millaista apua ja tukea voisit saada. Itse harkitsisin todella muuttamista sille paikkakunnalle jossa sukulaiset ovat.

Esikoisesi on toki aika pieni, mutta tuollaisessa tilanteessa todellakin ymmärrän lapsen hoitoon laittamisen!

Voisiko esikoinen muuten asua isän luona hieman pidempään aluksi? Vaikka ekan kuukauden?

Ja vaikka mies miten urputtaisi, niin lapset ovat hänenkin. Hän ON vastuussa tahtoi tai ei. Älä päästä sitä mulkeroa livistämään vastuutaan.

Vierailija
36/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavalle aikoinaan, että hyvä että soitit tänne, koska perhetyöntekijät toimivat lastensuojeluperheissä, ja meillä kyseessä oli fyysinen sairaus. Tiedän, että en ollut ainoa äiti, jota kävivät auttamassa. Samaa kylällä puhuttiin, että eivät tule kuin vanhuksia hoitamaan, mutta ei pitänyt paikkaansa.

Vierailija
37/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain kunnissa tuo on valitettava tilanne, vaikka kodinhoitaja kuuluisi lapsiperheille ihan lakisääteisenä (maksullisena) palveluna.

Seurakunnasta saattaisit saada apua diakonilta, olisiko se mahdoton ajatus?

Lapsiperheille niitä ei riitä ja muutenkin lastenhoitoapua saa vain, jos on lastensuojelun asiakas.

ap

Vierailija
38/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta saisit edes jollain tapaa mielekkään hoitopaikan pojalle, ( läheltä, kivasta päiväkodista) sun pitäisi olla jo toiminut! Ei kunnalla ole mitään velvoitetta tehdä sun lapselle tilaa lähipäiväkodista, vaan ne voivat osoittaa sulle paikan monen kilometrin päästä.

Ja jotta se hoidon aloitus menisi hyvin, sun ehdottomasti pitäisi aloittaa se hoito asap. eikä niin, että vauvat syntyy ja sitten sä viet sen esikoisen hoitoon, koska siten se esikoinen todellakin yhdistää hoitoon viemisen vauvojen syntymiseen.

Vierailija
39/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisessa ketjussa parjataan ja syyllistetään ihmisiä, jotka kehtaa laittaa pienen 1,5v hoitoon ja olla itse kotona vauvan/vauvojen kanssa...

yh-äiti kahden vauvan ja 1v6kk kanssa vs. pariskunta joilla yksi vauva ja 1v6kk.

Tuskin kukaan kieltää päivähoidon käyttämistä tukitoimena kun se on todella tarpeen.

40/43 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia kysyviä aikoja elelet! Kiva, kun sinulla on ystäviä lähellä, jotka joskus ehkäpä voivat tulla avuksi. Olitko jo neuvolasta kysellyt? Voisitko kysellä myös erilaisilta järjestöiltä? Mll:n kautta voi löytyä lastenhoitoapua. Joillakin seurakunnilla on Lapsiparkkeja tai vastaavia, joihin voi tuoda lapsensa hetkeksi hoitoon, kun itsellä on menoja. Päiväkodeilla ja avoimilla päiväkodeilla on myös hoitopalvelua, vaikka lapsi ei tarvitsisikaan kokopäiväistä hoitopaikkaa. Joskus myöskin naapurustossa saattaa tulla tutuiksi ihmiset ja löytyä luotettavia naapureita, jotka mielellään ehtivät ja haluavat auttaa. Ja hienoa, että vanhin lapsista voi viettää isänsä kanssa ajoittain aikaa. Voimia kaikkeen! Pidä huolta myös itsestäsi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme