6-vuotias haluaisi katsoa StarWars elokuvat!
Minkä ikäisenä teidän lapset ovat saaneet katsoa elokuvat? Ikärajahan on kaikilla 11v. Katsottiin pojan kanssa se vanhin elokuva (osa IV) kun muisteltiin miehen kanssa ettei olisi kovin jännä. Oli mielestäni ihan ok 6-vuotiaalle kun katsottiin yhdessä. Muita osia en sitten itse oikein muistakaan. Onkohan ne jännempiä, väkivaltaisia?
Kommentit (9)
8/9 vuotta, tuossa iässä katsoin poikani kanssa ja meinasi yöunet mennä silti...
eli onko ne nyt sitten I, II ja III - jotain pimeyden uhkaa ja sellaista. Poika armoton Star Wars -fani ja nyt ollaan katsottu tuo I yhdessä, luin tekstit hänelle ja katsoin samalla, ettei meno mene liian hurjaksi. Eikä se minusta mennyt, itse asiassa melko viihdyttävä elokuva. Mutta yksin en antaisi katsoa.
Olen antanut katsoa osat IV ja VI, koska niissä dvd-levyissä lukee ikärajana 7 (kaikissa muissa 11). Muistan kyllä, että uusina olivat K12. Itse olisin noin pienenä pelästynyt monia elokuvien juttuja, mutta lapseni ei säiky helposti elokuvista vaan on tästä(kin) sarjasta hurjan kiinnostunut ja innoissaan. Yrittää taivutella minulta lupaa katsoa muitakin jo, mutta sitä ei vielä irtoa. Varsinkin III-osa on todella synkkä ja raaka verrattuna muihin, siinähän kerrotaan tarinan ikävimmästä vaiheesta.
Voisitte katsoa yhdessä, siis jos lapsesi ei ole ihan tosi herkkä ja säikky. Onhan ne tarinaltaan aika synkkiä, niin kuin sadut nyt yleensäkin, ja niissä ammutaan yms. mutta verta ei näy eikä sillä väkivallalla pahemmin mässäillä. Mutta uskoisin että tykkäätte eikä lapsellesi mitään traumoja tule. :)
ahdistaa aikuistakin. Oikeastaan antaisin katsoa vähän nuoremman vain IV osan...
Olen aistivani että lapset haluaisivat nähdä kovinkin rajuja elokuvia mutta aika monilla vanhemmilla on ollut selvät säännöt. Mielestäni ikärajoilla on ihan selkeä tarkoitus - rajoja ei muutenkaan nykyään ole turhan paljoa. Varmasti löytyy avaruusaiheisia, ikäkaudelle sopivia elokuviakin...
Kannattaa muuten tutkia myös piirrettyjä versioita sarjasta kriittisesti - II ja III osien välissä tapahtuu Kloonien sota "Clone Wars", animaatiotäydennys sarjana. Näytetään ainakin Cartoon netwok-kanavalla. Aivotonta räiskintää ja synkistelyä, ei pikkulapsille.
"Alkuperäiset" ja tekniikaltaan rosoiset mutta muuten niin loistavat osat IV, V ja VI ovat katsomisen arvoiset aina. I, II ja III lähinnä selittelevät ja täydentävät (ja ahdistavat).
t. Star Wars -fanin vaimo
III osassa Anakin Skywalker vaipuu voiman pimeälle puolelle. Lopussa hän kärventyy elävältä tunnistamattomaksi räiskyvän laavameren reunalla jalat katkaistuna ja päätyy hybridi-ihmiskoneeksi palvelemaan pahaa. Kyllä siinä mässäillään väkivallalla ja veri lentää.
Lisää sinä vaan hymiöitä, mutta katso ensi elokuvat että tiedät mistä on kyse.
Voisitte katsoa yhdessä, siis jos lapsesi ei ole ihan tosi herkkä ja säikky. Onhan ne tarinaltaan aika synkkiä, niin kuin sadut nyt yleensäkin, ja niissä ammutaan yms. mutta verta ei näy eikä sillä väkivallalla pahemmin mässäillä. Mutta uskoisin että tykkäätte eikä lapsellesi mitään traumoja tule. :)
mutta meidän pojat eivät ihme kyllä jaksaneet edes katsoa niitä uudempia.
Potterit ovat kyllä katsoneet, siis nekin jotka ovat hiukan vanhemmille kuin 7- ja 10-vuotiaille tarkoitettuja.
Eli voin varmuudella sanoa, että osat I-III ovat huonoja.
Sehän kuuluu yleissivistykseen ja jos poika on oikeasti kiinnostunut niin tottamooses sitä pitää kannustaa. Ehdottaisin vanhempien osien (4-6) katsomista ensin. Nämä uudet ovat sellaista karkkimössötietokonegrafiikkaa että pää hajoaa. Ekat kolme ovat kulttuuriteoksia ja oikeastaan aika paljon kesympiä.
Tottahan toki sinä katsot mukana ja jos poika meinaa pelästyä, niin mietitään uusiksi miten edetään.