Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5kk vauvan nukkumisesta

Vierailija
16.10.2012 |

Hei!

5kk ikäinen vauvani on alkanut heräilemään öisin muutenkin kun syömään. Usein hän herää kovaa itkemällä.

Ensimmäinen herätys yleensä n. 1/2-1h nukahtamisen jälkeen kovaan itkuun. Rauhoittuu yleensä sylissä hytkyttelyn jälkeen ja nukahtaa taas. Syö illalla normaalisti maitoa ja lopettaa tyytyväisenä. Yön aikana syö usein kahdesti, mutta heräilee muuten keskellä yötä useaan otteeseen itkemään. Röyhtäisee syönnin päälle lähes aina, uskon huoneen olevan sopivan lämpöinen, ja korvat lääkäri tarkasti äskettäin. Osaa "kertoa" millon haluaa syödä, kieltäytyy terhakkaasti maidolta, jos sitä ei halua. Imetän ja joskus saa lisäksi korviketta.

Vauva ei suostu nukahtamaan omaan sänkyynsä, vaan vaatii nukahtamiseen äidin tai isän sylin? On kokeiltu nukuttaa omaan sänkyyn, mutta siitä seuraa tutin pudottelua, itkua, kääntyilyä.. tähän mennessä kertaakaan en ole saanut sinne nukahtamaan. Voiko 5kk ikäisen jo "opettaa" nukahtamaan omaan sänkyyn? Johtuuko tämä heräily juuri siitä, että huomaa olevansa eri paikassa, kun siinä mihin nukahti?

Olen kiinnostunut muiden samanikäisten vauvojen nukkumis- ja nukahtamistavoista. Kiitos!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nukahtaa aina rinta suussa. En ole kenenkään vauvani kanssa onnistunut nukuttamman sänkyyn yksin, niinkun Hienot kirjat neuvoo. Tämän kanssa ei ole tosin tullut mieleen edes yrittää. Tämä on normaalia ja vauva haluaa lähellä olla tietysti. Samapa tuo, ihanasti nalkssa olen anyway, kotona.

Vierailija
2/4 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 5 kk ikäinen vauva (kolmas lapsemme). Heräilee yöllä paljon, ei pelkästään syömään. Kaksi vanhempaa lastamme tekivät juuri samoin 4-5 kk ikäisenä vaikka pienempänä heräilivät vain kahdesti yössä. Lopetin yösyötöt heti kun soseet ja puuro maistuivat ( n. 6 kk). Vieroitus kävi tosi helposti. Tissin sijaan otin syliin pari ekaa yötä ja sen jälkeen vauva jo oppi ettei maitoa saa yöllä. Yöheräilyt vähenivät samantien. Omaan sänkyyn ovat kaikki lapsemme oppineet nukahtamaan siinä puolen vuoden tienoilla. Tämä kolmas tarvii minun vieressä oloa, että nukahtaisi, mutten stressaa siitä. Opetan yksin nukahtamiseen myöhemmin, kun on valmiimpi siihen. En aio huudattaa vauvaa.

Vauva luultavasti tankkaa läheisyyttä ja vaihe menee kyllä ohi. Ei kannata stressata turhaan vaan menet nyt vauvan mukaan ja katsot parin viikon jälkeen uudestaan sitä sänkyynnukuttamista. Tai kuukauden päästä. Jos vauva nukahtaa lopeasti rinnalle/viereen, en pitäisi sitä edes ongelmana. Vuoden iässä kannattaa viimeistään opettaa nukahtamaan itsekseen, koska silloin luultavasti siihen nukahtamiseen menee jo niin kauan aikaa, ettei ole järkevää joka ilta istua sängyn laidalla niin pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaa vielä. Luin vasta nyt, että sulla vauva nukahtaa syliin eikä viereen. Kantaminen on kyllä vähän raskasta pitemmän päälle. Kokeilepa, että laitat vauvan sängylle, mutta olet itse koko ajan vieressä ja vaikka käsi vauvan rinnalla tms kunhan vauva tuntee kosketuksen. Jos ei rauhotu, ota syliin ja taas kohta laitat sängylle ja itse viereen. Pääsisit helpommalla itse :)

Vierailija
4/4 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden tulo. Ikää neidillä tosin vain 3,5kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän