Raskaaksi pillereiden jälkeen +endo
Yritämme siis mieheni kanssa saada lasta, itselläni on endometrioosin hoitona mennyt 5 vuotta harmonet pillerit niin että syön aina 3 listaa putkeen ja vasta sitten kuukautiset. Eli menkat tuli 4 kertaa vuodessa. Nyt sitten jätin 3vkoa sitten pillerit kokonaan pois ja mietin tuota ovulaatiota, onko kierto nyt jotenkin erilainen kun kuukautiset ovat tulleet 3kk välein? Pillerit kun jäi pois, tuli normi kuukautiset muutama päivä vikan pillerin jälkeen ihan kuin taukoviikoilla muutenkin ja sitä ennen tulleet heinäkuun aluilla kun en ole pitänyt taukoviikkoa, onko mulla silti ovulaatio 14pvää siitä kun pillereiden ns taukoviikkomenkat (joka ei siis jäänyt vain taukoviikoksi) alkoivat vai miten?
Kestääkö raskaaksi tuleminen pidempään kuin normaalisti kun en ole pitänyt normaaleja taukoviikkoja? Vai onko sillä merkitystä? Endometrioosia on leikelty muutama vuosi takaperin eli sitä ei nyt pitäsi olla häiritsemässä (toivottavasti)
Ois kiva jos jollain ois kokemusta endometrioosin hoidosta pillereillä ja sen jälkeisestä raskautumisesta tai muuten vaan tietoa :)
Kommentit (2)
Kiitos vastauksesta :)
Tuliko sinulla kuitenkin pillereiden aikaan ennenkuin lopetit ne, pillerimenkat vai oliko taukoviikotkin menkattomia?
Endon puolesta ei kiire juu ole, mutta kun lapsen niin hirveästi haluaisin :)
Käsittääkseni syötyjen laattojen määrällä ei sinällään väliä ole mitä raskaaksi tulemiseen tulee. Kun ne pillerit oikeaoppisestihan lopetetaan siihen taukoviikkoon, ettei enää jatketa uudella laatalla. Mutta koska olet vuosia syönyt niin keholla voi mennä kuukausiakin ennenkuin oma kuukautiskierto käynnistyy kunnolla, ja voi olla aluksi hyvin epäsäännöllinenkin. Eli ovulaatio tulee sitten kuin tulee, sitä on vaikea ennustaa. Toisilla nappaa jo heti pillerit jätettyään pois, joillakin menee yli puoli vuotta. On niin yksilöllistä.
Eikä teillä varmaan ihan haudanvakava kiire ole jos endo on leikattu eikä sen pitäisi juuri nyt olla kovin vaikeassa vaiheessa :) olin itse 4kk luomuna aikanaan, lopetin siis yhdistelmäehkäisyn kun en ehkäisyä tarvinnut. Sen 4kk:n aikana en menkkoja saanut kertaakaan, ja pillereitä olin silloin syönyt nelisen vuotta. Jouduin kuitenkin aloittamaan pillerit uudestaan endon vuoksi, johon syön Marvelonia vähintään 3 laattaa putkeen, kuten sinäkin :) itselleni lisääntyminen ei ole vielä mieheni kanssa ajankohtaista, mutta toivotan teille onnea yritykseen! Endo on vmäinen vaiva, mutta joillakin se kuulemma helpottaa lapsen saamisen jälkeen!