RASKAUSMYRKYTYS EKA RASKAUDESSA, MITES SEURAAVAT RASKAUDET?
Te keillä on ollut ekassa raskaudessa raskausmyrkytys, onko se uusiutunut seuraavissa raskauksissa? Tai onko seuraavissa raskauksissa ollut sitten muita ongelmia?
Mulla oli raskausmyrkytys ekassa raskaudessa, poika nyt 11 kk. Verenpaineet nous noin 150/100, pissassa oli valkuaista aika paljon ja mulla oli kovat turvotukset. Myrkytys alkoi onneksi vasta viikolla 36 ja synnytys käynnistettiin viikolla 37+4, poika syntyi sitten 37+5.
Nyt uusi raskaus menossa 10+2 ja tänään eka neuvolakäynti. Neuvolatäti painotti vähän väliä että tämäkin synnytys voidaan joutua käynnistämään verenpaineen nousun takia. onko se siis kuinka yleistä??? Mä kun luulin, että raskausmyrkytys uusiutuu harvoin...
Vähän jäi mieltä kaiverruttamaan tuo asia... No iloista neuvolakäynnissä oli se, että sydänäänet kuului jo :) Viime kerralla kuului vasta viikolla 13.
Kommentit (5)
Mulla puhkes ekassa raskaudessa myrkytys rv 35 ja sitä seurailtiin tosi tarkkaan sairaalassa, synnytys käynnistettiin kuitenkin vasta rv 39+2.
Tokaa aloin odottamaan kun esikoinen oli kolme kuukautta, verenpaine oli jo normaalissa mutta valkuaista olikin sitten koko tän toisen raskauden ajan ja sit loppua kohti nous myös verenpaine... Vauva synty rv37+0.
Nyt odotan kolmatta rv 30. ja pelko myrkytyksestä elää... Terveydenhoitajakin " odottaa" millon alkaa valkuainen ilmaantua jne. Ei ainakaan vielä mitään myrkytykseen viittaavaa..*koputtaa puuta*
Eli saattaapi se uusia vaikka isä oiskin sama, siihen vaikuttaa niin moni asia.
marilla rv 30.
Itselläni ollut kolmessa raskaudessa raskausmyrkytys ja minulle taas sanottiin, että jos sama isä niin suurempi riski uusiutumiseen. Nyt odotellaan neljättä ja katsotaan miten käy.
Raskausmyrkytyksen riski on suurempi kuin muilla, jos edellisessä raskaudessa on se tullut. Uusiutumisriski on luokkaa 25-50 % (ellei myrkytykseen ollut jotain selvää syytä). Silti raskausmyrkytys on erityisesti ensisynnyttäjien ongelma. Syytä siihen ei tunneta.
Riskiä nostavat (tilastollisesti) myös mm. lähisukulaisten kokemat raskausmyrkytykset, äidin ikä (alle 20 tai yli 40), diabetes, munuaistauti ja verenpainetauti.
Tämä vikkelästi googlaamalla :)
mulla oli raskausmyrkytys vasta kolmannessa raskaudessa,kuin myös raskaushepatoosi.hepatoosi uusi neljännessä raskaudessa mutta raskausmyrkytys ei.
on yleensä ensiraskauden vaiva tuo toksemia,harvinaista että myöhemmin oireilee.
toivottavasti selviät ilman tällä kertaa! :)
-nasuli ja katras
Ensimmäisessä raskaudessa mullakin oli raskausmyrkytys, vauva käynnistettiin viikolla 37. Sen jälkeen ollut neljä raskautta, joissa ei ole ollut mitään ongelmia verenpaineen kanssa. Olen myös ymmärtänyt ettei helposti uusi, jos isä on sama, mikäli kumppani vaihtuu todennäköisyys lisääntyy