Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

jos jotnekin olisi ilmaistava että henkilö on tummaihoinen

Vierailija
30.11.2005 |

miten sen ilmaisee? Kun radiossa joku piti rasistisena sitä että häntä on kutsuttu tummaksi.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano vaikka: oletko käynyt kanarialla, vai mistä noin mainio rusketus.

Vierailija
2/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässäkin ole tärkeintä se, että sillä ihonvärillä hyvin harvoin on mitään sellaista merkitystä, että se pitäisi saada ilmaistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos jonkun joskus syystä tai toisesta on ilmaistava että joku on tumma miten sen sanoo jos ei edes tummaksi saa sanoa? -ap

Vierailija
4/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikoksen tekijällä tuntomerkkejä ja ihon väri on yksi niistä!

Vierailija
5/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

-voiko sanoa kansalisuuden

Vierailija
6/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole vielä tämän elämäni aikana joutunut erittelemään omaa tai kenenkään muunkaan ihonväriä.

Rodusta voi kai puhua? Eli on afrikkalaista/ etelä-eurooppalaista/

aasialaista jne. alkuperää?

Vierailija
7/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tumma on tehnyt rikoksen ja pitää sanoa ihonväri ja tummaksi ei saa sanoa ja mistäs ne rikoksen uhrit/silminnäkijät aina tietää minkä maalaisia ne olivat niin miten poliisin pitäisi antaa tuntomerkit? Värivirhellinen,180cm,roteva ryösti pankin?

Vierailija
8/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutakuonoista puhuvat, kun kukaan ei kuule :)

Vierailija
9/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan tummaihoinen.

-Poliisi-

Vierailija
10/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan sama asia kuin jos ei voisi sanoa, että joku on punatukkainen. Joskus vaan pitää kuvailla henkilöä ulkonäön perusteella.

Vierailija
11/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heimoasuun pukeutunut nainen piilotti jääkaapin hameensa alle ja pakoautoa ajoi 25-vuotias eläkkeellä oleva hevosmies.

Vierailija
12/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muka enää saa ihonväriäkään mainita, niin ei kai sitten kotimaatakaan...

Uskallapa haukkua jotain ruattalaiseksi!

Vierailija
13/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No syitähän riittää,mutta vastaappa nyt vaikka tuohon poliisi esimerkkiin.

Vierailija
14/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saatan kertoa ystävästäni toiselle ystävälle vaikka näin:

" Liisa osti ihanan neulepaidan, sopii tosi hyvin sen punaisen tukan kanssa!"

" Maija kyseli, että mikä olisi paras luomiväri ruskeasilmäiselle?"

" Amina etsii sopivaa meikkivoidetta tummalle iholle (rasistinen ilmaus?), tiedätkö mistä sellaista löytää?"

jne.

Ihon väri on tuntomerkki, ominaisuus, piirre, siinä missä silmien väri, hiusten laatu (kihara, suora...), pituus tai paino. Mitä sitä arkailemaan!

Vierailija
15/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Heimoasuun pukeutunut nainen piilotti jääkaapin hameensa alle ja pakoautoa ajoi 25-vuotias eläkkeellä oleva hevosmies.

Vierailija
16/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tummaihoinen, jos asia on pakko ilmaista, muuten ei kai sillä mitään väliä ole, minkävärinen joku ihminen on. En minä ainakaan puhu niin, että Maija, tuo vaaleaihoinen ystäväni, jolla on silmälasit....

Vierailija
17/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eilen kolmivuotiaani kanssa uimahallissa. Lapseni osoitti selkäni taakse ja kysyi: " Äiti, miksi tuo tyttö on tuon värinen?" Käännyin katsomaan ja näin TUMMAIHOISEN tytön. Selitin, että jotkut ihmiset ovat tuon värisiä, meitä on niin monenlaisia. " Onko se sitten suomalainen?" , jatkoi oma tyttöni. " On se" , vastasin, sillä tiesin tytön tosiaan suomalaiseksi, koska hän oli ollut samassa uimakouluryhmässä vanhemman lapseni kanssa.

Ja jos kotona olisimme jatkaneet keskustelua tuosta uimahallin tytöstä, niin varmasti kaikkein luontevinta olisi ollut sanoa häntä " siksi tummaihoiseksi tytöksi" .

Vierailija
18/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

menetkö kaveriani asemalle vastaan, hän on pitkä, hoikka, parikymppinen hauskannäköinen kaveri. Ai niin, hän on tummaihoinen. --> Kaverin on huomattavasti helpompi bongata toinen kaverini asemalta.

Itse yhdistän termin tumma mustalaiseen, tummaihoinen on suomalaista " albiinoa" huomattavasti tummemman ihonvärin omaava henkilö, etelä-eurooppalainen/lähi-idästä alkujaan oleva luovat taas ihan erilaisen mielikuvan siitä, miltä ko. henkilö näyttää.

Itse en näe asiassa mitään rasistista. Itseni usein kuvailen " liki-albiinoksi" , Conan O`Brien on tyypillisen Irlantilaisen näköinen, Camerunilainen kaverini on lähes mustaihoinen, japanilainen ystäväni on aasialaisen näköinen.

Miten nämä kuvailut eroavat toisistaan?

Vierailija
19/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun on vähän sellainen virtahepo olohuoneessa ettei sitä voi olla huomaamatta. Minusta olisi älyllisesti epärehellistä sivuuttaa se täysin.

" Tiedätkö sen Maijan kirjanpidossa? "

" Ai, sen tummaihoisen?"

" En mä tiedä minkä värinen iho sillä on. En ole koskaan kiinnittänyt asiaan huomiota."

Tuskin.

Se että ihonväristä puhutaan ei sinänsä arvota asiaa mitenkään.

Vierailija
20/28 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En minä ainakaan puhu niin, että Maija, tuo vaaleaihoinen ystäväni, jolla on silmälasit....

No, et varmaan, koska Suomessa oletuksena ihmiset ovat vaaleaihoisia eli vaaleaihoisuuden mainitseminen ei yleensä sisällä mitään lisäinformaatiota. Tilanne olisi toinen, jos vaikka olisit afrikkalaisen kylän ainoa vaaleaihoinen. Voit olla varma, että sinuun viitattaisiin usein ihonvärisi mukaan.