Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi uskoa, että D-vitamiini auttaa näin paljon!

Vierailija
15.10.2012 |

Olen syönyt aikamoisia määriä, noin 150-200 mikrog/vrk, mutta olin syvästi masentunut ja todella väsynyt.

Nyt väsymys on tipotiessään, ennen illat oli ihan kamalia, pienikin ponnistus väsytti kuolemanväsyneeksi. Nyt tunnen itseni pirteäksi, missään kohtaa päivää ei tule enää sellaista koomaa. Lisäksi mielialani on parantunut.

En kyllä haluaisi myöntää tätä, olen aina ollut todella skeptinen kaiken tällaisen suhteen. Mitään muuta muutosta ei elämässäni ole tapahtunut.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olet saanut varastosi täytteen, niin sinuna kokeilisin laskea annostusta lähelle normaalia, jos se riittäsisi? D-vitamiini nimittäin lisää kalsiumin imeytymistä, ja voi kiihdyttää esim. sepelvaltimotaudin kehittymistä tai muuten kerätä liikaa kalsiumia elimistöön vääriin paikkoihin.

T: sh

Vierailija
2/45 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikea" annostus on vähintään 50ug, mieluummin 100ug jatkuvassa käytössä. Haittavaikutuksia ei ole todettu ihmisillä 250ug asti, sen suurempia annoksia ei voi turvallisesti suositella ottavan. Nämä ovat kansainvälisten tutkimusten tuloksia ja tämä suomalainen härmäjunttisuositus on niin ihmeellinen, että ei sitä tajua edes!

T: sh joka ottaa joka aamu 100ug ja flunssan yrittäessä päälle 200ug (ottanut jo vuosia ja kaikki arvot huippuhyvät) 41v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Healthy Origins, Vitamin D3, 5,000 IU, 360 Softgels, Price: £10.18

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B002LC1INI/ref=as_li_tf_tl?ie=UTF8&t…

Yhdessä pillerissä 125mikrog.

Noita voi ottaa yhden vaikka joka toinen päivä.

Tai yksi joka arkipäivä ja viikonlopun lepoo.

Kesällä kun paistaa niin voipi vähentää vaikka yhteen per viikko.

EU nosti kesällä suosituksen 50ug/pvm

THL ja Pekka Puska opettivat pitkään että yli 10ug/pv on myrkkyä.

Vierailija
4/45 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Healthy Origins, Vitamin D3, 5,000 IU, 360 Softgels, Price: £10.18

<a href="http://www.amazon.co.uk/gp/product/B002LC1INI/ref=as_li_tf_tl?ie=UTF8&t…" alt="http://www.amazon.co.uk/gp/product/B002LC1INI/ref=as_li_tf_tl?ie=UTF8&t…">http://www.amazon.co.uk/gp/product/B002LC1INI/ref=as_li_tf_tl?ie=UTF8&t…;

Yhdessä pillerissä 125mikrog.

Noita voi ottaa yhden vaikka joka toinen päivä.

Tai yksi joka arkipäivä ja viikonlopun lepoo.

Kesällä kun paistaa niin voipi vähentää vaikka yhteen per viikko.

EU nosti kesällä suosituksen 50ug/pvm

THL ja Pekka Puska opettivat pitkään että yli 10ug/pv on myrkkyä.

Jos on keskipäivällä ylävartalo paljaan vähintään 20min (eikä tietenkään saa palaa, mutta ei myöskään missään nimessä käyttää aurinkovoiteita), voi vähentää d-annostusta. Nämä ovat uusimmat tutkimukset.

Vierailija
5/45 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on keskipäivällä ylävartalo paljaan vähintään 20min (eikä tietenkään saa palaa, mutta ei myöskään missään nimessä käyttää aurinkovoiteita), voi vähentää d-annostusta. Nämä ovat uusimmat tutkimukset.

Meneppäs tonne vesisateeseen niin saat kuolemantaudin. Talvella/syksyllä 50ug/pv ja 10ug/pv kesällä. Näin totes Jukka-Pekka Kouri fysiatrian ja yleislääketieteen erikoislääkäri just tänään.

Tosin se 100ug vasta alkaa vaikuttaa kunnolla.

1000 iu = 25ug

Noi on muuten oliiviöljyssä, D-vitamiini tarvii yljyä että vaikuttaa.

Vierailija
6/45 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneppäs tonne vesisateeseen niin saat kuolemantaudin. Talvella/syksyllä 50ug/pv ja 10ug/pv kesällä. Näin totes Jukka-Pekka Kouri fysiatrian ja yleislääketieteen erikoislääkäri just tänään.

Tosin se 100ug vasta alkaa vaikuttaa kunnolla.

1000 iu = 25ug

Noi on muuten oliiviöljyssä, D-vitamiini tarvii yljyä että vaikuttaa.

Kaikkien terveydenhuoltoalan ammattilaisten on selvitettävä virallisterveellistä höpinää ja Kouri on jo siirtynyt eu-tasolle, koska suositus on tulossa Suomeen pian. Hän ei voisi luennolla kehoittaa ihmisiä ottamaan 100ug tai 200ug, vaikka itse olisi sitä mieltä. Kuten en minäkään sairaanhoitajana voi suositella virallisesti muuta kuin virallista ohjetta, mutta henk.koht toimin toisin ja henk.koht-tasolla olen isompien annosten kannalla. Suomalaisten masennukset ja kakkostyypin diabetes esimerkiksi olisivat paljon vähäisempiä. Mutta pitäähän lääketehtaitakin jonkun ruokkia. Suomessa syödään väkilukuun suhteutettuna eniten mielialalääkkeitä maailmassa. Nyt jos ihmiset paranisivat d-votamiinilla, sehän olisi lääkejäteille katastrofi.

Vierailija
7/45 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla näkö parantunut d vitamiinin ansiosta, nyt syönyt noin 2kk. Aina "ennen" ollut toinen silmä huonompi, nyt näkyy yhtä hyvin molemmilla. Eron huomaa selvästi :)

Vierailija
8/45 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kerran kuussa ampullin, jossa on 25 000 UI. 

Vierailija
9/45 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinista on ollut todella hyvä ja laaja artikkeli Tiede-lehdessä, liittyy tutkitusti moneen asiaan elimistössä.

Meillä jopa 11kg painoinen lapsi syö lääkärin määräyksestä 30 mikrogrammaa päivässä. Lääkärin mukaan yli 50 mikroa ei saa antaa tuon painoiselle ilman verikoeseurantaa. Kyseessä siis alansa huippu ja tunnettu lastenlääkäri, ei mikään luomuhörhö.

Vierailija
10/45 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2012 klo 22:22"]

Luin jostain että D-vitamiini luokiteltaisiin todennäköisesti hormoniksi jos se löytyisi vasta nyt, joten miksei se ihmiseen vaikuttaisi kuvatuilla tavoilla, etenkin hormonien heittelyihin ja mielialoihin? Mutta me olemme yksilöitä ja kroppamme toimii erilaisilla tavoilla vaikka lääkärit haluavat pistää meidät johonkin boxiin: Esim. jos tutkimuksessa vaikka "vain" 10% ihmisistä saa avun jostain valmisteesta niin se on niin pieni prosentti että lasketaan jo plasebo-vaikutukseksi, eikä ymmärretä että ehkä jonkun elimistö tarvitsi valmistetta.

[/quote]

Joo, D-vitamiini on hormoni. Ei "vain" vitamiini.

Vierailija
11/45 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palan jo 10 minuutissa.

Vierailija
12/45 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa tutkimuksissa on todettu että yliannostuksen raja on yksilökohtainen.

Ertiyisesti vaaleaihoisten tulisi olla varovaisia koska elimistömme on tottunut pieniin määriin.

Ei ole olemassa eism. pelkästään pohjoismaalaisilla ihmisillä tehtyjä tutkimuksia.

Joissain tapauksissa on yksilölle jo 50 mikrogrammaa aiheuttanut pitkäaikaisessa käytössä munuaisongelmia.

"Oikea" annostus on vähintään 50ug, mieluummin 100ug jatkuvassa käytössä. Haittavaikutuksia ei ole todettu ihmisillä 250ug asti, sen suurempia annoksia ei voi turvallisesti suositella ottavan. Nämä ovat kansainvälisten tutkimusten tuloksia ja tämä suomalainen härmäjunttisuositus on niin ihmeellinen, että ei sitä tajua edes!

T: sh joka ottaa joka aamu 100ug ja flunssan yrittäessä päälle 200ug (ottanut jo vuosia ja kaikki arvot huippuhyvät) 41v

Vierailija
13/45 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joojoo. Joissakin tapauksissa vedenkin juonti on ollut vaarallista.

Mut mä voin kertoa sanoa samaa mieltä kuin ap. Mä olen syönyt 100µg jo pari vuotta. Mä olin alakuloisuuteen taipuva luonne ja masennustakin on hoidettu. Mut kun aloitin ton D:n niin parin kuukauden päästä alakuloisuus oli kadonnut. Influenssat laimeni pikkuflunssiksi (joka talviset pari antibioottikuuria jäi pois) ja entiset pikkufunssat hävisi kokonaan. Kaikenlisäksi epäsäännöllinen hormonikierto muuttui 28pv:n kierroksi.

Mä mittautin tässä ihan alkusyksystä D-vitamiinitasoni ekaa kertaa kun mietitytti kun olen koko kesänkin syönyt tuota 100µg/pv ja ajattelin että onkohan tasot nyt pilvissä. Suositusraja oli labran tuloksissa 80 yksikköä, jos alle sen niin suositellaan D-vit lisää. Mun labratulos oli 83! Siis nipin napin tuon suosituksen yli vaikka syön 100µg päivässä ja oleskelin ulkona koko kesän.

Joten suosittelen kaikille D-vit lisää ja muistakaa syödä se aina jonkun pienen rasvaisen kanssa tai vaikka parin omega-kapselin kanssa että D myös imeytyy. Ja labrakokeet kannattaa ottaa jos yhtään mietityttää.

Ja mun labrakoe otettiin ihan vain kun sanoin lääkärissä että oon syönyt 100µg/pv ja haluaisin mittauttaa tasot että tiedän että pitäisikö D.vitamiinin syöntiä vähentää. Lääkärin mielestä se oli tietty sanomattakin selvää :D mutta labrojen tultua sanoi että jos kuitenkin jatkasin entiseen tapaan.

Vierailija
14/45 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitäähän lääketehtaitakin jonkun ruokkia. Suomessa syödään väkilukuun suhteutettuna eniten mielialalääkkeitä maailmassa. Nyt jos ihmiset paranisivat d-votamiinilla, sehän olisi lääkejäteille katastrofi.

Olen myös lukenut pari kirjaa, joiden perusteella voi hyvinkin pitää paikkaansa, että suurin osa "masennuksista" on pelkkää vitamiinien puutetta. Siis ravintoaineiden imeytymisen, eli asian korjaaminen vaatii mahdollisesti yhtä sun toista pikku elämäntapamuutosta. Pelkät vitamiinipillerithän eivät auta, ellei ne imeydy... mutta aihe on ilmeisesti hyvin monimutkainen, eikä sen mekanismeja täysin vielä tunneta.

Lääkärien tehtävä on tosiaan nykyään ylläpitää lääkefirmoja.

Vierailija
15/45 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin onko se riittävästi?

Vierailija
16/45 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika yksinkertaista tämän väsymisen ja kaamosmasennuksen kanssa.

Minua ei auta valtavatkaan D-vitamiiniannokset, ei liikunta, ei nukkuminen, ei ruokavalio, ei kirkasvalo. Kaikista noista on tietysti jotain pientä hyötyä, mutta varsinaista merkittävää apua ei.

Todellakin toivoisin että D-vitamiini toimisi... Kai pitäisi vaan uskoa enemmän.

Vierailija
17/45 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että D-vitamiini ei terveyshyödyistään huolimatta vaikuta mitenkään flunssan esiintymiseen tai sen kestoon. Toki, yksilötasolla niin voi olla, mutta tilastollisesti D-vitamiinilla ei ole asiaan merkitystä.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Tutkimus+D-vitamiini+ei+ehk%C3%A4ise+flunssaa…

Olen syönyt jo pari vuotta reiluja annoksia D-vitamiinia ja elämäntavat muutenkin terveelliset mutta flunssat on kyllä tulleet ihan samoin kuin aina ennenkin.

Vierailija
18/45 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis mitään vaikutuksia myöskään flunssiin, saati kiertoon. Eikä jaksamiseen, mielialaan tms. Ja on otettu omega 3:sten kanssa.

En tiedä sitten miten joillain vaikuttaa niin kaikkeen ja itsellä ei.

15

Vierailija
19/45 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisille harvoin tulee myrkytystä isoistakaan annoksista, pikkulapsilla tilanne on toinen. Eli vaikka itse vetäisitte kuinka suuria annoksia tahansa niin älkää myrkyttäkö vauvojanne.

Kultainen keskitie lienee parasta tässäkin. Itse otan talvella 50 mikrogrammaa päivässä. Liika d-vitamiini tosiaan vaikuttaa juuri eniten kalsiumaineenvaihduntaan ja kerryttää sitä mm. sydämeen.

Ja jos masennus parantuisi pelkällä d-vitamiinilla, olisi se varmasti muuallakin jo tiedossa kuin AV-palstalla...

T. Lääkäri

Vierailija
20/45 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että D-vitamiini ei terveyshyödyistään huolimatta vaikuta mitenkään flunssan esiintymiseen tai sen kestoon. Toki, yksilötasolla niin voi olla, mutta tilastollisesti D-vitamiinilla ei ole asiaan merkitystä.

<a href="http://www.hs.fi/ulkomaat/Tutkimus+D-vitamiini+ei+ehk%C3%A4ise+flunssaa…" alt="http://www.hs.fi/ulkomaat/Tutkimus+D-vitamiini+ei+ehk%C3%A4ise+flunssaa…">http://www.hs.fi/ulkomaat/Tutkimus+D-vitamiini+ei+ehk%C3%A4ise+flunssaa…;

Olen syönyt jo pari vuotta reiluja annoksia D-vitamiinia ja elämäntavat muutenkin terveelliset mutta flunssat on kyllä tulleet ihan samoin kuin aina ennenkin.

joilla D-vitamiinitasot ovat luonnostaan korkeammat kuin meillä suomalaisilla. En siis vetäisi kovin korkealle meneviä johtopäätöksiä ennen kuin vastaava tutkimus on tehty suomalaisilla tai muilla pohjoisen asukeilla, jotka saavat auringonvalosta d-vitamiinia vähemmän.

pari kopsausta tuosta linkitetystä jutusta:

"D-vitamiinilisien myötä osallistujien veren D-vitamiinitasot ylittivät 120 nmol/l, kun tutkimuksen alussa ne olivat keskimäärin 72 nmol/l."

huom, tutkimuksen alussa keskimäärin 72 nmol/l

"Suomessa seerumin D-vitamiinipitoisuutta pidetään normaalina, kun pitoisuus on 40–80 nanomoolia litrassa (nmol/l)."

ja

"Suurin osa suomalaisista saa liian vähän D-vitamiinia."

katsotaanpa tilannetta uudestaan kunhan suomalaiset saadaan myös tuonne viiterajojen sisälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme