Autatteko mua ja kolmasluokkalaista bilsan läksyissä?
Millaisessa tilanteessa on haittaa siitä, kun vesi jäätyy? Me ei keksitä oikein mitään... please :)
Kommentit (23)
eläinten solut on itse vaarassa jäätyä
Miten ne on vaarassa jäätyä?
eli jos vettä jää johonkin astiaan, niin astia voi mennä rikki.
Jos olet oikea luokanope, muistat varmaan että nykyään ympäristö- ja luonnontieto loppuu kakkosluokkaan ja kolmosella jo alkaa biologia & maantieto, toisin kuin meidän lapsuudessamme.
eläinten solut on itse vaarassa jäätyä
Miten ne on vaarassa jäätyä?
Jos eläin on vaikkapa vaihtolämpöinen ei se kestä kovin isoja pakkasasteita, mikäli solut on täynnä vettä. Sama homma jos eläin on pieni eli pinta-alaa on paljon suhteessa tilavuuteen.
Jos olet oikea luokanope, muistat varmaan että nykyään ympäristö- ja luonnontieto loppuu kakkosluokkaan ja kolmosella jo alkaa biologia & maantieto, toisin kuin meidän lapsuudessamme.
meidän lapsella ainakaan ole YL loppunut, kyllä sitä on edelleen kolmannellakin.
Minulla itselläni kyllä alkoi biologia ja maantieto jo kolmannella, vuonna 1979.
täytyykin laittaa opelle noottia, että vauvapalstan mukaan käyttävät ihan vääriä nimituksiä. Ap.
Minä opetan ylttiä, eli ympäristö- ja luonnontietoa jopa nelosluokkalaisile. Ihan uusista kirjoista vielläpä opetan, mikä on harvinaista nykyään...
Kokonainen pakasteteollisuus, pakastekuivaus, terästeollisuus, jäänmurtajat.
Osa pienistä lammista jäätyy pohjaan saakka. Mutta vaikka vain pintakin jäätyisi, järveen pääsee huonosti happea. Samoin kasvien sisältämä vesi voi jäätyä ja rikkoa kasvien rakenteet.
Niin esim. eläimet ei saa juotavaa, eläinten solut on itse vaarassa jäätyä, kasveissa oleva vesi jäätyy ja rikkoo niiden solut, järvien ja merien jäätyessä vesilinnut eivät pääse ruokaileman vedestä, samoin ihmisen kalastus vaikeutuu, tuuli ei pääse sekoittamaan vettä ja happitilanne huononee, jään läpi ei pääse valoa niin paljon veteen ku kesällä... Mummot liukastelee ja niiden lonkat murtuu :(
Mökkeillessä saaressa hankalaa tulla veneellä pois, jos vesi jäässä.
Putket jäässä rakennuksissa.
Nuo ovat asioita, mitä opetellaan jo ala-asteella, ei amiksessa saatikka sitten lukiossa. Harva lukioilainenkaan tietää vastausta tähän.
Et ainakaan Suomessa tai jossakin muussa kylmässä maassa. On jäänyt vielä mainitsematta talvimerenkulun haitat, siis tavarankuljetuksessa, ja veden virtaamisen loppuminen sen jäätyessä?
Voimalaitokset kyllä toimivat pakkasellakin, mutta vesi voi nousta tielle jos se jäätyy. Yllättikö?
Mutta mitä hyötyä jäätymisestä on?
En ole amis, ei vaan kerta kaikkiaan tulleet nämä mieleen. Miehen kanssa keksittiin tuo, että siihen voi liukastua :)
Peruskoulun luokanopettajana muistuttaisin, että alakoulussa on ympäristö- ja luonnontietoa eikä biologiaa ainakin Suomessa. Aloittaja ei kertonut, missä maassa tehtävää tehdään, mutta tuskin missään Pohjoismaassa.
En minä sitä ihmettele, että lukion kolmasluokkalainen ei näitä tiedä ... mutta eikö luokat ole kurssimuotoisessa lukiossa historiaa?