Outo tuntemuksia.. Paniikkihäiriökö?
En tiedä kirjoitanko oikeaan keskusteluryhmään, mutta ajattelin nyt ensimmäiseksi kirjoittaa tänne. Voi olla ettei tämä ole paniikki- tai ahdistuneisuushäiriötä mutta katsotaan nyt. Mielipiteitä haluaisin teiltä kummiskin kiitos. :)
Olen 30w, perusterve ja liikunnallinen.
Vuosi sitten järkyttävän kankkusen myötä nukkumaan meno oli kamalaa kun sydän hakkasi ja tuli ihme muljahduksia rinnassa. Pelotti.
Kankkunen tietenkin helpotti, mutta ihme vaiva jäi vaivaamaan minua sen jälkeen josta olen kärsinyt jo vuoden.
AINA nukkumaan käydessä mulla alkaa sydän lyömään kovempaa.
Ei väliä kummalla kyljellä nukkuu, aina se lyö kovaa ja pulssi on hivenen tiheämpi. Nukun puolisoni vieressä, makuuhuone on hiljainen ja rauhallinen, mutta pumppu hakkaa. Joka kerta. Ei väliä mikä viikonpäivä. Mistä tämä johtuu?
Yöllä jos herään kesken unieni ei tämä vaivaa, eikä aamuisin. Vain nukkumaan käydessä.
Toinen mikä on niin olen alkanut pelkäämään. Pari läheistäni sairastui aivoverenkiertohäiriöön vuoden sisällä ja nyt olen alkanut pelkäämään aivoverenvuotoa yms. Mulla jatkui esim viikon päänsärky ja luulin että mullakin on jotain häikkkää siellä. Se oli todentuntuista pelkoa ja ahdisti tosi paljon.
Iltaisin varsinkin ahdistaa, vaikka on rauhallista ja kaikki on muuten hyvin. Olen koittanut liikkua hyvin, lenkkeillä, pelaan palloilulajeja ja muutenkin olen suht sporttinen. Mutta ei auta.
Nyt viime viikkoina olen huomannut että sydämeni on alkanut oireilemaan. Rytmihäiriöitä tulee joskus liikkuessa kovillakin sykealueilla ja nukkumaan käydessä myös. Se muljahataa tosi ikävästi, jättää lyönnin välistä ja sit hakkaa sen lyönnin kovaa. Siitä seuraa ikävä tunne rintaan, alkaa heikottamaan ja vapisuttaa ja alan pelkäämään. Tätä on jatkunut jo pari kuukautta.
Kävin ekg:ssä. Siellä käyrä oli normaali mutta leposyke oli korkea ( 108). Ehkä jännityksestä?
Lääkäri kuunteli keuhkot, olivat normaalit ja kuunteli hengitystäni, oli normaali.
Joskus kun alkaa hiipimään semmoinen outo olo, heikotus ja pelko ja tulee surrealistinen olo niin sydän alkaa hakkaamaan ja sit jos tulee rytmihäiriö niin tunnen että sekoan. Pelottaa tosi paljon, luulen että mulla on sydämessä jotain.
Onko normaalia että se sydän oireilee tollain?
Äitillänikin on ollut rytmihäiriöitä aina mutta vaarattomia lääkärin mukaan.
Nyt nukkumaan käydessä kun alkaa sydän hakkaa voimakkaasti niin olen alakanut tuntemaan hengitysvaikeuksia ja ahdistusta. Sama homma viimekin yönä. Nukahdin sitten siihen ja herätessäni aamuyöllä oli ihan normaali olo.
Mikä minua vaivaa? pelottaa tosi paljon. Kuuntelen tuntemuksiani koko ajan ja pelkään. Ahdistaa.
pitäisikö huolestua?
Kommentit (4)
Mutta miksi aina iltaisin tämä vaivaa minua? Entä hengenahdistus nukkumaan käydessä? Psyykkistä?
jotta voitaisiin poissulkea elimelliset sairaudet. On mahdollista, että oireilusi on paniikkioireilua, mutta tuon viestin perusteella ei voi antaa diagnoosia. Suosittelen hakeutumaan uudelleen lääkäriin ja jos elimellistä syytä ei löydy, vaikkapa vielä lisäksi psykiatrille (yksityiselle, jos et julkisella puolella pääse). Jos kyseessä on paniikkihäiriö, siihen on nykyään hyvät lääkkeet ja hoito kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
t. paniikkihäiriötä sairastava
On hyvä että EKG on otettu, koska joskus krapula voi provosoida flimmerin eli eteisvärinänkin. Muljahtelu on yleensä vaaratonta mutta sitä voi lääkitä jos se häiritsee kovasti. Voisit mennä lääkäriin uudestaan, sinulta saatetaan ottaa holter-tutkimus eli seurataan pienellä laitteella sykettä pari vuorokautta ja nähdään kuinka paljon lisälyöntejä tulee. Tykyttelyä voi myös lääkitä betasalpaajilla esim. Emconcorilla.
Silloin usein juuri pelkää sairaskohtausta tai sekoamista, ja pelko saa aikaan oikeitakin fyysisiä oireita kuten sykkeen kiihtymistä, sekavaa oloa, huimaamista tai jopa pyörtymisen hyperventilaation kautta.
Mutta kun kerran pelkäät sydän- yms ongelmia niin käy ensin tutkituttamassa itsesi lääkärillä ihan fyysisten vaivojen suhteen. Jos mitään ei löydy, voit alkaa uskoa että ongelma on psyykkinen. Sen jläkeen voit miettiä haetko vaivaan ammattiapua ja lääkitystä vai opetteletko itse pärjäämään sen kanssa. Itse opettelukin voi onnistua sitten, kun tietää että kyse tosiaan on paniikkihäiriöstä eikä tarvi oikeasti pelätä että on sydän pettämässä tai verisuoni ratkeamassa päästä.
Itse kärsin aikoinani paniikkihäiriöstä noin 10 vuotta mutta olen päässyt siitä itsekseni irti ajan kanssa.
Mutta miksi aina iltaisin tämä vaivaa minua? Entä hengenahdistus nukkumaan käydessä? Psyykkistä?