Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi elämänkatsomustietoon, mitä mieltä?

Vierailija
14.10.2012 |

Itse en kuulu kirkkoon, mutta lapsi kuuluu. Lapsi menee ensi vuonna kouluun ja olen pohtinut hänen laittamistaan elämänkatsomustiedon tunneille. Haluaisin antaa lapsen itse valita vakaamuksensa, mutta minusta elämänkatsomustieto oppiaineena olisi paljon kasvattavampi ja opettavaisempi kuin uskonnontunnit. Toisaalta mietin, uskallanko erottaa lasta kirkosta ja päättää hänen puoleestaan, suurinosa vielä opiskelee uskontoa. Onko kukaan muu harkinnut samaa? Mitä ajatuksia herättää?

Wikipedia lainaus:

»Elämänkatsomustieto oppiaineena on perustaltaan monitieteinen kokonaisuus, jonka lähtökohtiin kuuluu filosofiaa sekä yhteiskunta- ja kulttuuritieteitä. Elämänkatsomustiedon opetuksessa ihmiset ymmärretään kulttuuriaan uusintavina ja luovina toimijoina, jotka kokevat ja tuottavat merkityksiä keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Opetuksessa katsomuksia, inhimillisiä käytäntöjä ja niitä koskevia merkityksiä pidetään yksilöiden, yhteisöjen ja kulttuuriperinnön vuorovaikutuksen tuloksina. Elämänkatsomustiedossa painotetaan ihmisten kykyä tutkia maailmaansa ja ohjata aktiivisesti omaa elämäänsä.»

»Opetuksen tehtävänä on antaa oppilaalle aineksia kasvaa itsenäiseksi, suvaitsevaiseksi, vastuulliseksi ja arvostelukykyiseksi yhteisönsä jäseneksi. Elämänkatsomustiedon opetus tukee kasvua täysivaltaiseen demokraattiseen kansalaisuuteen, joka globalisoituvassa ja nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa edellyttää eettisen ajattelu- ja toimintakyvyn kehittämistä, niihin liittyviä laaja-alaisia tietoja ja taitoja sekä katsomuksellisen ja kulttuurisen yleissivistyksen kartuttamista. Elämänkatsomustiedon opetusta ohjaa käsitys oppilaiden mahdollisuudesta kasvaa vapaiksi, tasa-arvoisiksi ja kriittisiksi hyvän elämän rakentajiksi

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää, minkälaista se elämänkatsomustiedon opetus teidän koulussa on ja kuka sitä opettaa. On mahdollista, että se on teidän koulussa hyvin marginaalinen oppiaine, joka on tyrkätty täytetunneiksi jollekin täysin asiaan perehtymättömälle kieltenmaikalle tms.

Vierailija
2/21 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kuuluu kirkkoon, hän ei voi valita et:tä.

Tai voi, jos erotat hänet ensin kirkosta.

Itse en ole koskaan kuulunut kirkkoon ja olin koulussa et-tunneilla. Suosittelen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vaihtaisi..

T. Alakoulun ope

Vierailija
4/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maakunnissa on vieläkin aikamoisen konservatiivinen ilmapiiri, opettajat ja oppilaat katsovat kieroon. Helsingissä nämä asiat ovat varmasti hyvällä tolalla, mutta miten muualla...

Vierailija
5/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaisin ET-tunneille. Opetetaan sitä kristinuskoa sielläkin, mutta ei niin (turhan) laajassa mittakaavassa.

Vierailija
6/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu uskonnontunneille automaattisesti.

meillä on kummatkin lapset elämänkatsomustiedossa, enkä ole katunut. Puhuvat paljon yleishyödyllisistä järjestöistä esim YK, kuin myös käsitellään käytöstapoja, tutkitaan itseä, kiusaamisia paljon filosofista keskustelua ja pohdintaa yms.

pkseudulla tunnitkin istutaan lukkariin, kun muilla on uskontojen tunnit. Esim lasten koulussa opetetaan ET:n kanssa samaan aikaan: evlut, katolilaisuus, islam, ortodoksit ja budhalaisuus.

Vierailija
7/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maakunnissa on vieläkin aikamoisen konservatiivinen ilmapiiri, opettajat ja oppilaat katsovat kieroon. Helsingissä nämä asiat ovat varmasti hyvällä tolalla, mutta miten muualla...

Uskonnon opetus on muinaisjäänne, jota jotkut opettajat pitävät vielä erittäin tunnustuksellisesti.

ET on meillä ainoa vaihtoehto. Kouluissa keikkatyötä tehneenä (juurikin maakunnissa) tiedän, mitä niillä uskonnon tunneilla opetetaan. ET on luotettava vaihtoehto kenelle tahansa, uskonto ei ole.

Miksi lapsesi kuuluu kirkkoon? Eroamalla hän saa oikean mahdollisuuden valita aidosti itse.

Vierailija
8/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sadan oppilaan koulussa on tasan 1 et oppilas. Hänet kuljetetaan taksilla 10km päähän et-tunnille suureen kouluun (melko stressaavaa lapselle). Että meidän koulussa ei kyllä et:tä kannata valita. Kaikissa kouluissa ei et-ryhmää muodostu. Ja ihan uudellamaalla ollaan.

Vierailija
9/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole et-oppilaita, vaikka esim ortodoksi-oppilaita on. Lapsi ei kuulu kirkkoon, mutta käy uskontotunneilla.

Vierailija
10/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luulet siellä maakuntien kouluissa olevan sitten laadukasta et-opetusta, jos mielestäsi uskonnon opetuskaan siellä ei sitä ole? Hyvin todennäköisesti laitetaan sama uskonnonmaikka pitämään sitä et:täkin, jos vain suostuu.

Muussa tapauksessa se et:n pitäjä voi olla esim. puutyönopettaja, jolle se konservatiivisessa pikkukunnassa nakitetaan, kun tiedetään hänen olleen vasemmistoliiton kunnallisvaaliehdokkaana joskus 80-luvulla.

Uskonnon opetus on muinaisjäänne, jota jotkut opettajat pitävät vielä erittäin tunnustuksellisesti.

ET on meillä ainoa vaihtoehto. Kouluissa keikkatyötä tehneenä (juurikin maakunnissa) tiedän, mitä niillä uskonnon tunneilla opetetaan. ET on luotettava vaihtoehto kenelle tahansa, uskonto ei ole.

Miksi lapsesi kuuluu kirkkoon? Eroamalla hän saa oikean mahdollisuuden valita aidosti itse.

Vierailija
11/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siellä ylipäänsä sitä opetusta järjestetään.

Itse asumme Helsingissä ja lasten koulussa on yhteensä lähes 1000 oppilasta (eskarista lukioon). Esim. alaluokilla on yhteensä 50-60 et-oppilasta ja muilla luokka-asteilla lisää. Koulussa annetaan myös ortodoksi ja islam opetusta eli et-oppilaat eivät ole mitenkään poikkeavia.

Siskoni asuu edelleen Kainuussa, josta itsekin olen alunperin kotoisin. Kysyin siskolta, että onko hänen lastensa koulussa et-oppilaita (koulussa oppilaita vähän yli 100). Sisko tuhahti: "Ei ole. Täällä asuu vain kunnon väkeä".

- just. Olepa siellä se ainoa et-oppilas. Sama koskee sivareita ja kaikkia muita, jotka uskaltavat poiketa valtavirrasta. Olen vähintäänkin iloinen, ettei tarvitse asua siellä.

Vierailija
12/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli opettaja on vahvasti tunnustuksellinen, vaikkei nykyään saisi olla.

Olen itse pikkukunnassa käynyt kouluni ja saanut hyvää ja pohtivaa uskonnonopetusta yläasteen ja lukion ajan. Opettaja ei ollut hihhuli.

Itse asumme Helsingissä ja lasten koulussa on yhteensä lähes 1000 oppilasta (eskarista lukioon). Esim. alaluokilla on yhteensä 50-60 et-oppilasta ja muilla luokka-asteilla lisää. Koulussa annetaan myös ortodoksi ja islam opetusta eli et-oppilaat eivät ole mitenkään poikkeavia.

Siskoni asuu edelleen Kainuussa, josta itsekin olen alunperin kotoisin. Kysyin siskolta, että onko hänen lastensa koulussa et-oppilaita (koulussa oppilaita vähän yli 100). Sisko tuhahti: "Ei ole. Täällä asuu vain kunnon väkeä".

- just. Olepa siellä se ainoa et-oppilas. Sama koskee sivareita ja kaikkia muita, jotka uskaltavat poiketa valtavirrasta. Olen vähintäänkin iloinen, ettei tarvitse asua siellä.

Vierailija
13/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitäisi valita huono et opetus tai "hyvä"uskonnon opetus valitsisin ensimmäisen.

Minun mielestäni on vain niin sairasta opettaa jtn. yhtä uskontoa jotenkin faktana. Eihän se opetus perustu siihen että hei jotkut uskovat tähän vaan siihen että näin on.

Sairasta että vielä 2000-luvulla saadaan satuilla lasten päähän tälläistä sontaa. Toki uskonnon opetuksessa on hyvääkin ja moni moraali sääntö toimii.

Itse kävin uskonnontunneilla ja kasvaessa nuoreksi siitä seurasi paljon harmia kun tajusin että raamattu on vain satukirja jolla hyvin vähän oikeaa historiallista faktaa. Uskonnon tunneilla opetetaan tietämään että on olemassa esim.saatana ja helvetti. Jotain niin pahaa mitä lapsi ei osaa käsitellä...

Opettakaa lapsenne kyseenalaistamaan ja parhaiten se toimii jos ette ole antaneet heidän hukkua noihin yhden uskonnon "lakeihin".

'

Ei varmaan epäselvää minne tunneille omani menevät. Antakaan lastenne valita itse mihin uskontoon haluavat kuulua vai eivätkö mihinkään.

Vierailija
14/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI te opetatte lapsillenne että uskonnottomat ovat jotenkin pahoja ihmisiä? Ihan oikeasti!

Itse aloitin peruskoulun v. -87 ja olin koko peruskoulun ja lukion et-opetuksessa ja kävin kouluni n. 20 000 asukkaan paikkakunnalla Pohjois-Suomessa enkä ollut koskaan luokkani ainut et-oppilas. (ja kuule ihan ydinperheessä kasvoin, omakotitalossa ja absolutistiperheessä)

Saisinko vielä yhden järkevän perustelun sille miksi lapsi on jotenkin muita huonompi et-opetuksen ja/tai uskonnottomuuden vuoksi?

Vierailija
15/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kaikki neljä lasta ET:ssä, paikkakuntana pikkukaupunki etelä-Suomessa.

Täältä löytyy paljon tietoa ET:n opetuksesta: http://www.et-opetus.fi

Kyllä ET:n opetus on parantunut pikkupaikkakunnillakin, vaikka joskus joitain ongelmia esiintyykin. Käytännössä ongelmat johtuvat koulujen / rehtoreiden tavasta olla noudattamasta lakia, jonka mukaan uskontokuntiin kuulumattomille opetetaan elämänkatsomustietoa (ainoastaan erikseen anomalla uskontokuntiin kuulumaton voidaan laittaa uskonnontunnille).

Elämänkatsomustietoon on tehty jo erinomaisia oppikirjoja alakouluun (Miina ja Ville -sarja), joten "epäpäteväkin opettaja" saa opetuksen valmisteluun kättä pidempää...

Vierailija
16/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siellä opeteta kristinuskoa totuutena vaan kristinuskona

lapselleni ollut ehdottoman oikea ratkaisu käydä uskonnontunneilla, on yksi hänen suosikkiaineistaan

Vierailija
17/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tuollaiseenkin pitää tuhlata viikkotunteja! Paljon hyödyllisempää olisi opiskella vaikka matikkaa tai jotain kieltä. Miksi uskonto ja ET eivät voi alkaa vasta 5. luokalla niin kuin muutkin reaaliaineet?

Tai oikeammin molemmat aineet pitäisi lakkauttaa ja tehdä se neutraali uskontotieto, missä opetettaisiin faktapohjaisesti perustiedot uskonnoista ja muun aikaa voisi sitten puhua noita muumien ystävyyssuhteita ja muuta ET-kamaa.

Vierailija
18/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolesta hänen siitä mitään ymmärtämättä kun kastoit hänet kirkkoon!!!!!!

Mielestäni aika moraalitonta päättää uskon asioita toisen puolesta. Eikö ne kuulu ns. ymmärrysikään nämä uskonjutut?

Vierailija
19/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä nuoria, joilla on ollut koulussa et. Sanoisin, että juuri heidän tiedoissaan on puutteita. (En ole teologisessa tdk:ssa.) Eihän sitä välttämättä tarvitse uskoa mihinkään jumaluuteen tietääkseen edes perusasioita suurista maailmanuskonnoista. Ussan opetuksen seuraaminen ei myöskään sinänsä tee kenestäkään suvaitsematonta ja arvostelukyvytöntä.

Sinuna antaisin lapsen olla kirkossa, erotkoon myöhemmin itse jos haluaa.

Vierailija
20/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

historia? Hirvittävä historia vastoin Kristuksen opetuksia. Paljon kaameampi kuin pakanauskonnoilla. Eikö menneet kerro tulevaisuudesta vai ajatteletko, että juuri tällä hetkellä kristikunnan uskonnot toimivat oppikirjansa mukaan? Mikä sinun todellinen syy mielipiteeseesi on?

näitä nuoria, joilla on ollut koulussa et. Sanoisin, että juuri heidän tiedoissaan on puutteita. (En ole teologisessa tdk:ssa.) Eihän sitä välttämättä tarvitse uskoa mihinkään jumaluuteen tietääkseen edes perusasioita suurista maailmanuskonnoista. Ussan opetuksen seuraaminen ei myöskään sinänsä tee kenestäkään suvaitsematonta ja arvostelukyvytöntä.

Sinuna antaisin lapsen olla kirkossa, erotkoon myöhemmin itse jos haluaa.