Kolmen ruokalajin illallinen
Ollaan ystävien kanssa järjestämässä illallista arvostele mun illallinen -tyyliin. Kelpaisiko sinnulle seuraavanlainen menu? Mitä muuttaisit?
-Alkumalja (kuohuviiniä)
-Juustoinensavuporokeitto ja punaviini
-Paistettu lohimedaljonki ja perunapyrettä/muusia ja jotain lisuketta, hollandaisekastike (ehkä parsaa lisukkeena)sekä valkoviiniä
-valkosuklaapannacotta ja kenties marjapyrettä sekä kahvi/tee ja konjakki/likööri
Kommentit (30)
Keiton kanssa tietenkin itsetehtyä leipää (teeleipä,ciabatta tai jokin muu)
-Ap-
Mutta vaihda parsa pois. Ei sovi syksyiseen menuun.
Varmaan ihan hyvää ja taatusti täyttävää perusruokaa.
Kelpaisi minulle!
Savuporokeitto ja punaviini -yhdistelmä ehkä vähän särähtäisi minun korvaani... on varmaan ihan oikeaoppinen, mutta itse valitsisin valkoviinin keiton kanssa.
Ehdottomasti parsaa pääruualla. Nam.
Onnistunutta iltaa :-)
Kuulostaa näin irrallisena vähän tavalliselta, mutta kun hetken miettii, että pääsisi valmiiseen pöytään ja saisi eteensä tuollaista, niin... Nam!Olisin vaikuttunut.
Itselläni edessä vähän vastaava, ja aika basic-linjaa itsekin ajattelin.
aika perinteiseltä. Enkä tarkoita että pitäisi kikkailla, mutta noita moni syö usein kotonaan. Jos tekisit esim. peuraa tmv. niin useimmille vähän erikoisempaa vert. lohi.
Ei parsaa jos illallinen on lähiaikoina. Se ei ole sesongissa eikä herkullista nyt.
Parsa on kysymysmerkillä juurikin sen takia, että on kevään sesonki tuote. Saako sitä edes tähän aikaan enään.
Aika perusruokaa tosiaan, mutta sen osaan takuulla valmistaa. Liian uusilla ja vaikeilla resepteillä saattaa epäonnistua helposti,ehkä.
-Ap-
Keittiössä paistinpannun ääressä. Tämän takia itse vältän tarjoamasta mitään pihvejä illalliskutsuilla. Iövää kadota johonkin niitä paistelemaan ja rasvaa räiskyy juhlavaatteille essuista huolimatta. Teen aina jotain, minkä voi valmistella etukäteen janottaa uunista tai höyrystä suoraan pöytään.
Ja sinänsähän hollaindaisekastike on hyvä ja perinteinen. Paitsi jos se on purkista. Mä oon varmaan inhotava ihminen, mutta musta juustoinen savuporokeitto - kalaa hollandaisekastikkeella on vähän purkkiruoan kuuloinen yhdistelmä. Tokihan ne voi tehdä itse ja silloin tulos onkin yleensä paljon parempaa.
paitsi teurastus ja kalastus.
Raaka-aineet siis kaupasta ja niin tuoreina kuin mahdollista. Laitetaan isännän kanssa ruoka yhdessä, joten toinen paistaa ja toinen seurustelee vuorotellen.
-Ap-
en ole varma juustoinen savuporokeitto + punaviini yhdistelmasta minakaan. mutta noin kokonaisuutena tykkaisin kylla kovasti tulla syomaan tata menua.
Syksyisempi kastike voisi olla sienikastike. Sopii hyvin lohenkin kanssa ja alkuruuan poroon. On vielä oikeastaan mahdotonta pilata, kun tekee oikeaan kermaan. Jälkkäriksi kannatan jotain syksyisiä marjoja, vaikka lakkaa tai karpaloa, niin tulee ainakin toisiinsa nivoutuneet ruuat.
laitatko vinkkejä, mitä tarjoat vieraillesi! Mulla aina tuo ongelma, että jos on uuniruokaa, niin helposti on sitten joku turhan arkinen pata tai lasagne, tai sitten tosiaan joudun paistelemaan vieraiden aikaan pihviä tms.
Toimivia, herkullisia, pikkasen parempia menuita kaipailen, siis.
tai sitten savuporo-kanttarelli-keitto kuulostais hyvalta!
Ja sen padan ei tarvitse olla arkinen, juhlaviakin patoja on olemassa. Kun esim pitkään hautuneen karitsanpaistipadan tai ankkapadan tai äyriäispadan tarjoaa sopivan lisukkeen kansa, annoksista saa oikein juhlavia.
Ja sen padan ei tarvitse olla arkinen, juhlaviakin patoja on olemassa. Kun esim pitkään hautuneen karitsanpaistipadan tai ankkapadan tai äyriäispadan tarjoaa sopivan lisukkeen kansa, annoksista saa oikein juhlavia.
Ja mikä alkuruoka käy minkäkin kanssa parhaiten. Mulla itsellä hyvin simppeli maku, mutta tykkään laittaa vähän parempaakin, kun mun foodie-ystävät tulee syömään. Ohjeiden toteuttamisessa siis ei ongelmia, niiden yhdistämisessä ja keksimisessä sen sijaan tartten apua.
Kalan kanssa maistuu todella hyvin pannulla haudutettu omena sipuli kuutiot.
Ihan vaan pehmennetään pannulla ja laitetaan tilkka vettä ja kiehutellaan.
Herkullinen lisäke ja helppo tehdä vaikka edellisenä pvnä. valmiiksi ja sitten kuumentaa.
Kukkakaali ja parsakaali on lisukkeina hyvät.
Pannacotta on tosi helppo ja hyvä kun voi kanssa tehdä jo edellisenä pvnä.
Sorry, mutta mä en osaa. Mä kun valitsen alkuruoan janpääruoan niin, että muistelen mielessäni, miltä ne maistuvat ja tunnustelen kielenpäällä, mikä sopisi yhteen. Ja lopputulos voi riippuua ihan päivästä ja fiiliksestä, sataako vai paistaako, onko oltu ulkona vai sisällä jne.
Mä pidän erityisesti slaavilaisessta ja provencelaisesta keittiöstä, ja niiden keittokirjoista etsin sopivia juhlaruokia. Tulee yleensä hyviä, ainoanongelma, että mikään ei ikinä valmistu alle kolmen tunnin... Ja sit mulla on "laukon kartanon keittokirja" joka ei edusta m itään tiettyä tyyliä, mutta josta saa ihan hyvää ruokaa kun vähän fiiliksen mukaan säätää.
porokeiton kanssa teeleipää tai ciabattaa, miksei ohrarieskaa tai ruisleipää?
Menu on aika yllätyksetön, kauden herkkuja ei käytetä ollenkaan. Mutta jos illallinenon joskus tammi-helmikuussa, niin ok. Kunhan lohi ei ole sitä "norjalaista", Chilessä kasvatettua ja Kiinassa pakattua ... :)