Kokoomus taas aivan pöhkö - sairaana töihin?
Kommentit (43)
taloudellisesti. Ruotsissa hiukan vanhemmat olivat eniten poissa, mutta eipä sielläkään tuolla asialla ollut vaikutusta pysyvästi sairauspoissaoloihin.
Käytännössä tuo on palkanalennus tai sairaana töihin muut sairastuttaen, naisvaltaisella hoitopuolella myös asiakkaat.
että jos tämä menee läpi, niin sehän ei koske eduskuntaa :) minusta pitäisi ehdottomasti koskea myös heitä. Olisi jännä nähdä ajaisiko kokoomus tätä asiaa eteenpäin jos myös heillä lähtisi päivän palkka sairastapauksessa ja tulisi 80% palkassa seuraavat sairaspäivät. Käsittääkseni kun tuolla eduskunnassa noita poissaoloja on aika paljon...
Tämä älytön Kokoomuksen idea ei tietenkään voi tulla käytäntöön, mutta jos tulisi niin tietenkin se vaadittaisiin myös eduskunnalle. Eduskunnan työntekijöillä ei ole mitään syytä luistella tästä asiasta.
vaikutus lapsiperheiden talouteen.
Tässä tulisi vain kiusaus antaa lapsille aamulla särkylääkkeet nassuun ja tuupata kipeänä hoitoon, ettei vaan joudu saikkua ottamaan. Siinä sitten tartutetaan muidenkin lapset ja omien terveys vaarantuu.
Itsekin vaan särkylääkkeiden voimalla asiakaspalveluun.. pöpöt kiertoon vaan.
Keskimäärin suomalainen on poissa töistä 8 vrk vuodessa.
Kevät 2012 sairaudet:
Saarinen Matti (8) sd
Oinonen Pentti (10) ps
Jussi Halla-aho (6) ps
Katri Komi (10) kesk
Anni Sinnemäki (7) vihr
1 päivä eli palkaton olisi heillä:
Feldt-Ranta Maarit
Huovinen Susanna
Karhu Saara
Kymäläinen Suna
Mäkisalo-Ropponen Merja
Koskela Laila
Mäntylä Hanna
Soukola Ismo
jne.
ja saattaa tulla sinullekin sairaspäiviä lisää. Miehesi jättää ja sinulla ei olekaan varaa olla palkattomilla saikkupäivillä, vaikka olisi kuumetta ja iskias vaivaisi niin, että et pystyisi kävelemään.
No, minä pienipalkkaisena hoitajana tulisin kipeänä töihin. Tartuttaisin kaikki ne palkatonta saikkupäivää haluavat samalla.
Työnantaja ei voisi pakottaa minua pois töistä, vaikka olen kipeä. Tekisin vain sen, minkä pystyisin. Mutta palkattomalle en lähtisi. Siinä sairastuisi sitten hoidettavat ja hoitajat. Mutta so...
Tällä ehdotuksella oli tarkoitus saada kuriin se lusmu työkaverisi joka on harvasen viikko omalla tai lapsen sairiksella ja sinä joudut tekemään sen työt omieasi lisäksi.
Nimimerkillä olen ollut viimeisen kolmenvuoden aikana poissa sairasloman takia yhteensä kaksi päivää. Mutta työkaveri on samassa ajassa 'sairastanut' muutaman päivän pätkissä 5 kuukautta ja minä olen joutunut tekemään hänen työnsä. Minä joudun aina ottamaan aamuvuoron koska työkaveri on niin epäluotettava ettei sen tulemisiin ja menemisiin voi luottaa. Tälle ammattisaikuttajalle maksetaan kumminkin 'tasa-arvoisesti' sama palkka.
Vaikka en kokoomusta kannatakaan niin ehdotus oli loistava.
Eduskunta aikoo luopua poissaolojen valvonnasta
(uutinen vuodelta 2006)
Eduskunta aikoo luopua ensi vaalikauden alussa kokonaan kansanedustajien poissaolojen virallisesta valvonnasta, lupien pyytämisestä ja myös poissaolotilastojen pitämisestä.
Uusi systeemi merkitsisi myös sitä, ettei eduskunnan verkkosivuille perustettaisi uutta tietokantaa, johon kansanedustajat voisivat itse ilmoittaa poissaolonsa ja niiden perustelut. Tällaista tietokantaa esitettiin viime keväänä.
Poissaolojen tilastoinnin ja valvonnan lopettamista kokonaan ehdotti eduskunnan pääsihteeri Seppo Tiitinen. Hän pitää seurantaa ja tilastointia "hyödyttömänä", eikä sellaisia ole muiden pohjoismaiden parlamenteissa.
Yksi peruste on se, että poissaolotietokannan perustaminen tulisi maksamaan ehkä jopa puoli miljoonaa euroa.
Tiitisen esittämässä systeemissä kansanedustajien poissaolot kirjattaisiin vain täysistunnon ja valiokuntien pöytäkirjoihin. Ne ovat julkisia ja nähtävissä eduskunnan nettisivuilla.
(ja näinhän siinä sitten tapahtuikin)
Sairaalassa kahvikeskustelussa tuli ilmi tämä Ruotsin ilmiö:
"Suomeen on ehdotettu "Ruotsin mallia", mutta siellä osa työntekijöistä on ollut uudistuksen jälkeen poissa "kolme päivää yhden hinnalla".
Kokoomuksen puoluevaltuusto hyväksyi lauantaina aloitteen, jonka mukaan ensimmäisestä sairauspäivästä ei maksettaisi palkkaa. Kahdelta seuraavaalta viikolta sairastaja saisi korvauksena 80 prosenttia palkasta.
Ruotsissa sairauslomiin liittyvä karenssipäivä on ollut käytössä jo vuodesta 1993. Myös 80 prosentin korvausta sovelletaan maassa.
- Sinä aikana sairauspoissaolot ovat menneet ylös ja alas aikamoista vuoristorataa riippuen siitä, mitä muuta on tehty, kertoo Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n ylilääkäri Jan Schugk.
Hän kertoo kuulleensa ruotsalaisilta kollegoiltaan myös lieveilmiöstä, jonka karenssipäivä on tuonut mukanaan.
- Sellaiset henkilöt, jotka pelaavat sairauslomilla – kaikkihan eivät näin suinkaan tee – ovat sitten poissa yhden päivän sijasta kolme. Näin sen ostetun "vapaapäivän" hinta tulee siedettävämmäksi." IS
Yksi peruste on se, että poissaolotietokannan perustaminen tulisi maksamaan ehkä jopa puoli miljoonaa euroa.
Yksi nörtti tekisi tuollaisen tietokannan yhdessä päivässä. Mistä hihasta tuo puoli miljoonaa on revitty?
Tällä ehdotuksella oli tarkoitus saada kuriin se lusmu työkaverisi joka on harvasen viikko omalla tai lapsen sairiksella ja sinä joudut tekemään sen työt omieasi lisäksi.
Nimimerkillä olen ollut viimeisen kolmenvuoden aikana poissa sairasloman takia yhteensä kaksi päivää. Mutta työkaveri on samassa ajassa 'sairastanut' muutaman päivän pätkissä 5 kuukautta ja minä olen joutunut tekemään hänen työnsä. Minä joudun aina ottamaan aamuvuoron koska työkaveri on niin epäluotettava ettei sen tulemisiin ja menemisiin voi luottaa. Tälle ammattisaikuttajalle maksetaan kumminkin 'tasa-arvoisesti' sama palkka.
tämän jälkeen ei tosiaan ammattisaikuttajat lomaile, mutta sitten ei kyllä sairastele oikeasti kipeäkään ihminen.
Ymmärrän huolesi ja kokoomuksen idean, mutta menee pahasti metsään sanan varsinaisessa merkityksessä, työntekijän kustannuksella.
Ei näin.
Millä sairaslomia saadaan vähennettyä 90%. Sillä noin suuri osa on huijausta.
Ihmiset on sairaslomalla mutta kuitenkin juoksee kaupoissa ostamassa kaikkea roskaa. Ihmiset on sairaslomalla mutta on kyky matkustella. Ihmiset on sairaslomalla mutta pystyy istutella kukkia maalla.
Olen kaikki nämä nähnyt. Jos olet sairaslomalla niin olet kotona ja sängyssä. Työ tulee aina ensin kaikkea muuta. Jos sinulla on energiaa ja kykyä mennä ja tehdä jotain niin menet töihin.
Monet ovat sairaslomalla ja menevät kavereiden kanssa bilettämään. Olen nähnyt sairaslomalaisia myös lenkeillä.
Eikä esim. se että on jalka paketissa estä työntekoa ellei työ ole liikkuvaa työtä. Silloinkin monta kertaa voidaan antaa muita tehtäviä.
ja silti istutat pari kukkaa purkkiin pihalla niin töihin vain...muahahaaaa...
Kyllä se elämä kouluttaa vielä teitäkin, jotka luulette, että saikut on pinnausta. Toivon teille sydämestäni oikein ärhäkkää syöpäkasvainta. Ja kyllä se usein niin meneekin, että elämä kouluttaa ja näille epäempaattisille tulee joku paha juttu eteen.
Sairastamisiin vain.
Työnantajalle oikeus puhalluttaa kaikki töihin tulijat ja krapulassa ja kännissä olevat palkattomalle päivälle.
.. sunkin terveys paranee kun lopetat sen viinalla läträämisen.
hoitajat, joilla on monenlaista tautia ja virusta, mutta ei varaa jäädä saikulle. Käydään välillä oksentamassa ja tullaan sen jälkeen vaihtamaan sinulle siteitä.
Tai ollaan lastenosastolla ja siellä angiinasta kärsivä hoitsu töissä kuumelääkkeellä.
Voi kun monenlaista voi saada kipeä työntekijä aikaiseksi.
Ei tästä montaa vuotta ole kun tuttuni kuoli työpaikalle sydänlihastulehdukseen kun meni sairaana töihin.
tämän jälkeen ei tosiaan ammattisaikuttajat lomaile, mutta sitten ei kyllä sairastele oikeasti kipeäkään ihminen.
Ymmärrän huolesi ja kokoomuksen idean, mutta menee pahasti metsään sanan varsinaisessa merkityksessä, työntekijän kustannuksella.
Ei näin.
Millä sairaslomia saadaan vähennettyä 90%. Sillä noin suuri osa on huijausta.Ihmiset on sairaslomalla mutta kuitenkin juoksee kaupoissa ostamassa kaikkea roskaa. Ihmiset on sairaslomalla mutta on kyky matkustella. Ihmiset on sairaslomalla mutta pystyy istutella kukkia maalla.
Olen kaikki nämä nähnyt. Jos olet sairaslomalla niin olet kotona ja sängyssä. Työ tulee aina ensin kaikkea muuta. Jos sinulla on energiaa ja kykyä mennä ja tehdä jotain niin menet töihin.
Monet ovat sairaslomalla ja menevät kavereiden kanssa bilettämään. Olen nähnyt sairaslomalaisia myös lenkeillä.
Eikä esim. se että on jalka paketissa estä työntekoa ellei työ ole liikkuvaa työtä. Silloinkin monta kertaa voidaan antaa muita tehtäviä.
"Suomeen on ehdotettu "Ruotsin mallia", mutta siellä osa työntekijöistä on ollut uudistuksen jälkeen poissa "kolme päivää yhden hinnalla".
Kokoomuksen puoluevaltuusto hyväksyi lauantaina aloitteen, jonka mukaan ensimmäisestä sairauspäivästä ei maksettaisi palkkaa. Kahdelta seuraavaalta viikolta sairastaja saisi korvauksena 80 prosenttia palkasta.Ruotsissa sairauslomiin liittyvä karenssipäivä on ollut käytössä jo vuodesta 1993. Myös 80 prosentin korvausta sovelletaan maassa.
- Sinä aikana sairauspoissaolot ovat menneet ylös ja alas aikamoista vuoristorataa riippuen siitä, mitä muuta on tehty, kertoo Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n ylilääkäri Jan Schugk.
Hän kertoo kuulleensa ruotsalaisilta kollegoiltaan myös lieveilmiöstä, jonka karenssipäivä on tuonut mukanaan.
- Sellaiset henkilöt, jotka pelaavat sairauslomilla – kaikkihan eivät näin suinkaan tee – ovat sitten poissa yhden päivän sijasta kolme. Näin sen ostetun "vapaapäivän" hinta tulee siedettävämmäksi." IS
Tässä muutama:
Jokaisesta sairaspäivästä pitää hakea erikseen sairaslomaa. Maanantaina haet sairaslomaa. Tiistaina haet uudestaan sairaslomaa ja Keskiviikkona uudestaan. Työntekijä tietenkin maksaa itse nämä käynnit jos ei pysty todistamaan olevansa sairas.
Jos on yli kaksi työviikkoa poissa vuodessa, niin on oikeus erottaa työntekijä.
Jokaisen kerran kun työntekijä menee hakemaan sairaslomaa tutkitaan työntekijä tarkasti. Jos ei löydy oikeasi vikaa niin ei saa sairaslomaa. Kaikki tiedot lähetetään työnantajalle. Myös puhallutus tulee mukaan.
Sitten pitää tehdä valtakunnallinen rekisteri. Jokaisesta sairaslomasta laitetaan rekisteriin merkintä sekä lääkärin todistus. Työnantajat voivat sieltä katsoa että ketkä työntekijät ovat sellaisia jotka "saisrastelevat" paljon, joten he eivät niitä palkkaa.
Sitten pitää vielä katsoa että pystyykö tekemään etätöitä. Jos on esim. paperitöitä niin ne voi tehdä kotonakin. Työnantaja voi vaatia että vaikka työnekijä on sairaslomalla niin hän tekee kotona ne työt.
työnantajalle. Olen monet monituiset kerrat jatkanut päivää ja vaihtanut vuoroa.
Siihen loppuisi. Hommatkoot ne sijaiset vaikka perseestä. Ja kun olisin kipeänä, ottaisin heti viikon, kaksi. Kun metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
esim. jossain operaatiossa sairaalassa. Sieltä vain lääkäri joka päivä kirjoittamaan saikkulappua työnantajalle. Vai saako sairaalasta taksin, millä mennä joka päivä työterveysasemalle, missä puhallutetaan ja työnantajan lääkäri kirjoittaa saikun.
Voi reppanat kun te tämän lain kannattajat olette naiveja. Kun kuvittelette, ettei teille tule ikinä mitään sairautta.
Kokoomuksen puoluevaltuusto hyväksyi lauantaina aloitteen, jonka mukaan ensimmäisestä sairauspäivästä ei maksettaisi palkkaa. Kahdelta seuraavaalta viikolta sairastaja saisi korvauksena 80 prosenttia palkasta.Ruotsissa sairauslomiin liittyvä karenssipäivä on ollut käytössä jo vuodesta 1993. Myös 80 prosentin korvausta sovelletaan maassa.
Tässä muutama:Jokaisesta sairaspäivästä pitää hakea erikseen sairaslomaa. Maanantaina haet sairaslomaa. Tiistaina haet uudestaan sairaslomaa ja Keskiviikkona uudestaan. Työntekijä tietenkin maksaa itse nämä käynnit jos ei pysty todistamaan olevansa sairas.
Jokaisen kerran kun työntekijä menee hakemaan sairaslomaa tutkitaan työntekijä tarkasti. Jos ei löydy oikeasi vikaa niin ei saa sairaslomaa. Kaikki tiedot lähetetään työnantajalle. Myös puhallutus tulee mukaan.
Sitten pitää tehdä valtakunnallinen rekisteri. Jokaisesta sairaslomasta laitetaan rekisteriin merkintä sekä lääkärin todistus. Työnantajat voivat sieltä katsoa että ketkä työntekijät ovat sellaisia jotka "saisrastelevat" paljon, joten he eivät niitä palkkaa.
Sitten pitää vielä katsoa että pystyykö tekemään etätöitä. Jos on esim. paperitöitä niin ne voi tehdä kotonakin. Työnantaja voi vaatia että vaikka työnekijä on sairaslomalla niin hän tekee kotona ne työt.
kova sana, joka ei karenssia toteuttaisi.
Sen verran pula on hoitajista, että uskoisin tästä tulevan se keino, millä määrätyt sairaalat saisivat henkilökuntaa ja karenssisairaalat ja hoitopaikat ja päiväkodit saisi pyöriä ilman koulutettua henkilökuntaa.
työnantajalle. Olen monet monituiset kerrat jatkanut päivää ja vaihtanut vuoroa.
Siihen loppuisi. Hommatkoot ne sijaiset vaikka perseestä. Ja kun olisin kipeänä, ottaisin heti viikon, kaksi. Kun metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Lojaalius on sitä että ikinä ei petetä, huijata ja aina ajatellaan parasta. Autetaan niin paljon kuin voi vaikka omalla kustannuksella. Eikä lojaali työ ntekijä IKINÄ lähtisi pois työpaikastaan.
Lojaalius on sitä että ikinä ei petetä, huijata ja aina ajatellaan parasta. Autetaan niin paljon kuin voi vaikka omalla kustannuksella. Eikä lojaali työ ntekijä IKINÄ lähtisi pois työpaikastaan.
Jep, lojaali viimeiseen asti.
Vähennetään tunteja, viedään etuja, lisätään töitä joita pitää kuitenkinlyhyemmässä ajassa tehdä, ja parempaa paikka ei saisi etsiä koska olisi pakko olla lojaali?
Kyllä se vaan valitettavasti menee niin että työnantaja saa niin lojaaleja työntekijöitä kun se ansaitsee.
Tässä muutama:
Jokaisesta sairaspäivästä pitää hakea erikseen sairaslomaa. Maanantaina haet sairaslomaa. Tiistaina haet uudestaan sairaslomaa ja Keskiviikkona uudestaan. Työntekijä tietenkin maksaa itse nämä käynnit jos ei pysty todistamaan olevansa sairas.
[/quote]
eivät ole enää niin huonoja kuin tuo Kokoomuksen alkuperäinen idea.
että jos tämä menee läpi, niin sehän ei koske eduskuntaa :) minusta pitäisi ehdottomasti koskea myös heitä. Olisi jännä nähdä ajaisiko kokoomus tätä asiaa eteenpäin jos myös heillä lähtisi päivän palkka sairastapauksessa ja tulisi 80% palkassa seuraavat sairaspäivät. Käsittääkseni kun tuolla eduskunnassa noita poissaoloja on aika paljon...