Lasten kanssa oopperaan? Kokemuksia?
Huvittaisi viedä 5 ja 7v lapset oopperaan ja samalla valita joku sellainen, joka itseäkin houkuttaisi. Katseltiin taikahuilun mainosta ja molemmat innostui, mutta kysynkin onko jollain kokemusta miten tuon ikäisten kanssa vaikkapa tuo taikahuilu onnistuisi? Onko pelottava? Pitkästyttävä? Musiikki ainakin valloitti meitä.
Kommentit (8)
tuo merirosvo-balettikin, sitäkin mietittiin, mutta ajattelin olisiko se itselle pitkästyttävä...
Wienissä ja hän rakasti sitä. Nyt olemme menossa katsomaan samaa Hgin oopperaan. Lapset nyt siis 8v. ja 5 v.
Ellette ikinä ole käyneet nukketeatterissakaan, älkää aloittako opettelua oopperasta.
Jos lapsesi ovat tottuneita teatterissa, elokuvissa, konserteissa ynnä muissa kävijöitä, ja osaavat olla ihmisiksi silloinkin, kun tarina ei sitten kuitenkaan juuri itseä satu puhuttelemaan, niin sinne vaan.
Taikahuilu voisi mennäkin. Itse kävin lapsenakin oopperassa, ja muuten ihan kivoja kokemuksia, mutta esim. Madame butterfly oli ihan liian raskas silloin. Ainakin minulle.
Taikahuilu on pitkä. Riippuu ihan ohjauksesta, kuinka mukaansatempaavaksi se on tehty. Musiikkihan on taivaallista ja maagista.
Itse olin 7-vuotiaan tyttäreni kanssa Kokkolan oopperassa Taikahuilussa vuosi sitten. Se esitettiin sirkusteltassa ja mukana oli akrobatiaa, tulitaiteilijoita yms. Se oli mehukasta aitoa musiikkiteatteria eikä sirkus vähentänyt ollenkaanmusiikillista elämystä (olen oopperan ystävä).
Tyttö tykkäsi kovasti. Olimme kuunnelleet ennalta parhaat palat ja käyneet läpi juonen. Muuten siitä ei lapsi saa mitään irti, eikä juonta voi selittää musiikin soidessa.
Puheosuuksia oli myös vähän pidennetty ja muokattu, se helpotti seuraamista.
Jos Kansallisoopperan versio on kovasti jäykkä, puheosuudet ovat saksaksi jne, ei jaksaisi mun tyttö istua.
Pähkinänsärkijän on ainakin meillä jaksaneet lapset katsoa jo 5v. ja pitivät kovasti. Tai sitten ihan joku lapsille suunnaattu ooppera.