Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rivari vs omakotitalo

Vierailija
13.10.2012 |

Plussat ja miinukset kehiin.

Ollaan mietitty omakotitalon ostoa mutta sitten alkoi jännittämään kaikki nuo home yms.ongelmat.

Rahaa ei liikaa ole ja vanhaa taloa kuitenkin oltais hankkimassa.

Kertokaa te asunnon jo omistavat miksi pääidyitte juuri omakoti tai rivitaloon?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo ehdottomasti, olette itse oman perheenne herroja.

Rivareissa yhdistyy okt-asumisen ja kt-asumisen kaikki huonot puolet, hyvää en keksi yhtäkään. Demokraattinen päätöksenteko asunto-osakeyhtiössä ei yleensä sovi niille, jotka edes lähtökohtaisesti harkitsevat okt-asumista.

Vierailija
2/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma tekee lumityöt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma tekee lumityöt

Ei missään sanota että okt-asujan on pakko tehdä itse luomityönsä.

Rivari on muuten asumiskuluiltaan kaikkein kallein asumismuoto, hyötysuhde on siinä huonoin.

Vierailija
4/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan perheen kanssa vuokralla rivarissa.

Toinen naapuri soittaa pianoa joskus yölläkin ja toisella tapana leikkiä piha-poliisia, keksinyt ihan omia piha sääntöjäkin :)

Tätä olenkin miettinyt että rivari asumisessa pelottaa kyllä kuinka suuri merkitys noilla naapureilla on asumisviihtyvyyteen.

ap

Vierailija
5/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska asun kerrostalossa.

Olen kasvanut (ekat 20 v.) rivarissa ja se oli ihanaa. Meidän piha oli tynnä lapsia, leikeissä oppi sosiaalisuutta. Ketään ei tarvittu raahata "ohjattuihin harrastuksiin" kun keksittiin koko ajan kavareiden kanssa kaikkea. Tämä siis lapsen näkökulmasta.

Aikuiset saivat lastenhoito- ja muuta naapuriapua. Kun olin muuttanut jo pois, mutta vanha äitini vielä asui lapsuudenkodissani, hänen naapurinsa katsoivat vähän hänen peräänsä ja ottivat yhteyttä jos aihetta oli.

Yhteisöllisyys puhuu rivarin puolesta. Ihminen on laumaeläin! :)

Vierailija
6/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi oli kyllä hyvä tuo lapsi näkökulma.

Ap itse kerrostalo kasvatti ja tosiaan muistan kun meillä oli ihan oma piha jengi :)

Vierailija
7/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asukkaat raskisivat lämmittää normaaliin asumislämpöön sekä roskienviennin enemmän kuin kerran puolessa vuodessa...

Firma tekee lumityöt

Rivari on muuten asumiskuluiltaan kaikkein kallein asumismuoto, hyötysuhde on siinä huonoin.

Vierailija
8/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tehkää kunnon taustatyö talon haussa. Jyvien seasta löytyy oikeita helmiä ja ihan kohtuu hinnoilla. Meillä täysin rempattu omakotitalo joka ei kyllä uudelle häviä ollenkaan. Jopa kosteushälyttimet löytyy.

Me asuttiin rivarissa ja olihan siinä omat ilonsa ja hankaluutensa. Esim. ärsyttävää oli se että kesällä et voinut mennä KERTAAKAAN pihalle aamulla rauhassa ilman etteikö siihen ilmestynyt naapurin lapset. Vanhemmat oli vain onnellisia että olivat jonkun toisen silmien alla. Toisekseen toiset naapurit eli ko siat, ja piha oli sen näkönen. Onneks myös pari hyvää ystävää sain toisista naapureista.

Nyt omakotitalossa ei naapurit häiritte. Ja kaikista alkumaksuista ollaan selvitty tosi hyvin. Ei olla tehty miinusta vaikka ensin hieman jännitti kun IHAN kaikki piti hoitaa itse. Mutta kivaahan tämä on. Ja niihin lumitöihin, ei ole pakko ostaa niin isopihasta taloa että ei pihahommia jaksa tehdä. Ja pikkunen lumenkolaamine ja nurmen leikkaaminen on vain hyvää liikuntaa.

Vierailija
9/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen koulu on keskellä tätä omakotialuetta, jossa on muutamie rivareita ja loput omakotitalotontteja. Ihan vieri vieressä osa tonteista, lapset leikkivät kaduilla ja yhteisöllisyys todella huipussaan.

Me muutettiin lähiöiden ulkopuolelle, koska mies on erakkoluonne. Ei halunnut naapureita, joten niitä meillä ei ole. Halusi ison pihan ja sellainen meillä on. Lähiössä isoimmatkin tontit ovat ehkä 1500 neliötä, tyypillinen tontti on ehkä 1000 neliötä.

Meillä negatiivinen puoli on se, että lapset ovat eristettyinä ja kaverisuhteiden ylläpito hankalaa. Esikoine haaveileekin muutosta koulun viereen ja on vasta 6-vuotias! Ihan tuon takia olen miettinyt muuttoa mutta mies on ehdottomasti vastaan. Olen itsekin kuullut juoruja hankalista naapurisuhteista, tapellaan aidoista ja tontin rajoista jne. Niiltä ainakin ollaan säästytty!

Naapuriapua muuten löytyy tuolta omakotialueelta. Kuskaavat lapsia harrastuksiin kimppakyydeillä, vilkuilevat saman alueen lapsia pihalla, kun vanhemmat käyvät jossain jne. Ei se rivari luo sitä yhteisöllisyyttä vaan saman kadun tai lähikatujen luoma hyvä henki.

Lapsena asuttiin omakotitaloalueella, jossa meidän katu piti aina katujuhlat kerran vuodessa. Nyyttärimeiningillä syötiin ulkona ja juteltiin koko kadun asukkaiden kesken.

Vierailija
10/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliasumislämpö on +21, meillä se on nyt noin +25 kun on ollut hellassa tulet. Ja meillä jätteet viedään joka toinen viikko.

jos asukkaat raskisivat lämmittää normaaliin asumislämpöön sekä roskienviennin enemmän kuin kerran puolessa vuodessa...

Firma tekee lumityöt

Vierailija
11/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailman korjaukset) niin omakotitalo on varmaan paras vaihtoehto. Jos ette osaa korjata vuotavaa hanaa tai tukkeutunutta pönttöä itse, eik ä rahaa ole liikaa, niin rivitalo lienee parempi.

Vierailija
12/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rivarissa ja riitoja on. Lasten tekemisistä tapellaan koko ajan ja samoin koirista tulee riitaa.

Naapuri kyljessä kiinni, ei asumisrauhaa ja ei omaa tonttia missä saa olla rauhassa.

Asutaan rivarissa koska ok-taloon ei ole varaa.

Vierailija
13/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää ostaa halpa (= ongelmainen) omakotitalo niin mieluummin sitten rivariin. Itse asumme uudessa okt:ssa enkä pois vaihtaisi. Ei ole ketään seinän takana ja asumiskulut ovat edulliset eikä ole pelkoa homeesta ym. vakavista ongelmista.

Jos ette tajua mitään talojen päälle eikä ole varaa ostaa kunnollista, suosittelen rivaria. Säästytte monelta suurelta ongelmalta.

Vierailija
14/14 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rivarissa pienessä yhtiössä (6 asuntoa) ja aivan ihanat naapurit. Yhdessä sovitaan kaikki asiat sovussa ja pidetään juhlia muutenkin kuin talkoiden yhteydessä. Asumisrauhaa riittää ja pihalla saa olla aivan rauhassa jos niin haluaa.

Asun rivarissa ja riitoja on. Lasten tekemisistä tapellaan koko ajan ja samoin koirista tulee riitaa.

Naapuri kyljessä kiinni, ei asumisrauhaa ja ei omaa tonttia missä saa olla rauhassa.

Asutaan rivarissa koska ok-taloon ei ole varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän