Olen 20v äiti ja tuntuu että välillä vanhemmat äidit
katsovat vinoon. Minulla on nuoria 19-22v kavereita, jotka ovat joka raskaana tai jo synnyttäneitä ja he ovat huomanneet saman.
Sitten taas puistoissa monet isovanhemmat, jotka ovat lastensa kanssa tulevat mielellään juttelemaan. Mutta osa, arvioisin, että noin 35-40v äidit taas tuntuvat välttelevän. Esim. olin muskarissa viime keväänä nuorin äiti ja siellä oli kaksi äitiä, jotka tuntuivat katsovan minua nenänvartta pitkin. Ensimmäisenä muskaripäivänä tuntui pahalta, mutta myöhemmin koitin olla välittämättä. Pääasia on, että tiedän olevani hyvä äiti lapselleni. Ystävystyin siellä muutaman äidin kanssa ja kävimme usein muskarin jälkeen yhdessä vielä vaunukävelyllä. Kun oli tokavika muskari kerta, niin toinen näistä naisista tuli pyytämään anteeksi, kun oli ennakkoluulonen ikäni takia ja sen takia niin viileä minua kohtaan. Ollaan tänäkin vuonna samassa muskari ryhmässä ja tulemme todella hyvin toimeen.
Mutta eilen taas tuli vastaavanlainen tilanne vastaan, kun olin lapseni kanssa puistossa leikkimässä. Siellä oli kaksi vanhempaa äitiä lapsiensa kanssa ja moikkasin heitä hymyillen kun tulimme sinne. He eivät kumpikaan vastanneet, katsoivat vain ja jatkoivat sen jälkeen juttujansa. Tämmöiset hetket tuntuvat pahalta, onneksi näitä ei ole usein..
Onko täällä äitejä, jotka eivät pidä nuoremmista äideistä? Mistä se johtuu? Olisi kiva jos tulisi vastauksia, olen nimittäin näitä mieheni kanssa välillä pohtinut, mutta eihän me voida kun vain arvailla mistä tuo "syrjiminen" johtuu.
että yhtälailla mulla ( olen 4 -vuotiaan pojan 22 -vuotias äiti), on joskus ennakkoluuloja vanhempia äitejä kohtaan. Joskus oletan automaattisesti, että tuomitsevat minut ikäni perusteella, ja ensikohtaamiset saattaa olla vähän outoja. Tavallaan ajattelen jo valmiiksi, että mitä ne mahtavat minusta ajatella.
Mutta ihmiset nyt vaan on sellaisia, että luovat sen ekan mielikuvan automaattisesti ensivaikutelman perusteella. Omalla käytöksellä voi vaikuttaa siihen, mihin suuntaan kuva muuttuu. Tuijottamista lisää kohdallani se, että lapseni on tummaihoinen:D