Toimin tilapäisesti henkilökohtaisena avustajana
joudun kuljettamaan avustettavaa silloin tällöin omalla autollani, onkohan joku säännönmukainen km-korvaus tällaisella työllä? Avustettava on taballaan mun työnantajana.
Kommentit (5)
joku kunnallinen tms. taho. Työsopimuksessa ei oo mainintaa km.korvauksesta vaan työpaikkailmoituksessa oli että avustajalla tulis olla auto ja työnantja maksaa bensakukut.
Mutta parhaiten asia selviää kun kysyt työnantajalta. Minulle km korvauksen maksoi kunta.
Jos työnantaja haluaisi jotain avustajan omaan piikkiin tekemistä matkoista maksaa, toki saa maksaa eikä kunta siihen puutu, mutta meillä siis homma "toimii" ainakin niin, että avustettava hoitaa itse omat reissunsa vrt. maksaahan vanhuskin kauppareissunsa taksimatkat itse.
Mun avustettava liikkuu invataksilla ja tahtois siitä sen omavastuunkin pois (tai vaihtoehtoisesti nakittaa avustajan käymään puolestaan esim. apteekissa), eikä tajua että niin ne tekee muutkin kauppareissunsa omaan piikkiin.
Siis parhaiten selviää kun kysyt KUNNALTA, ne työnantajat harvemmin tietää mistään mitään (anteeks vaan ja kaikella kunnioituksella). Kunnat on vaan pessy kätensä kaikista velvollisuuksista siirtäessään työnantajan roolin avustettaville, mutta itse ainakin oon soittanut suoraan kunnalle, tilitoimistoon tai henkilökohtaisen avun keskukseen jos mullaon ollut jotain kysyttävää. Avustettavat on ihan ulapalla kaikesta, näin yleistetysti.
Ainakin jos sen maksaa joku muu taho niin silloin olet oikeutettu km-korvaukseen. Mitä työsopimuksessa luki?