että tälläinen lääkärikäynti tällä kertaa..
olen ollut ihan ä l y t t ö m ä n väsynyt ja paino on noussut yhtäkkiä aika rajusti. kurkussa on ollut palantunne jo pitkään ja ääni ollut käheänä kaksi kuukautta ja kaula ja kasvot jotenkin turvonneen näköiset. yms.
nämä oireet sopivat ainakin kilpirauhasen vajaatoimintaan ja tilasin ajan lääkärille. sinne päästyäni selitin hänelle pääpiirteissään oireita. sitten kysyi onko minulla ummetusta, sanoin että eipä juurikaan. kysyi onko muita oireita. mietin että minunko tässä nyt pitäisi kyseisen taudin kaikki oireet tietää. en oikein osannut vastata. sitten kokeili kaulaa käsillä. sanoi että ei oikein usko että on kilpirauhasessa mitään vikaa.
siis millä perusteella voi näin sanoa kun minulla on aika paljon oireita ja testejä ei ole tehty?! ottikohan sitä päähän kun itse pyysin niitä testejä ja esitin oman epäilykseni näistä oireista? no, antoi sitten vastahakoisesti lähetteen labraan, sanoi että sinne voi mennä heti antamaan näytteen. kello oli puoli kaksi. myöhemmin kuulin että tämä näyte pitäisi ottaa ehdottomasti aamulla ennen kymmentä!
tuli kyllä niin ankea fiilis tämän lääkärikäynnin jälkeen! vai miltä teistä kuulostaa?
Kommentit (38)
Luulisin etta yleensa ihmiset tekee noin.
onko sulla usein tapana lääkäriin mennessä ensin katsoa jostain oireet, että osaat kertoa mikä sua vaivaa :D
Että ihmiset liioittelee niitä oireita jotka sopivat heidän netistä kaivamiin oireisiin ja jättävät mainitsematta ne oireet jotka ei sovi siihen tautiin, jonka he kuvittelevat itsellään olevan. Eli voi vaikeuttaa lääkärin työtä pahastikin.
Tosiaan niita kommunikointitaitoja ja diagnoosin tekemista pitaisi opettaa koulussa enemman, siina se ongelma on.
Luulisin etta yleensa ihmiset tekee noin.
onko sulla usein tapana lääkäriin mennessä ensin katsoa jostain oireet, että osaat kertoa mikä sua vaivaa :D
Tässä on se ongelma.
Että ihmiset liioittelee niitä oireita jotka sopivat heidän netistä kaivamiin oireisiin ja jättävät mainitsematta ne oireet jotka ei sovi siihen tautiin, jonka he kuvittelevat itsellään olevan. Eli voi vaikeuttaa lääkärin työtä pahastikin.
vastaanotolla kerroin myös toisesta vaivasta joka liittyy kaulalla oleviin imusolmukkeisiin jotka alkoivat muutama vuosi sitten yhtäkkiä aina silloin tällöin turvota. jos vaikka söin jotain niin sekunneissa ne muuttuivat isoiksi koviksi palloiksi.
Kävin pari vuotta sitten itsekin valittamassa väsymystä, vitiligoa, äkillistä painonnousua, ihon kuivumista ja vatsaoireita ja sain nirinän ja narinan jälkeen labralähetteen. Arvot eivät olleet viitearvorajojen sisällä, mutta lääkäri sanoi että ei tarvitse enempää tutkia kun mun kaltaisillani kuulema ovat joskus vähän alhaalla. Käski harrastaa enemmän liikuntaa ja löi lautasmallioppaan käteen ja muistutti kuitujen tärkeydestä. Sanoi vielä että mun alkavat vaihdevuodet vaikuttavat tässä myös (olin juuri täyttänyt 30). Vaihdevuosista huolimatta tulin raskaaksi ja lapsi kärsi kohdunsisäisestä kasvuhidastumasta ja tästä syytettiin minun tupakointiani vaikka olen vain kerran elämässäni (teininä) polttanut yhden (1) savukkeen.
toki oireiden syy pitäisi selvittää.
tänään lääkäri sitten soitti. sanoi että kaikki näytti verikokeessa normaalilta, kilpirauhasarvot, verensokeri yms. Viime viikolla siellä vastaanotolla sanoin että lääkärituttavani myös on kehottanut minua tsekkaamaan kilpirauhasarvot. Kysyin sitten siinä puhelimessa vielä niitä kilpirauhaslukemia ja arvatkaa mitä tämä lääkäri sanoi! että hän voi lähettää tulokset minulle postitse, niin voin ne näyttää sille kaverilleni - joka on lääkäri. sellaisella vittumaisella äänellä! hei ihan oikeesti mitkä tätä tyyppiä risoo? enkö olisi saanut siis mainita että minua on kehotettu tarkistamaan kilpirauhasarvot!? onko tässä tarpeeksi syytä tehdä valitus tuosta tyypistä?
No jos lääkäri kerran sanoi, että kaikki on normaalia, niin miks menit sen jäkkeen sanomaan että haluat näyttää vielä tuloksia lääkäritutullesi?? Sehän on suoraa lääkärin pätevyyden kyseenalaistamista. Jos on normaalit lukemat.. Olisit voinut pyyttä vain lukemaa, kommentoimatta sen enempää lääkäritutustasi. Ei mitään syytä valittaa.
Se että tulkitsen äänen v-mäiseksi, on ihan sun oma tulkinta.
Minulla ja lähipiirillä on kokemusta yksityisestä lääkäriasemasta, jolla otetaan milloin mitäkin labrakokeita vääriin aikoihin ja ilman mitään tarvittavia paastoja tms. Rahastuksen makua ja tuloksiin ei silti voi edes luottaa.
Kunnallisessa ollaan näissä paljon tarkempia.
niin on syytä määrittää myös tyroksiinin määrä, eli T4-V. Labran laitteet lienenvät sellaisilla asetuksilla, että mikäli TSH menee viitearvojen yli tai ali, niin laite määrittää automaattisesti myös vapaan tyroksiinin. Mikäli arvo jää, kuten esim. tässä tapauksessa rajojen sisään, ei T4-V:tä määritetä ilman lääkärin erillistä pyyntöä.Pyydä läkäriltä lähete T4-V kokeeseen, jos vaikka taustalla onkin sekundaarista kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Ensin piti mankua että pääsen testeihin. Lääkäri vittuili ja ensin kieltäytyi antamasta lähetettä, johon minä sanoin että jollet anna, niin menen samantien toiselle lääkärille.
Oiereina mulla voimakas hiustenlähtö, kasvojen turvotus, tajuton väsymys, ummetus, 3 kk aikana painoa tullut 9 kg lisää vaikka syömistottumukset eivät olleet muuttuneet. Olo oli kuin oisin ollut jotenkin tutkalla kokoajan. Lääkäri ehdotti mielialalääkitystä..
Testituloksista selvisi erittäin selvästi kilpirauhasen vajaatoiminta. Samainen lääkäri tulkitsi tuloksia niin että "en kyllä tiiä kannattaako alottaa lääkitystä, ei nää nyt NIIN selvät ole.."
Antoi sitten lääkereseptin, jonka jälkeen elämä muuttuikin aika selvästi..
MIkähän vittu siinä on näillä joillain lekureilla että a) kielletään kilpirauhasen vajaatoiminnan selvät oireet b) vähätellään selviä testituloksia ja ehdotetaan elämää ilman lääkitystä - mitä järkeä??
tänään lääkäri sitten soitti. sanoi että kaikki näytti verikokeessa normaalilta, kilpirauhasarvot, verensokeri yms. Viime viikolla siellä vastaanotolla sanoin että lääkärituttavani myös on kehottanut minua tsekkaamaan kilpirauhasarvot. Kysyin sitten siinä puhelimessa vielä niitä kilpirauhaslukemia ja arvatkaa mitä tämä lääkäri sanoi! että hän voi lähettää tulokset minulle postitse, niin voin ne näyttää sille kaverilleni - joka on lääkäri. sellaisella vittumaisella äänellä! hei ihan oikeesti mitkä tätä tyyppiä risoo? enkö olisi saanut siis mainita että minua on kehotettu tarkistamaan kilpirauhasarvot!? onko tässä tarpeeksi syytä tehdä valitus tuosta tyypistä?
No jos lääkäri kerran sanoi, että kaikki on normaalia, niin miks menit sen jäkkeen sanomaan että haluat näyttää vielä tuloksia lääkäritutullesi?? Sehän on suoraa lääkärin pätevyyden kyseenalaistamista. Jos on normaalit lukemat.. Olisit voinut pyyttä vain lukemaa, kommentoimatta sen enempää lääkäritutustasi. Ei mitään syytä valittaa.
Se että tulkitsen äänen v-mäiseksi, on ihan sun oma tulkinta.
mitään mistään kaverista vaan silloin lääkäri käynnillä, että minua on kehotettu tarkistamaan arvot. mutta oli näköjään jäänyt kaivelemaan tätä lääkäriä. pyysin siis ihan omasta mielenkiinnosta niitä lukemia itselleni. eiköhn mulla ole oikeus siihen?! ap
lääkärin pitää hoitaa ammattimaisesti myös ne potilaat jotkahäntä ärsyttävät. Ei kaveri kehity lainkaan jos sille jää luulo, että potilaille voi puhua mitä sattuu.
niin on syytä määrittää myös tyroksiinin määrä, eli T4-V. Labran laitteet lienenvät sellaisilla asetuksilla, että mikäli TSH menee viitearvojen yli tai ali, niin laite määrittää automaattisesti myös vapaan tyroksiinin. Mikäli arvo jää, kuten esim. tässä tapauksessa rajojen sisään, ei T4-V:tä määritetä ilman lääkärin erillistä pyyntöä.Pyydä läkäriltä lähete T4-V kokeeseen, jos vaikka taustalla onkin sekundaarista kilpirauhasen vajaatoimintaa.
tässä lukee P-T4 ja lukema on 12. normaalilukemat ovat käsittääkseni 9-21. kuinkahan paljon tähän vaikuttaa se näytteenoton ajankohta? ap
Näin bioanalyytikkona,mutta tosin patologiaan erikoistuneena voin kertoa,että labrassa kyllä osaavat ohjata asiakasta tulemaan oikeaan aikaan mikäli näytteenotossa on erityisvalmisteluja.
Meillä ainakin on labrassa systeemi sellainen,että kun asiakas tulee näytteenottoon labranhoitaja tulostaa tarvittavat tarralaput tietoineen putkiin /virtsanäytekuppiin (tai putkeen,riippuu paikan systeemeistä).Noista tiedoista käy ilmi,mitä mitataan,asiakkaan nimi+henk.tiedot, pvm ja kellonaika.
Jos näyte vaatii esim. paaston,sittä kysytään asiakkaalta samoin kauanko ollut virtsaamatta jos tarvitaan virtsanäyte.
Meillä THS otetaan aamupäivällä ennen klo 10.
(Silloin tällöin näytteenotossa istuu esim. sairaanhoitajaharjoittelijoita,joilla ei ole tarkkaa tietoa kaikista otettavista verinäytteistä...Itse en pidä,että näytteenotossa käytetään muita kuin varsinaisia ammatinharjoittajia,mutta kaikki tää keskittäminen ja säästäminen ajaa osan labroista käyttämään myös näitä harjoittelijoita.He ovat loistavia sairaanhoitajia,mutta keskinkertaisia labratyössä,koska eivät luonnollisestikaan voi tietää kaikkia ammatin koukeroita.)
tänään lääkäri sitten soitti. sanoi että kaikki näytti verikokeessa normaalilta, kilpirauhasarvot, verensokeri yms.
Viime viikolla siellä vastaanotolla sanoin että lääkärituttavani myös on kehottanut minua tsekkaamaan kilpirauhasarvot. Kysyin sitten siinä puhelimessa vielä niitä kilpirauhaslukemia ja arvatkaa mitä tämä lääkäri sanoi! että hän voi lähettää tulokset minulle postitse, niin voin ne näyttää sille kaverilleni - joka on lääkäri. sellaisella vittumaisella äänellä! hei ihan oikeesti mitkä tätä tyyppiä risoo? enkö olisi saanut siis mainita että minua on kehotettu tarkistamaan kilpirauhasarvot!? onko tässä tarpeeksi syytä tehdä valitus tuosta tyypistä?
keskity siihen. Unohtuu omat vaivat ja painokin ehkä laskee kun juokset virastosta toiseen valituslappujen kanssa.
Ja jos kävit yksityisellä ja jouduit maksamaan käynnistä niin vaadit seuraavan käynnin veloituksetta. Jos terveyskeskuslääkäri niin pyydä seuraavalla kerralla eri lääkärille.
0,9 sen ehti sanoa ennen kuin päätti että lähettää ne tulokset postitse..vaikka tässä nyt ottaisi huomioon sen että näyte otettiin iltapäivällä niin eikös se siltikin ole normaalin rajoissa? ap
jos ei olisi itse diagnosoinut ja kertonut terveyskeskuslaakarille etta mika on. Ei aikonut lahettaa sairaalaan.