Voiko viikko synnytyksestä mennä uimahalliin?
Haittaako jälkivuoto, tai lähinnä onko siinä tulehduksen vaaraa? Voinko laittaa tamponin, jotta jälkivuoto ei valu veteen? Vai onko jälkivuodon kanssa pakko pitää sidettä?
Tietääkö joku?
Kommentit (14)
kukaan ei halua sun paskavuotoja iholleen. Hyi että tällaista kysytkin - mutta suomalainen nainenhan tunnetusti ajaa rämemajavansakin uimahallissa. Ei mitään käytöstapoja.
kun edes mietit tuollaisia. Luulisin ettei siinä vaiheessa paljon tee mieli uimaan. Ainakaan minulla ei olisi tehnyt. Ja sitä jälkivuotoakin oli niin runsaasti, ettei edes saunaan vuoinut mennä muutamaan viikkoon tulehdusriskin takia.
ja ei varmaan suositella ja miksi haluatkaan. Miten viitsii työntää jonku tamponin sisäänsä viikko synnytyksestä ja toisekseen se ei välttämättä pidä. Odottele rauhassa kyllä sinne uimahalliin ehtii ja onnea vauvasta!
ei tamponia jälkivuodon kanssa missään nimessä! odottaisin jälkitarkastukseen asti.
jotkut näköjään menevät heti miten uimaan.
En siis ole itse ajatellut, mutta nyt jäin miettimään että josko se sittenkin olisi mahdollista. Pidän siis uimisesta/kylpylöistä paljon itsekin.
Tästä julkisesta linkistä luin: http://martina.seiska.fi/
Tulehdusriski suuri niin kauan kun on jälkivuotoa, uiminen kielletty. Kohtutulehdus ei ole mikään mukava juttu. Ja Repeämienkin pitää antaa parantua. Tamppooniakaan ei saa käyttää jälkivuotoon. Omassa saunassa saa käydä, jos käyttää henkilökohtaista ja puhdasta laudeliinaa.
t:kätilö
ihan siis maalaisjärjen? Mutta eihän oikeasti kukaan funtsi tällaisia,tämän täytyy olla pervoolaisen kirjoittama.
Jälkivuoto saattaa olla todella runsasta, kerralla saattaa lorahtaa todella reippaasti. Ja vielä parinkin viikon jälkeen synnytyksestä (on varmaan hyvin yksilöllistä.
Siinä ei tamponi auta, minulla ei pitäneet parhaat yösiteetkään.
ihmetytti kun Martina Aitolehti hehkutti blogissaan käyneensä kylpylässä ja sain käsityksen että ihan altaassa asti. Itselläni jälkivuoto kesti 5 viikkoa.
Vaikuttaa ihan älyttömän reippaalta ja tehokkaalta. Varmaan vaikuttaa liikunta ja terveet elämäntavat, että jaksaa olla noin tehokas!! En itsekään mielellään jäisi sohvalle makaamaan synnytyksen jälkeen. Synnytys kyllä takana jo, mutta noin tietona kiinnosti että olisiko tosiaan voinut käyttää tamponiakin. Se oli joo aika kovaa se jälkivuoto, mutta olen kuullut valtavia eroja, et joillaki hiipuu vuoto viikossa (tyyliin et eka viikko tosi runsas, mut joillaki tiputtaa monta viikkoo.) Mulla vuoto oli ekan viikon runsasta, sen jälkeen pari viikkoa sellasta niukkaa et pikkuhousunsuoja riitti.
Itse kyl niin ihailen Martinaa et huoltaa itseään, käy lenkillä, hoitaa kauneuttaan, järjestää itselleen aikaa. Silloin sä OIKEASTI jaksat ihan eri tavalla hoitaakin sitä vastasyntynyttä rakasta! Epäilen, että tuollaisella toiminnalla moni ehkäisisi synnytyksen jälkeistä masennustakin.
Sitä mä myös oon miettinyt, et ihmiset ei varmaan tajua et satuttavat Martinaa rumilla puheillaan. Kateus siinä on takana, olkoonkin vaikka kuinka kulunut selitys & fraasi, mut niin se vain on.
Eiköhän siihen vauvaan ja taaperoon keskittyminen olisi parempi kuin itsensä puleraaminen.. Ei sxe masennus siitä johdu. Päinvastoin tollasella menolla voisi uuvuttaa itsensä, tai ainakin jos imettäis ym, mutta sitähän ei voi tehdä myöskään kun keskitytään vain itseensä.
Niin ja mä pidän huolta myös isommista lapsista, teen ruokaa, katson läksyt ja miestäkin yritän helliä jottei avioliitto kärsi! Jos kateellinen olenkin niin varmaan siitä ettei mulla oikeasti ole aikaa vielä itseäni puleerata, kampaamoissa ja kuntosaleilla jne jne.. ei olis edes lapsenvahtia noin usein :D
ymmärsinkö oikein, että Martina oli vienyt sen pariviikkoisen vauvansa sinne uimaan myös??? vauvauinnin ikäraja on 3 kk ja silloinkaan ei saa mennä tavalliseen altaaseen vaan erikseen vauvoille varattuun puhtaampaan (ja oikean lämpöiseen) veteen... uimahalleissa on yleensä ikäraja 1 v.
ei saakäyttää tamponia nimenomaan tulehdusvaaran takia
ei siis uimahalliin vielä