Miksi jotkut vastustaa ilmaista joukkoliikennettä?
Kommentit (24)
helpottaisin työmatkalaisten etuja joukkoliikenteeseen, hehän niitä verojakin maksavat. Onhan sitä mukava tarjota kaikkea ilmaista mutta minusta ilmaisen pitäisi olla jotain sellaista, joka hyödyttäisi niitä veronmaksajia.
helpottaisin työmatkalaisten etuja joukkoliikenteeseen, hehän niitä verojakin maksavat. Onhan sitä mukava tarjota kaikkea ilmaista mutta minusta ilmaisen pitäisi olla jotain sellaista, joka hyödyttäisi niitä veronmaksajia.
Kunnon, siis oikeasti tuntuvat, tietullit/ruuhkamaksut Helsingin sisääntuloväylille ja idiootit espoolaiset keskustantukkijat maksaa Helsingin joukkoliikenteen tuosta vaan. Varmaan suurimman osan Tampereenkin ilmaisesta joukkoliikenteestä.
Julkinen liikenne hidastuisi huomattavasti, kun ihmiset ryhtyisivät ajelemaan parin pysäkin välejä. Näille matkoille ei nyt osteta lippuja vaan ne pyöräillään tai kävellään, ja joukkoliikenteellä liikkuvat ne, joitka oikeasti tarvitsevat sitä matkustukseen.
Pummit tulisivat istumaan kokonaisiksi pakkaspäiviksi lämpimiin liikennevälineisiin, kuselle ja paskalle haisten ja s alapulloa kallistellen. Pois ei heitä saataisi, elleivät häiriköisi. Ihanaa matkustusmukavuutta, eikö vaan.
Ja ei, ilmainen ei ole sama asia kuin maksuton.
Pummit tulisivat istumaan kokonaisiksi pakkaspäiviksi lämpimiin liikennevälineisiin, kuselle ja paskalle haisten ja s alapulloa kallistellen.
Maksuttomuushan ei tarkoita sitä, etteikö pummeihin voitaisi puuttua. Esimerkiksi laitetaan 200€ hintaa sille elektroniselle bussilipulle, jotta sen saa vuodeksi, rahat saa takaisin puolen vuoden päästä. Eiköhän pahimmat juopot joisi rahansa aina mieluummin kuin laittaisivat 200€ jumiin bussikorttiin. Tai ihan vaan häädetään ne juopot häiriköimästä, vaikka poliisin avulla. Tai tehdään niin kuin ratikoiden kohdalla nykyään, jotka myös ovat "ilmaisia" näille juopoille.
Eikö työmatkan ilmaisuus juuri hyödyttäisi veronmaksajaa?
Mutta iso määrä koululaisia ja opiskelijoita liikkuu myös julkisilla.
Koska se vähentää vuoroja ja supistaa linjoja Se maksetaan verovaroilla, jotka ovat rajalliset. Siksi ilmainen joukkoliikenne Helsingissä kasvattaisi raitiovaunujen vuorovälin 20 minuuttiin ja vähentäisi 50% bussilinjoista pois.
maksaisin jostain jota en itse käytä?
Mitään ilmaista ei todellakaan ole!
maksaisin jostain jota en itse käytä?
Mitään ilmaista ei todellakaan ole!
poliisista, kouluista, yliopistoista, jne, jne jne.
vaikka et joka ikistä laitosta koskaan käyttäisikään.
Kuka Tallinnan joukkoliikenteen maksaa?
Tallinnassa on asunut ja asuu pysyvästi paljon sekä kotimaisia että ulkomaisia ihmisiä jotka ei ole rekisteröityneet Tallinnalaisiksi. Ilmaisen bussiliikenteen seurauksena he odottavat että 30000 ennenkin Tallinnassa asunutta henkilöä rekisteröityy Tallinnalaiseksi ja alkaa maksaa veroja kaupungille.
Valtio myös sponssaa siellä sähkö ja hybridiautoja.
Suomi on euroopan kuuba ja ihmiset haluavat mieluummin ajella vanhoilla romukasoillaan, kuin menisivät onnnikalla. Ei käy laatuun että joku saisi jotain ilmaiseksi, kun MINÄ en sitä tarvitse. Toimiva infra ja joukkoliikenne on sellaisia perusjuttuja, mitkä pitäisi olla jokaisessa yhteiskunnassa prioriteetteinä, koska ne hyödyttävät kaikkia, jostain muusta voi kyllä nipistää.
Kuka Tallinnan joukkoliikenteen maksaa?
Tallinnassa on asunut ja asuu pysyvästi paljon sekä kotimaisia että ulkomaisia ihmisiä jotka ei ole rekisteröityneet Tallinnalaisiksi. Ilmaisen bussiliikenteen seurauksena he odottavat että 30000 ennenkin Tallinnassa asunutta henkilöä rekisteröityy Tallinnalaiseksi ja alkaa maksaa veroja kaupungille.
Tallinnan joukkoliikenne on ilmainen tallinnalaisille. Ei kenellekkään muulle. Eli kun sinä tai minä lähdemme tallinnaan niin ostamme bussilipun niinkuin ennenkin tai voi saada sakon
siis joukkoliikennejärjestelmän. Eihän ilmaista kukaan arvosta, eikä siihen taatusti satsata samoin kuin nyt, vaikka sitä jo nyt subventoidaan melkoisesti.
Itse käytän pääasiassa joukkoliikennettä ja maksan siitä ilomielin. Hinta on naurettavan pieni verrattuna auton kustannuksiin, lisäksi pääkaupungissa joukkoliikenne on erittäin toimiva ja nopea vaihtoehto omaan autoon verrattuna.
Minä tarvitsen työssäni ja elämässäni yksityisautoa eikä julkinen ole vaihtoehto. Olisi minusta väärin että joutuisin tukemaan toisten ilmaista matkustelua ees taas, ilman että pystyn itse siitä hyötymään mitenkään. Ja itse maksaisin samalla kovia kuluja pakollisesta kulkemisestani. Ei kiitos.
Selitäpä nyt. Minusta se on huono idea, koska:
- se maksaa aika lailla ja jo nyt kunnilla on rahat lopussa, opetuksesta, terveydenhoidosta, vanhustenhoidosta, päivähoidosta niistetään.
- se ei välttämättä edes VÄHENNÄ LAINKAAN yksityisautoilua. Kuulostaa epäloogiselta, mutta tuo selittyy sillä, että ilmainen joukkoliikenne hajottaa yhdyskuntarakennetta (rakennetaan asunnot kauas työpaikoista ja kaupat kauas asunnoista, koska "meillähän on ilmainen joukkoliikenne"), ja koska joukkoliikenne ei kuitenkaan palvele kaikkina kellonlyöminä ja kaikilla matkoilla, myös autoilu lisääntyy.
http://www.soininvaara.fi/2010/11/23/nopea-ja-halpa-liikenne-hajottaa-y…
Jossain muodossa se maksetaan. Ja verotus jossain muodossa sen hoitaa, nostetaanko kunnallisveroa?
Maksatko itse veroja? Kiinnostaako mistä kaikesta maksat?
Minä kuljen joskus julkisilla, pienien kanssa se on ilmaista ja se riittää. Korkeintaan se on OK jos eläkeläiset saa ilmaisen kyydin pienien lapsiperheiden lisäksi.
Jos menen liinalla bussiin niin maksan kyydin. Eli hyödyn saa vaan perhe jossa on lapsi vaunussa ja tässäkin voi joku huijata jos pistää isomman lapsen vaunuun. Isompi lapsi toki joutuu matkansa maksamaan mutta vanhempi pääsee vaunuissa istuvan kanssa ilmaisena.
Tämä ei olisi vaikeaa rahastaa jos keskiovelle laitettaisiin lippulukija ja matka maksetaan. Ainoastaan vähätuloiset voisi Kelan kautta saada todistuksen ilmaiseen kyytiin? Olisiko tämä hyvä?
Minä maksan kyydit ajaessani toiseen kuntaan autolla muttei innosta nykyiset suunnitelmat joissa kilometrit on syynissä.
Tälläisiä uutisia mietittäessä harmittaa entistä enempi nuo ilmaiset kyydit julkisissa. Pitänee varmaan etsiä toinen työpaikka, tätä haetaan.
Muuttoa isoon kaupunkiin ja siellä käyttää julkisia. Lapset jos laittaisi vielä tarhaan toiselle puolen kaupunkia ja maksimoidaan kulkemisen hankaluus. :)
Ilmaista joukkoliikennettä on sitten, kun ilmainen bussi kulkee ilmaisella energialla palkattoman kuskin ajamana.
Maksan veroja, varmasti enemmän kuin keskivertokansalainen. Itse en käytä joukkoliikennettä, vaan ajan omalla autolla. Mutta jos joukkoliikenne olisi ilmeinen, voisin hyvinkin harkita sen käyttöä.
Joillakin työn vastaanottamisen este on se että työmatkakulut on kalliit, se loukku poistuissi.
Kuluja säästyisi lipunmyntijärjestelmistä ja myyjistä. Yksityinen autoilu vähenisi.