Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vaihtaisinko bilsalta (YO) kokkikouluun? Aion kotiäidiksi

Vierailija
11.10.2012 |

Eli tilanne seuraava:

-opiskelen biologiaa Helsingin yliopistossa, mies lääkiksessä

-meillä on kovasti tulaisuuden suunnitelmia, haluamme paljon lapsia ja minusta kotiäidin

-> maisterin tutkinto menisi hukkaan ja ajatteli että samassa ajassa opiskelisin vuoden kasvatustieteita, vuoden kokkiamiksessa, käsityöamiksessa ja pt-koulutuksen(maksullinen)

Jos haluan joskus hamassa tulevaisuudessa tehdä mielenkiintoisia hommia niin enkö voi silloin kouluttautua? Tuntuu, että kaikki yliopisto-opinnot menisivät nyt hukkaan, sillä mikäli suunnitelmanne toimii ( ei ongelmia saada lapsia) olen n. 20v kotona (ikö nyt 22v).

Kiitos jos jaksoit luke<

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Mitä kuuluu ap?

Vierailija
2/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin jotain mielipiteitä.. :) en voi jutella asiasta, kun miehen kanssa, koska se onniin "järjetön". Äidille en menis vielä heittelee, vaikka läheisii ollaanki. Onnii ylpee musta :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo viiden vuoden tutkinto ole paha, jos haluat valmistua ja ala kiinnostaa. Vaikka sitten jäisitkin kotiäidiksi.

Sanoisin, että opiskele mitä haluat, mutta opiskele jotain. Et voi tietää miten elämä järjestyy, joten koeta olla suunnittelematta liikaa.

Vierailija
4/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en muuten nyt yhtään tajunnut, mitä haet takaa. Että 22-vuotiaana on muka ihan 100% varma, että haluaa kotiäidiksi ja on yhdessä saman miehen kanssa loppuelämänsä ja kaiken tämän lisäksi heittää yliopistotutkinnon mäkeen ja lähtee kokkikouluun? Just joo.

Vierailija
5/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaista mietin.. vaikee vaan löytää tarkempaa tietoa amistutkintojen sisällöistä. Mulla jo yks amistutkinto alla, menin suoraan peruskoulusta, sitten menin lukioon ja nyt olen yliopistossa. :)

Kiitos vastauksista, oon ihan innoissani tulevasta! (jos uskallan lähteä)

Vierailija
6/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maisterin tutkinto menisi hukkaan ja ajatteli että samassa ajassa opiskelisin vuoden kasvatustieteita, vuoden kokkiamiksessa, käsityöamiksessa ja pt-koulutuksen(maksullinen)

Jos haluan joskus hamassa tulevaisuudessa tehdä mielenkiintoisia hommia niin enkö voi silloin kouluttautua?

verrattuna siihen ettet hanki mitään tutkintoa(?) vaan opiskelet sitä sun tätä vuoden kerrallaan. Ehtiihän sitä myöhemminkin jos ei nyt nappaa, mutta ota huomioon että todennäköisesti jo lähivuosina on huomattavasti vaikeampaa päästä vanhana ja/tai jo yhden yo-paikan vastaanottaneena yliopistoon, sillä koulutuspolitiikassa pyritään siihen että lukiosta mentäisiin korkeakouluun ilman välivuosia eikä pääainetta vaihdeta. Mahdollisista tulevista lukukausimaksuistakaan ei tiedä.

Vierailija
7/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin mieluummin jotain lyhyttä kotitalouskurssia. Sellaisia on kai edelleen, eli entistä niin hyödyllistä emäntäkoulua vastaavia.

Siitä olisi kotiäidille kovasti hyötyä.

Toiseksi, älä unohda sitä tosiasiaa, että ei elämässä aina kaikki mene niin kuin suunniteltiin. Ehkä ette saa lapsia, tai parisuhteenne ei tule kestämään ja uusi puolisosi ajatteleekin aivan toisin.

Siinä tapauksessa vaikka kotitalousopettajan ammattikoulutus voisi olla hyödyllinen, ja kotiäidillekin sopivampi kuin biologin koulutus.

Tietenkin voit kouluttautua vaikka viisikymppisenä. Kai sinä nykyisissä opinnoissasi olet huomannut, että samoja opintoja suorittaa moni hämmästyttävän iäkäs ihminen. Tarkoitan todella, että jopa eläkeläisiä on yliopiston kursseilla, syystä taikka toisesta.

Vierailija
8/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin siten, että turhaa, kun veikkaan tietotaidon "ruostuvan" ja biologia on ainakin tällä hetkellä sellainen ala , että vaan parhaat (tai opet) saa töitä. en ois ihan paras jos en moneen vuoteen tekis töitä.. :)

Vierailija
9/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ehdottomasti kannattaa opiskella maisterintutkinto loppuun. Varmasti "pärjäät" kotiäitinä ilman noita luettelemiasi silppuopintoja. Itse asiassa suosittelen lukemaan päälle aineenopettajan kokonaisuuden kasvatustieteitä, siinä sinulla hyvä lapsiystävällinen ammatti (bilsan opettaja), jossa pitkät lomat ja lyhyet päivät, jos tarvitsette vaikkapa joskus lisätuloja tai jos miehellesi tapahtuu jotain tms.

Vierailija
10/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselinkin juuri äsken kodinhuoltajan tutkintoa.

Tietenkin kaikkea voi tapahtua, mutta meillä on kummallakin miehen kanssa sellainen periaate, että jos lapsia on ei erota. Itse erolapsena se on minulle tärkeää ja nyt kun yritetään niin mies todella vahvasti minulta varmisti, että olen kanssaan samaa mieltä siitä kuinka sitova asia lapsen saanti on. Hän on hieman kummissaan, että menisin mieluummin kokkikouluub, kuin bilsalle, mutta tukee kyllä minua siinä mitä päätän tehdä.

Vierailija
11/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ehdottomasti kannattaa opiskella maisterintutkinto loppuun. Varmasti "pärjäät" kotiäitinä ilman noita luettelemiasi silppuopintoja. Itse asiassa suosittelen lukemaan päälle aineenopettajan kokonaisuuden kasvatustieteitä, siinä sinulla hyvä lapsiystävällinen ammatti (bilsan opettaja), jossa pitkät lomat ja lyhyet päivät, jos tarvitsette vaikkapa joskus lisätuloja tai jos miehellesi tapahtuu jotain tms.

en halua vain "pärjätä" vaan ola pro ;)välttyisin turhalta stressiltä jos olisi rutiini ja tekniikoita ja ois kiva tehä miehelle ja lapsille hyvää ruokaa jne.. :D

Vierailija
12/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ihan mahtavaa, että täällä sai hieman keskusteltua. kiitos kaikille :))vauva rules!

Vierailija
13/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisia kouluja, joissa voi opiskella vain yhden vuoden mainitsemiasi aineita? Vai ajattelitko viedä aina vuodeksi kerrallaan paikan joltain toiselta, joka oikeasti haluaisi viedä opinnot loppuun?

Ja muutenkin... et sinä ensimmäisenä opiskeluvuotena oppisi välttämättä juuri niitä oleellisimpia taitoja ja saattaisit joutua käymään jotain peruskursseja aina uudestaan (äidinkieltä tms.). En tosin tunne ammattiopintojen sisältöjä, joten ehkä olen väärässä tuon suhteen.

Noin muuten olen sitä mieltä, että tee mitä haluat :).

Vierailija
14/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kokkikoulutus on vain vuoden mittainen? Ehkä siellä Porvoossa?

Ravintolakoulu Perhon kokkikoulutus on yo-pohjalta 2 vuotta. Ja yo-pohjaiseen kokkikoulutukseen on nykyään todella vaikea päästä.

Mikä on käsityöamis?

Onko suunnitelmasi pyrkiä moneen ammatilliseen oppilaitokseen, opiskella vuosi ja jättää sitten kaikki kesken? Miksi veisit näin opiskelupaikan joltain, joka haluaa käydä koulun loppuun?

Vierailija
15/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisia kouluja, joissa voi opiskella vain yhden vuoden mainitsemiasi aineita? Vai ajattelitko viedä aina vuodeksi kerrallaan paikan joltain toiselta, joka oikeasti haluaisi viedä opinnot loppuun?

Ja muutenkin... et sinä ensimmäisenä opiskeluvuotena oppisi välttämättä juuri niitä oleellisimpia taitoja ja saattaisit joutua käymään jotain peruskursseja aina uudestaan (äidinkieltä tms.). En tosin tunne ammattiopintojen sisältöjä, joten ehkä olen väärässä tuon suhteen.

Noin muuten olen sitä mieltä, että tee mitä haluat :).

joo, siis ajattelin viedä vuodeksi aina opintopaikkoja ja käyttää systeemiä hyväksi (sori :D) ja koska mulla yks amistutkinto ni perusopinnot mm. se äikkä hyväksluettuja :)) niin mutta se on hyvä pointti, että kuinka syvälle pääsis ekan vuoden aikana niissä taidoissa.. sitä pitää tutkia. :) saada opintopolut käsiini.

Vierailija
16/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kaikkea voi tapahtua, mutta meillä on kummallakin miehen kanssa sellainen periaate, että jos lapsia on ei erota. Itse erolapsena se on minulle tärkeää ja nyt kun yritetään niin mies todella vahvasti minulta varmisti, että olen kanssaan samaa mieltä siitä kuinka sitova asia lapsen saanti on. Hän on hieman kummissaan, että menisin mieluummin kokkikouluub, kuin bilsalle, mutta tukee kyllä minua siinä mitä päätän tehdä.

On tietysti jalo periaate, ettei erota kun on lapsia. Eiköhän se ole aika monen pariskunnan ajatus ja tavoite. Ja silti erotaan.

On myös muita elämään vaikuttavia seikkoja kuin parisuhde. Entä jos miehesi sairastuu, tulee työkyvyttömäksi tai kuolee? Miten sinä silloin voit osallistua perheen taloudenhoitoon? Erokin voi joskus olla lasten kannalta paras vaihtoehto jos toinen vanhempi vaikka alkoholisoituu tai muttuu väkivaltaiseksi vaikka mielenterveyden järkkymisen vuoksi.

Elämässä sattuu ja tapahtuu ja nuorena on helppo uskoa että "ei meille". Kannattaa ehkä jokunen vuosi vielä odottaa niiden lasten kanssa.

Vierailija
17/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori jos kommenttini loukkaa, mutta ainahan se elämä ei mene käsikirjoituksen mukaan.

Vierailija
18/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän tietysti päätät koulutuksestasi, mutta suosittelisin silti jatkamaan nykyiset opinnot loppuun. Kesken jäänyt koulutus näyttää aina hunolta, ja nyt olisit haalimassa niitä vielä lisää.

Lisäksi pidän epäreiluna sitä, että lähtisit ammattikouluun vain vuodeksi ja veisit samalla opiskelupaikan joltakin, joka haluaa opiskella itselleen ammatin.

Jos kuitenkin päätät luopua yliopisto-opinnoista, käy ensin vaikkapa talouskoulu tms. Tai käy sitä amiksen kokkipuolta ne kaksi vuotta jotka sinulta vaaditaan.

En oikein tajua mitä haet "käsityöamiksesta". Jos haluat oppia korjausompelua tai lastenvaatteiden ompelua, on järkevämpi valita vaikka kansalaisopiston täsmäkurssi.

Vierailija
19/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta et voi vielä tietää saatko edes lapsia ja haluatko sittenkään olla vuosikausia kotona... kaikkien pää ei kestä sitä vaan tulevat "mökkihöperöiksi" ja paine ulkopuolelta on kova...olet laiska luuseri miehen elätti ja ties mikä muu :(

Itse päätin jo 6v. että jos minulla on joskus lapsia niin minusta tulee kotiäiti niinkuin naapurin tätistä.

1.lapsen sain 27v. joten ehdin opiskella ja olla työelämässäkin.

Nyt olen 2 lapsen kotiäiti ja lapset ovat jo koululaisia mutta meidän perheelle tämä sopii.

Ja olemme myös sen verran varakkaita ettemme saa mitään tukia vaan pärjäämme taloudellisesti itse.

Mutta silti riittää ihmisiä jotka eivät minun kotiäitiyttä hyväksy mutta onneksi meidän elämämme ja valinnat eivät ole heistä riippuvaisia...rohkeasti pitää vain elää omaa elämäänsä sillä kerran täällä vain eletään!

Vierailija
20/36 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin opiskelut ensisijaisesti oman kiinnostuksen mukaan.

Yliopistolla opintoja voi tehdä hitaaseen tahtiin vaikka samalla kun hoitaa esikoista, ehtisit hyvin tekemään tutkinnon loppuun. Ammattikoulu vaatii taas läsnäoloa ihan eri tavalla. Maisterintutkinnolla voi päätyä moneen muuhunkin työhön (johon pelkkä korkeakoulututkinto pätevöittää) kuin biologiksi tai opettajaksi. Kasvatustieteiden opiskelu vois kyllä olla ihan fiksua ja toimisi hyvänä yhdistelmänä bilsan kanssa!

Liikaa ei tosiaan kannata suunnitella, vaikka unelmat tärkeitä ovatkin. Ikinä ei tiedä kuinka kivinen tie se lasten saaminen on, miten hyvin ihan aikuisten oikeesti jaksaa sitä kotiäitiyttä (voi yllättää), miten miehen opinnot sujuu, pysyttekö terveinä jne. Ainakin joku varasuunnitelma on hyvä olla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi