onko 37,2 kuumetta pepusta mitattuna? huolestunut melkein 4 viikkoisen pojan äiti.
Hei pakko sanoa että olen hakoteillä näissä asioissa ja ensimmäinen lapsi. Haluaisin teiltä fiksummilta äideiltä vastauksia. Huomenna pitäisi lähteä reissuun. Vai pitäisikö mun myöhemmin mittaa uudestaan ku pojalla on vähemmän päällä? eikö sekin vaikuta asiaan?
Kommentit (74)
Kiitos kommentista! Lapseni on kokoajan kiukkunen ja itkuinen kun pojalla on mahavaivoja ollut syntymästä alkaen mutta nyt on pikkaisen helpottanut. Pikkuisella on noi "maitoröörit vielä vähä rohisee" mutta muuten ok. Ei nenästä tule ainakaan vielä räkää. Oon koittanut itsekkin saada kaikki vitamiinit ja juoda paljon että pysyisin terveevä itsekkin, koska lasta flunssasena on tosi raskasta hoitaa. Kiitos kaikille kommentteja antaneille, ihan uutena äitinä olen pikkaisen hakoteillä mut aina kaikkea ei voikkaan tietää :)
Oletkin ainoa akka, joka on kerran haaravälinsä levittänyt miehelle ja sieltä lapsen synnyttänyt. Eihän sinulla ollutkaan, kuin about 9kk aikaa ottaa selville, mitä kaikkea vanhemmuus tuo tulleessa. Yritä nyt pitää lapsesi hengissä ja hyvissä kantimissa. Onnea!
On se kumma, kun pitää hyökätä tälla tavoin toisen äidin kimppuun, joka myöntää olevansa kokematon ja halusi vain neuvoja! Eikö voisi enemmän olla solidaarisuutta äitien keskuudessa? Miksi ihmeessä pitää olla susi toiselle? Tätä en ymmärrä sitten alkuunkaan. Ap, onneksi olet saanut ihan hyviäkin vastauksia. Tsemppiä uuteen äitiyteen, kyllä tekemällä oppii. Jokainen tekee virheitä, mutta kun parhaansa yrittää ja pitää huolen perusjutuista, niin sillä pääsee jo pitkälle. :) P.S. Kuumetta tosiaan on vasta, kun asteet pepusta mitattuna ylittävät 38. Meillä mitattiin kuume vauvalta pepusta, koska meillä ei ollut korva- eikä tuttimittaria ja kainalosta mittaaminen pieneltä vauvalta on todella epäluotettavaa (liikkuu koko ajan). Mutta suppoja meillä ei käytetty, vaan oraalisuspensiona annettiin kipulääkkeet tarvittaessa.
Mitali tulee postissa.
Tuo vastaus varmasti selvensi asioita ja auttoi tulevaa äitiä eteenpäin. Empatiaa ja sympatiaa säteili.
P.S. Kuumetta tosiaan on vasta, kun asteet pepusta mitattuna ylittävät 38, jos ap ei ole vielä vastausta saanut itse kysymykseensä.
Toisin kuin sinulla, minulla ei ole tsrvetta tuomita, haukkua ja latistaa toisia. Ihan vilpittömästi tunnen sympatiaa kanssasisaria kohtaan. Enkä kaipaa mitaleja, minulle riittää se, että olen kenties onnistunut saamaan toiselle paremman mielen tai edes hymyn kasvoille.
Sinun pahansuopaisuutesi säälittää.
Monelta puuttuvat käytöstavat ja täällä palstalla sen huomaa erityisen hyvin.
Menkää haukkujat itseenne ja hävetkää! Te pilaatte tällaiset palstat tökeryyksillänne :(
T: 36
Peräsuolesta mitattuna kuumeen raja on 38 °C ja kainalosta mitattuna 37 °C. Terveillä imeväisillä peräsuolesta mitattu lämpö saattaa olla jopa hieman yli 38 °C. [2] Yli 41 °C kuume voi olla vaaraksi terveydelle ja on toisinaan merkki hoidon tarpeesta. Yli 42 °C kuume voi olla hengenvaarallinen. Tällöin henkilön ruumiinlämpöä lasketaan esimerkiksi viileällä suihkulla tai kosteilla pyyhkeillä, joista haihtuva vesi vie lämpöä pois iholta.
<a href="http://www.sairaslapsi.com/sairaudet/kuume" alt="http://www.sairaslapsi.com/sairaudet/kuume">http://www.sairaslapsi.com/sairaudet/kuume</a>
Kaikki faktat on tylsiä. Me osaamme hakea kyllä tietoa ja sitä käyttää hyväksemme. Mutta provokaatio ja hedelmätön juupa eipäs on vaan niin paljon viihdyttävämpää, kun tuollaisten tylsien faktojen lukeminen.
Meneppä vähän kypsymään ja oppimaan palstan tavoille. Tule sitten takaisin, kun ymmärrät, että myötäilyllä ja faktoilla, sinulle ei ole mitään arvoa täällä.
Jos te saatte sen mukulan pidettyä paikallaan rokottamisen ajan, niin eikö se pysy paikallaan sen 15s minkä nopein kainalomittari vaatii? Ja vaikka vähän liikkuisikin, aikuisen on helppo pitää lapsi paikallaan ilman väkivaltaakin, sen minkä tuohon tarvitsee.
En ymmärrä, millainen ajattelutapa on sellaisella ihmisellä, joka tietää, että joku tapa on epämiellyttävä, mutta sitä pitää jatkaa sukupolvesta toiseen vain siksi, että "niin on aina tehty". Kasvakaa aikuisiksi ja säästäkää lapsenne traumoilta.
Suositukset muuttuvat, myös lasten ruokasuositukset, joten miksi ei muuttuisi joku muukin?
"Monelta puuttuvat käytöstavat ja täällä palstalla sen huomaa erityisen hyvin. Menkää haukkujat itseenne ja hävetkää! Te pilaatte tällaiset palstat tökeryyksillänne :( T: 36"
Tiedätkö mitä? On käyttäytyjä ja käytöksen mahdollistaja, sinä ja sinun kaltaistesi oikein sitten ruokkitte heitä, joilla on tarvetta tälläiseen provokaatioon. Ei se lopu täällä, niin kauan, kun länkytätte tuubaanne heistä ja heidän käytöstavoista.
minähän juuri olen sitä peräpäänsorkkimista vastaan. Toisin kun eräät
Tää palstahan on täynnä IDIOOTTEJA ihmisiä. Kuka oikeesti kuvittelee kuumeen mittauksen pepusta olevan PRDOFILIAA??? Haha, ei voi oikeesti kuin nauraa noin säälittäville ihmisraunioille, jotka saa kiksejä kasvattaessa nettislerbansa kokoa tuomiutsemalla tuoreita äitejä kun ovat oma-alotteisia ja USKALTAVAT kysyä apua.
Menkää itseenne. Tekisi mieleni nähdä tuollaiset perkeleen puupäät livenä ja nähdä kuinka alas ihmiskunta on vajonnut...
En ymmärrä, millainen ajattelutapa on sellaisella ihmisellä, joka tietää, että joku tapa on epämiellyttävä, mutta sitä pitää jatkaa sukupolvesta toiseen vain siksi, että "niin on aina tehty".
Tai mikä siinä traumatisoi?
Mutta kiinnostaa nyt, että miksi mittasit lapselta lämpöä? Onko hän normaalia kränämpi tms?
mittasin siksi koska miehelläni on flunssa/kuumetta niin varmuudeksi mittasin.
vai neuvotaanko neuvolassa mittailemaan huvikseen rektaalilämpöjä?
en minä HUVIKSENI mittaa! Jos mieheni on kamalassa flunssassa ja kuumeessa niin kyllä huoli iskee. Enkä minä tuota haluaisi tehdä mutta se on varmin keino saada oikea lämpö. Ensimmäinen lapsi niin en voi kaikkea tietää :(
Huvikseen varmaan jokainen äiti mittailee? EN usko!
Lapsella ei ole kova kuume.
Kannattaa muistaa että tuo on normaali lämpö tuossa iässä lapsella.
Oleellista: onko lapsi entisen oloinen? Väsyneempi? Kiukkusempi? Itkee tavallista useammin?
Hengitys normaalia? Jos miehellä on flunssa niin onko lapsi flunssainen?
Pienen lapsen flunssaan on ohjeensa ja sairaalahoito on olennaista jos et saa hoidettua lasta itse. Lääkitys voi olla sinun vaikeaa mutta sairaala tekee sen kyllä.
Ei sinun tarvitse kaikkea tietää. Sinä tiedät millainen lapsesi on, milloin lapsen kakka on harvempaa ja milloin löysempää. Tiedät milloin lapsesi on uneliaampi tai kiukkuisempi kuin tavallisesti. Tämän pohjalta lähdet viemään näytille.
Lääkäri tekee tutkimukset ja päätellään tarvitseeko lapsi mitä lääkettä ja milloin otetaan sairaalaan hoitoon ja mikä tauti silloin kyseessä. RS on lapselle vaarallinen, aikuisella peruslenssu ja nämä selviää verikokeesta.
Mikään stressaaminen ei auta. Ihan turhaan hermoilet, jos olet huolissasi niin vie lääkäriin.
Kynnys viedä pieni, alle 1- vuotias hoitoon on oltava matalalla muttei sinun tarvitse siitä hermoilla.
on 36,5 -37,5 C. Huomaat kyllä, kun lapsesi on kipeä. Lämmön tuntee aika hyvin jo pelkällä kädellä ja vauvan olemuksesta yleensä herää epäily lämmöstä.
jos miehesi vaan tajuaa pitää käsihygieniastaan huolen.
apteekista ostettu käsidesi on
en minä HUVIKSENI mittaa! Jos mieheni on kamalassa flunssassa ja kuumeessa niin kyllä huoli iskee. Enkä minä tuota haluaisi tehdä mutta se on varmin keino saada oikea lämpö. Ensimmäinen lapsi niin en voi kaikkea tietää :(
Huvikseen varmaan jokainen äiti mittailee? EN usko!
Ihan turha sun on nyt leikkiä siellä jotain superäitiä, sen lapsen lämmön voi varmasti mitata vähän inhimillisemmpinkin kuin työntelemällä vierasesineitä toisen peppuun. Ihan oikeasti, mittaatko omankin lämpösi perssilmästäsi, vai riittääkö esim. korva?
Kuumeella ei tosin ole virallisesti hyväksyttyä raja-arvoa. Lämpötila vaihtelee vuorokauden ajan, ympäristön lämpötilan, vaatetuksen ja liikkumisen mukaan melkoisesti ja lämpö on korkeimmillaan iltapäivällä ja matalimmillaan yöllä. Nyrkkisääntönä voidaa pitää, että levossa olevalla lapsella yli 38,0 astetta on kuumetta. Miksi mittasit kuumeen?
kainalosta mitattuna. Suusta ja korvasta tulee puoli astetta enemmän kuin kainalosta ja pepusta asteen verran enemmän.
Mitataanko vaikka varpaiden välistä, ap lapsella ei kuumetta ole.
en minä HUVIKSENI mittaa! Jos mieheni on kamalassa flunssassa ja kuumeessa niin kyllä huoli iskee. Enkä minä tuota haluaisi tehdä mutta se on varmin keino saada oikea lämpö. Ensimmäinen lapsi niin en voi kaikkea tietää :( Huvikseen varmaan jokainen äiti mittailee? EN usko!
Oppia ikä kaikki, nyt tiedät, että lapselta ei tarvitse mittailla kuumetta, jos perheessä joku sairastaa.
Kiitos kommentista!
Lapseni on kokoajan kiukkunen ja itkuinen kun pojalla on mahavaivoja ollut syntymästä alkaen mutta nyt on pikkaisen helpottanut. Pikkuisella on noi "maitoröörit vielä vähä rohisee" mutta muuten ok. Ei nenästä tule ainakaan vielä räkää.
Oon koittanut itsekkin saada kaikki vitamiinit ja juoda paljon että pysyisin terveevä itsekkin, koska lasta flunssasena on tosi raskasta hoitaa.
Kiitos kaikille kommentteja antaneille, ihan uutena äitinä olen pikkaisen hakoteillä mut aina kaikkea ei voikkaan tietää :)
Tanskalainen saitti? Voi olla vähän suosituksia jäljessä, eikä tuo mikään virallinen taho ole.