onko 37,2 kuumetta pepusta mitattuna? huolestunut melkein 4 viikkoisen pojan äiti.
Hei pakko sanoa että olen hakoteillä näissä asioissa ja ensimmäinen lapsi. Haluaisin teiltä fiksummilta äideiltä vastauksia. Huomenna pitäisi lähteä reissuun. Vai pitäisikö mun myöhemmin mittaa uudestaan ku pojalla on vähemmän päällä? eikö sekin vaikuta asiaan?
Kommentit (74)
Mutta kiinnostaa nyt, että miksi mittasit lapselta lämpöä? Onko hän normaalia kränämpi tms?
mittasin siksi koska miehelläni on flunssa/kuumetta niin varmuudeksi mittasin.
vauva parka :(
Kiitos kommentista! Lapseni on kokoajan kiukkunen ja itkuinen kun pojalla on mahavaivoja ollut syntymästä alkaen mutta nyt on pikkaisen helpottanut. Pikkuisella on noi "maitoröörit vielä vähä rohisee" mutta muuten ok. Ei nenästä tule ainakaan vielä räkää. Oon koittanut itsekkin saada kaikki vitamiinit ja juoda paljon että pysyisin terveevä itsekkin, koska lasta flunssasena on tosi raskasta hoitaa. Kiitos kaikille kommentteja antaneille, ihan uutena äitinä olen pikkaisen hakoteillä mut aina kaikkea ei voikkaan tietää :)
Oletkin ainoa akka, joka on kerran haaravälinsä levittänyt miehelle ja sieltä lapsen synnyttänyt.
Eihän sinulla ollutkaan, kuin about 9kk aikaa ottaa selville, mitä kaikkea vanhemmuus tuo tulleessa. Yritä nyt pitää lapsesi hengissä ja hyvissä kantimissa. Onnea!
On se kumma, kun pitää hyökätä tälla tavoin toisen äidin kimppuun, joka myöntää olevansa kokematon ja halusi vain neuvoja!Eikö voisi enemmän olla solidaarisuutta äitien keskuudessa? Miksi ihmeessä pitää olla susi toiselle? Tätä en ymmärrä sitten alkuunkaan.
Ap, onneksi olet saanut ihan hyviäkin vastauksia. Tsemppiä uuteen äitiyteen, kyllä tekemällä oppii. Jokainen tekee virheitä, mutta kun parhaansa yrittää ja pitää huolen perusjutuista, niin sillä pääsee jo pitkälle. :)
P.S. Kuumetta tosiaan on vasta, kun asteet pepusta mitattuna ylittävät 38. Meillä mitattiin kuume vauvalta pepusta, koska meillä ei ollut korva- eikä tuttimittaria ja kainalosta mittaaminen pieneltä vauvalta on todella epäluotettavaa (liikkuu koko ajan). Mutta suppoja meillä ei käytetty, vaan oraalisuspensiona annettiin kipulääkkeet tarvittaessa.
kiitos! minulle ainakin on opetettu että sieltä saa suht oikean lämpötilan mitattua, tai sitten elän vaan jollai toisella vuosituhannella... Joo opin ainakin sen että kertaakaan en pyydä apua miltään palstalta ku heti saan vaan paskaa niskaan... :( siksi tilasin tutti kuumemittarin et jos se olisi yhtä hyvä ja luotettava... ei tuo pepusta mittaaminen ole kivaa mulle eikä lapselle.
koska niiden tietoon ei voi luottaa. Joten ota tästä selvää.
Ja kaikkihan me tosiaan ollaan jo menetetty ulostamisrefleksimme kuumemittailun takia, hohhhoijjaa taas!
Ja kaikkihan me tosiaan ollaan jo menetetty ulostamisrefleksimme kuumemittailun takia, hohhhoijjaa taas!
kyllä minä ainakin luotan Naistenklinikan (ja Lastensairaalan) uusimpaan tietoon, ennemmin kuin johonkin tuppukylän neuvolanterkkaan, jonka tutkinto on 30 vuotta vanha. Tiesitkö, että nopeimmat mittarit mittaavat 15 sekunnissa, sillä on lapsen lämpö helppo mitata iästä riippumatta.
Sadistisia äitejä täällä, näemmä...
Lapsi ei edes huomaa sitä toimenpidettä.
kyllä minä ainakin luotan Naistenklinikan (ja Lastensairaalan) uusimpaan tietoon, ennemmin kuin johonkin tuppukylän neuvolanterkkaan, jonka tutkinto on 30 vuotta vanha. Tiesitkö, että nopeimmat mittarit mittaavat 15 sekunnissa, sillä on lapsen lämpö helppo mitata iästä riippumatta.
http://www.omaomron.fi/tuotteet?ryhma=OMRON+kuumemittarit&tuote=Flex+Te…
siinä on kuumemittari mikä minulla on.
Kiitos kommentista! Lapseni on kokoajan kiukkunen ja itkuinen kun pojalla on mahavaivoja ollut syntymästä alkaen mutta nyt on pikkaisen helpottanut. Pikkuisella on noi "maitoröörit vielä vähä rohisee" mutta muuten ok. Ei nenästä tule ainakaan vielä räkää. Oon koittanut itsekkin saada kaikki vitamiinit ja juoda paljon että pysyisin terveevä itsekkin, koska lasta flunssasena on tosi raskasta hoitaa. Kiitos kaikille kommentteja antaneille, ihan uutena äitinä olen pikkaisen hakoteillä mut aina kaikkea ei voikkaan tietää :)
Oletkin ainoa akka, joka on kerran haaravälinsä levittänyt miehelle ja sieltä lapsen synnyttänyt. Eihän sinulla ollutkaan, kuin about 9kk aikaa ottaa selville, mitä kaikkea vanhemmuus tuo tulleessa. Yritä nyt pitää lapsesi hengissä ja hyvissä kantimissa. Onnea!
On se kumma, kun pitää hyökätä tälla tavoin toisen äidin kimppuun, joka myöntää olevansa kokematon ja halusi vain neuvoja! Eikö voisi enemmän olla solidaarisuutta äitien keskuudessa? Miksi ihmeessä pitää olla susi toiselle? Tätä en ymmärrä sitten alkuunkaan. Ap, onneksi olet saanut ihan hyviäkin vastauksia. Tsemppiä uuteen äitiyteen, kyllä tekemällä oppii. Jokainen tekee virheitä, mutta kun parhaansa yrittää ja pitää huolen perusjutuista, niin sillä pääsee jo pitkälle. :) P.S. Kuumetta tosiaan on vasta, kun asteet pepusta mitattuna ylittävät 38. Meillä mitattiin kuume vauvalta pepusta, koska meillä ei ollut korva- eikä tuttimittaria ja kainalosta mittaaminen pieneltä vauvalta on todella epäluotettavaa (liikkuu koko ajan). Mutta suppoja meillä ei käytetty, vaan oraalisuspensiona annettiin kipulääkkeet tarvittaessa.
Tuo vastaus varmasti selvensi asioita ja auttoi tulevaa äitiä eteenpäin. Empatiaa ja sympatiaa säteili.
P.S. Kuumetta tosiaan on vasta, kun asteet pepusta mitattuna ylittävät 38, jos ap ei ole vielä vastausta saanut itse kysymykseensä.
siinä on kuumemittari mikä minulla on.
sadistisia nuo, jotka puolustavat kuumeen mittausta takapuolesta vaikka muitakin vaihtoehtoja olisi. Hyvä tuo on, mittaa kainalosta ja ihan tarpeeksi tarkan lukeman saat. Vauva on hyvä opettaa ihan pienestä asti kainalomittaukseen.
Maalaisjärki vs. hysteerisyys...
Kuinka monta lasta/aikuista tunnet tai tiedät, joka on menettänyt ulostamisrefleksinsä vauva-ajan kuumemittailun vuoksi? Pistä ihmeessä linkki tilastoon, missä näkyy näitä tapauksia.
Se oli ennen _ainoa_ tapa mitata kuumetta vauvalta.
On hyvä, että löydetään uusia parempia tapoja vauvanhoidossa, mutta ei nyt tarvitse mennä ihan äärimmäisyyksiin kuitenkaan. Eikä varsinkaan tuomita toisia sen perusteella. Kiellettyä kuumeen pepusta mittaaminen vauvoilta kuitenkaan ei ole, suositukset vain ovat toisaalla.
Sinultakin lienee mitattu pepusta kuumetta. Oletko sinä traumatisoitunut?? Koetko, että äitisi/isäsi/muu huoltajasi oli sinua hoitaessasi sadisti?
-36-
Ja peppu on ainoa oikea paikka mitata kuumetta vauvalta. Tämän tietävät kaikki terveydenalan ammattilaiset.
Soittele neuvolaan jos jokin mietityttää, täällä saat vaan p***** niskaan.
Tsemppiä!
Sen jälkeen kun peräsuoli on todettu vauvalla olevan?
jos tämä on niiiiin oleellisen tärkeää rassata vauvan persettä?
Kuinka monta lasta/aikuista tunnet tai tiedät, joka on menettänyt ulostamisrefleksinsä vauva-ajan kuumemittailun vuoksi? Pistä ihmeessä linkki tilastoon, missä näkyy näitä tapauksia.
On hyvä, että löydetään uusia parempia tapoja vauvanhoidossa, mutta ei nyt tarvitse mennä ihan äärimmäisyyksiin kuitenkaan. Eikä varsinkaan tuomita toisia sen perusteella. Kiellettyä kuumeen pepusta mittaaminen vauvoilta kuitenkaan ei ole, suositukset vain ovat toisaalla.
Sinultakin lienee mitattu pepusta kuumetta. Oletko sinä traumatisoitunut?? Koetko, että äitisi/isäsi/muu huoltajasi oli sinua hoitaessasi sadisti?
-36-
-36-
Ymmärrätköhän mistä tuo johtuisi?
Multa on kyllä mitattu kainalosta ihan syntymästä saakka. Elohopeamittarilla, äitini on lastenlääkäri. Tai oli ennen eläkkeelle jäämistänstä.
Kyllä, minä olen paska äiti kun kerran mittasin pojan kuumeen pyllystä... TILASIN AVENTIN TUTTI KUUMEMITTARIN! Kiitos kommenteista hyvistä ja huonoista... Aventilta tulee myös normi kainalo mittari...
Ihmisilläki on erinlaisia näkemyksiä mistä saa parhaimman tuloksen... joku sanoo että korvamittari on huono ja joku sanoo että hyvä...
Oletkin ainoa akka, joka on kerran haaravälinsä levittänyt miehelle ja sieltä lapsen synnyttänyt. Eihän sinulla ollutkaan, kuin about 9kk aikaa ottaa selville, mitä kaikkea vanhemmuus tuo tulleessa. Yritä nyt pitää lapsesi hengissä ja hyvissä kantimissa. Onnea!
On se kumma, kun pitää hyökätä tälla tavoin toisen äidin kimppuun, joka myöntää olevansa kokematon ja halusi vain neuvoja! Eikö voisi enemmän olla solidaarisuutta äitien keskuudessa? Miksi ihmeessä pitää olla susi toiselle? Tätä en ymmärrä sitten alkuunkaan. Ap, onneksi olet saanut ihan hyviäkin vastauksia. Tsemppiä uuteen äitiyteen, kyllä tekemällä oppii. Jokainen tekee virheitä, mutta kun parhaansa yrittää ja pitää huolen perusjutuista, niin sillä pääsee jo pitkälle. :) P.S. Kuumetta tosiaan on vasta, kun asteet pepusta mitattuna ylittävät 38. Meillä mitattiin kuume vauvalta pepusta, koska meillä ei ollut korva- eikä tuttimittaria ja kainalosta mittaaminen pieneltä vauvalta on todella epäluotettavaa (liikkuu koko ajan). Mutta suppoja meillä ei käytetty, vaan oraalisuspensiona annettiin kipulääkkeet tarvittaessa.
Mitali tulee postissa.
Tuo vastaus varmasti selvensi asioita ja auttoi tulevaa äitiä eteenpäin. Empatiaa ja sympatiaa säteili.
P.S. Kuumetta tosiaan on vasta, kun asteet pepusta mitattuna ylittävät 38, jos ap ei ole vielä vastausta saanut itse kysymykseensä.
Toisin kuin sinulla, minulla ei ole tsrvetta tuomita, haukkua ja latistaa toisia. Ihan vilpittömästi tunnen sympatiaa kanssasisaria kohtaan. Enkä kaipaa mitaleja, minulle riittää se, että olen kenties onnistunut saamaan toiselle paremman mielen tai edes hymyn kasvoille.
Sinun pahansuopaisuutesi säälittää.
oho se repes
Ps. suosittelen hoitoon menemistä, ennenkuin pedofiliasi pääsee valloilleen!
Paras tapa mitata kuume on se itselle sopivin.
Suusta tiedon saa nopeammin ja suusta saatua lukemaa pidetään kaikista luotettavimpina.
Yleisesti tosiaan ajatellaan, että peräsuolesta mitattuna olisi luotettavin. Alle 2-vuotiailta lapsilta yleensä kuume mitataan peräsuolesta, kuumemittarin pää rasvataan ja työnnetään varovaisesti peräsuoleen, näin se on riittävän turvallista.
Korva- tai otsamittarit ovat lapselle miellyttävimpiä, mutta niidenkin käytössä on omat niksinsä. Korva mittari antaa vääriä tuloksia, kun niitä ei osata käyttää. Laitteisiin kannatta siis tutustua kunnolla.
Joidenkin terveiden imeväisten lämpö saattaa olla hieman yli 38 asteenkin. Jokaisen kannattaisi testata terveenä lastensa normaali lämpö.
ja mua ainakin ohjeistettiin, ettei enää mitata vauvan lämpöä peräsuolesta, vaan kainalosta... Suppojen käyttöä ei kielletty.
Aiemmin on neuvottu juurikin takapuolesta mittamaan (lapset -03 ja -05 syntyneet).
Mitali tulee postissa. Tuo vastaus varmasti selvensi asioita ja auttoi tulevaa äitiä eteenpäin. Empatiaa ja sympatiaa säteili. P.S. Kuumetta tosiaan on vasta, kun asteet pepusta mitattuna ylittävät 38, jos ap ei ole vielä vastausta saanut itse kysymykseensä.
Toisin kuin sinulla, minulla ei ole tsrvetta tuomita, haukkua ja latistaa toisia. Ihan vilpittömästi tunnen sympatiaa kanssasisaria kohtaan. Enkä kaipaa mitaleja, minulle riittää se, että olen kenties onnistunut saamaan toiselle paremman mielen tai edes hymyn kasvoille. Sinun pahansuopaisuutesi säälittää.
Minua nyt kyllä loukkaa sinun käytöksesi minua kohtaan. Miksi tuomitset minut noin henkilökohtaisesti? Tosin säälikin on myötätuntoa.
Helsingin Naistenklinikalla esikoisensa vuonna 2011 saanut sai ohjeeksi kotiin, että pyllystä EI mitata kuumetta eikä suppojakaan kannata antaa. Peräruiskeitakin pitää varoa.
Nykytiedon mukaan kun pieni lapsi menettää helposti ulostamisrefleksinsä jos sinne pyllyyn mennään tunkemaan mittaria ja suppoa. Vanha neuvolantätien konsti saada ummetusvauva kakkaamaan on se kuumemittari pyllyyn. Ei saa tehdä sitä enää!