5-vuotias ei syönyt päivällisellä kunnolla, iltapalan söi- ja vinkuu nyt nälkää
Antaisitko hänelle lisää syötävää? Minä en, koska nimenomaan teroitin että päivällisellä pitää syödä muutakin kuin kaksi lihapullaa ja lasillinen piimää! Mutta palstan tuntien olen natsiäiti.
Kommentit (31)
Mä en ikinä pelais nälän kanssa. Etenkin jos ei ole herkkuja ahminut välissä.
Annahan lapsen ottaa lautaselleen ruokaa itse. Hänet on opetettava syömään sen verran mitä tarvitsee, lisää varmasti saa aina. Ja siten syödään lautanen puhtaaksi.
Voi olla, että lapsi ei välttämättä temppuile. Onko sulla itselläs joskus käynyt niin että ei ole ruoka oikein maistunut ruoka-aikaan ja sitt heräät kiljuvaan nälkään? Asettaudu lapsesi asemaan ja ole vähän lempeämpi äläkä niin ehdoton. Anna vaikka jogurttia tai muuta helppoa. Ja sitt taas tutimaan. Sellaista se on lasten kanssa. Ei mene aina samanlailla.
lämmität mikrossa sitä ruokaa iltapalaksi. Ehkä tämä suomalaisten rytmi, että viideltä ruoka ja kasilta iltapala on väärä, minä ainakin heräisin joka yö nälkään ja viideltä taas ei ole nälkä. Eli välipala ja illallinen, ei päivällinen ja iltapala.
Päivällisellä vain näykkii, jos ruoka ei jostain syystä miellytä (ja voi siis olla ihan lempiruokaakin), iltapalalla sitten söisi vaikka kuinka monta voileipää.
Olen alkanut säännöstellä voileipiä. Iltapalalla saa kaksi ja sen lisäksi saa puuroa, jota saa santsata. Pidän tärkeänä oikean ruokarytmin oppimista enkä missään nimessä pidä hyvänä ajatuksena täyttää vatsaansa voileivällä ja vieläpä syödä ihan ähkyyn asti juuri ennen nukkumaanmenoa.
Ap ei siis pidä lastaan nälässä, saihan lapsi iltapalaa. Tosin ehkä olisi voinut saada vähän tuhdimmin juuri esim. puuroa tai vaikka kasviksia (kurkkua, porkkanaa, tomaattia). Terveellistä ja hyvää.
tosin ihan älyttömän harvoin tarvitsee antaa mitään ruoka-aikojen ulkopuolella. Mutta musta on vaan hienoa jos lapsi tunnistaa nälän ja syö jotain nälkäänsä.
Jos kyse olisi siitä, että jättää ruuan syömättä ja sitten haluaa isomman iltapalan, joka on vaikkapa leipää/muroja/jogurttia tms., niin ei onnistu. Mutta sitä samaa ruokaa saa, jos kerran on nälkä.
olet kyllä ap natsi. Jos iltaruoka on syöty huonosti, sitä paikataan iltapalalla. Minä en tosin paikkaisi jugurtilla vaan esim sillä puurolla tai iltaruoalla. Lapsi on sen verran rottavaistoinen vielä, että syö jos on nälkä. Ei ne osaa miettiä, että onko mahdollisesti tunnin päästä nälkä. Aikuinen syö helposti aina, kun ruokaa tällätään nenän eteen ja siksi moni onkin liian pulska. Koska teillä on iltaruoka? Onko mahdolisesti liian aikaisin? Tai oliko eilen pk:ssa hyvää ruokaa, jota lapsi söi paljon ja ei siksi ollut nälkäinen normaaliin ruoka-aikaan. Jos sinä olet yksin kotona niin laitatko ruoan tietyllä kellonlyömällä vai sitten, kun sulla on nälkä? Miksi lapsi toimisi toisin?
jos yhdellä ruualla ei ole tarpeeksi nälkä, eikä ruoka maistu, on ihan normaalia, että seuraavalla ruokailulla menee enemmän. Jos ei silloin saa riittävästi, on ihan varmaa, että vähän ajan päästä on taas nälkä.
Eli minä antaisin, en pitäisi lastani nälässä.
Eikä ole tullut kenellekään mitään paino-ongelmia tämän vuoksi.
Ja kyse on vain 5v. Huh!
Itse ottaisin syliin ja kysyisin nytkö se nälkä yllätti? Pitäisikö äidin keksiä jotain sinne masuun? Sitten yhdessä laitettais sopiva ruoka vaikkakaan ei sokeriruokaa. Suukko ja hali ja nukkumaan! Nimittikö sua joku natsiksi?
Ajattele mikä ero 5v miettii miten ihana mun oma äiti on tai tuntee olevansa paha kun äiti kiukkuinen!!
jos yhdellä ruualla ei ole tarpeeksi nälkä, eikä ruoka maistu, on ihan normaalia, että seuraavalla ruokailulla menee enemmän. Jos ei silloin saa riittävästi, on ihan varmaa, että vähän ajan päästä on taas nälkä.
Eli minä antaisin, en pitäisi lastani nälässä.
Eikä ole tullut kenellekään mitään paino-ongelmia tämän vuoksi.
jonka todella varmasti jaksaa syödä. Jos se ei mene, sama lämmitetään iltapalaksi, jonka lisäksi saa halutessaan iltapalan mitä muu perhe syö. Ei ole nälkää meillä iltaisin valitettu ja lapset ovat sopusuhtaisia. Korostan, että laittamani annos on pieni, olen itsekin pieniruokainen.
vain maassa, jossa ruokaa on kaapit pullollaan ja suuri osa kansasta ylipainoisia, voidaan ruuasta tehdä ongelma. Samaan aikaan miljoonat kuolevat nälkään.