Tyttären pk ryhmässä pari ilkeilevää tyttöä
ja tänään totisesti teki mieli kuristaa molemmat, kun jälleen kerran hain omaani ja näin jo heti naamasta, että kaikki ei ole ok. Itkien sitten kertoi näiden kahden ilkeilyistä ja, jos lto ei olisi ollut paikalla olisin mennyt neitien luo sanomaan pari valittua sanaa.
Opettakaa lapsianne, että se kiusaaminen sattuu!!! Se ei ole pärjäämistä, jos osaa toisia pilkata. Kiinnittäkää huomiota lasten itsetuntoihin, heikolla itsetunnolla tai liian suurella egolla voi olla ikävät seuraukset, jos pitää muita kiusata sen takia, että tuntisi oman olonsa hyväksi.
Ja ennen kuin kommentoitte mitään kerron, että ongelma on pk:ssa tiedossa, mutta kun vanhempia ei kiinnosta kuin oman lapsen "pärjääminen". Lisäksi kerron, ettei tyttöni ole mikään herkkä ja hiljainen (vielä), vaan aurinkoinen, sosiaalinen, hassu, mutta näen miten nämä kaksi pääsevät murtamaan hänen itsetuntoaan ja kuinka hän menettää iloisuuttaan ja se sattuu syvälle sydämeen, niin minua kuin häntäkin.
Kommentit (4)
Kyllä pk:ssa on tehty syksyn aikana paljon tämän jutun eteen. Ongelma on eräs tyttö, joka tulee perheestä, jossa jo teini-ikäisiä siskoja ja paljon alkoholia käyttävä isä. Kiusaaja itse on hieman ylipainoinen ja tästä syystä olen ajatellut, että vanhemmat ovat tyytyväisiä, että heidän lapsensa "pärjää" eikä tule itse kiusatuksi.
Asumme samalla "kylällä" ja tämän kiusaajan isä yritti pari vuotta sitten saada miehestäni hyvää kaveria (ryyppäämään), kun mies sitten keksi milloin mitäkin verukkeita, niin tämä isä sitten levitteli suutus-/kännipäissään ties mitä juoruja ja varmasti puhuu meistä kotonaankin ei niin ystävällisesti. Eli homma juontaa juurensa jo melko syvälle. Mitään keskusteluyhteyttä emme ole heihin saaneet.
Tytölläni on kyllä ryhmässä kavereita ja asiasta on puhuttu lähes päivittäin ja yritämme kaikin keinoin saada tytölle selväksi, että ei ole hänen vikansa, mutta huomaan, että alkaa tekemään jo tiukkaa uskominen meidän sanoihin. Pelottaa mitä ensi vuonna koulumaailmassa tapahtuukaan. Mutta täytyy puhua taas pk:ssa tästä, halusin vain kirjoittaa, jotta joku kiusaajan vanhempi sattuisi lukemaan ja ymmärtäisi, mitä oman lapsen teot voivat aiheuttaa muille.
ei hitto mitä hirviökakaroita ihmisillä onkaan!
Tee sinne päiväkotiin niin kauan valituksia kunnes asia korjaantuu. Tai vaihda päiväkotia.
Kysy lastensuojelusta miten toimia. Loppupeleissä asia kuuluu heille, sillä jos vanhemmat eivät ota vastuuta niin perheessä ei ole kaikki hyvin.
Eli onko niiden kiusaajien vanhemmille tosiaan tehty selväksi, miten heidän lapsensa toimivat? Ja hoitajat tietävät, mutta eivät tee muuta asiaa auttaakseen kuin vastuuttavat vanhempia? EI HYVÄ.
Toki vanhempien rooliin kuuluu kasvattaa ja yrittää herättää myötätuntoakin lapsissaan, mutta he eivät ole siellä päiväkodissa paikanpäällä. Monasti nuo kiusaamiskuviot menevät niin, että yksi tai kaksi on primus motorina ja pari hengaajaa tukee, koska pelkää oman asemansa puolesta ja on ehkä itsekin ollut kiusattuna. Eli tietävät, että se kiusaaminen on väärin, mutta eivät osaa irtautua porukasta.
Siinä pitäisi ehdottomasti myös hoitajien erottaa se kiusaajaporukka osiin, kehittää tekemistä lapsille ja valvoa, että kiusattu ei jää leikkimään niiden kiusaajiensa kanssa valvomatta.
Ensisijaisesti sinuna siis kohdistaisin kiukkuni niihin päiväkodin hoitajiin. Jotain on vialla, jos reagointi jää tuollaiseksi.
Itse vanhempana olisin ilman muuta puuttunut tilanteeseen, jos olisin saanut tietää lapseni kiusaavan jotakuta.
- yhden kiltin tytön ja yhden kiusatun as-pojan äiti-