Oletko geneettisesti itä- vai länsisuomalainen?
Kommentit (38)
Monikohan vastaajista on ihan oikeasti tutkituttanut geeniperimänsä tai edes osan siitä?
t. eräs länsisuomalainen niin pitkältä ajalta kuin on voitu kirkonkirjoista selvittää. Suora isälinja (Y-dna) kuitenkin on geneettisesti itäsuomalainen, ja suora äitilinja (Mt-Dna) peräisin Iberian niemimaalta.
Mutta sekä isän ja äidin sukua on tutkittu, ihan lääketietteellisistä syistä:-). Veljelläni oli harvianainen perinnöllinen tauti, jota aiemmin ei kotiseudullani ollut esiintynyt. Tämä tauti on yleinen erään ihmisryhmän jäsenillä, ja sitten tunnetaan erillisiä "tautitaskuja", alueita, jossa on ilmennyt sama mutaatio, mutta nämä ovat siis erillisiä. Mutta sukua tutkimalla molempien vanhempieni suvusta löytu sama kaukainen esi-isä, joka tulee tuolta Ruotsin Länsipohjasta, Tornionjoen liepeiltä jossa tätä tautia ilmenee. Ei mun vanhemmat tienneet että heillä oli 1700-luvulla elänyt yhteinen esi-isä.
25% suomenkielistä länsisuomalaista sukua ja 25% Karjalasta. Olen pitkä, hoikka, pitkäsäärinen blondi, joten länsigeenit taitavat dominoida.
Monikohan vastaajista on ihan oikeasti tutkituttanut geeniperimänsä tai edes osan siitä?
t. eräs länsisuomalainen niin pitkältä ajalta kuin on voitu kirkonkirjoista selvittää. Suora isälinja (Y-dna) kuitenkin on geneettisesti itäsuomalainen, ja suora äitilinja (Mt-Dna) peräisin Iberian niemimaalta.
niin minä olen totaalinen sekasikiö, isän puolelta suvusta kun löytyy romaneja ja muitakin kiertolaisia. Mutta sinällään oli ihme että vasta näin myöhään tuli geeniperimän tutkituttamisesta innostunut vastaamaan jotain. Tuskin kovin montaa ihan oikeasti kiinnostaa noin paljoa.
Silti olen tanakka ja lyhyehkö. Itä-Suomalaista rotua siis...
Mies on paljon solakampaa ja pitkäraajaisempaa tyyppiä. Ruskettuukin hyvin.
Kai... Vähän semmosen käsityksen oon saanut että äidin puolen suku on oulun suunnalta, vähä länteen kallistellen.
isän suku taas on kainuusta.
Sukujuuret kartoitettu 900-luvulle asti. Pääosin ruotsalais-tanskalaisia ja saksalaisia, jotka muuttaneet länsirannikolle ja Ahvenanmaalle. Molemmat vanhemmat syntyneet Helsingissä.
Keski-Suomi 50%, Savo 25% ja Karjala 25%. Olen silti pitkä, hoikka ja vaalea :)
Isä Varsinais-Suomesta, äiti Itärajalta.
Olen sirorakenteinen, 160cm, ristiverinen/lapsena vaalea. Iho ruskettuu helposti. Tummat kulmat ja ripset.
sukuja on tutkittu, olen karjalainen eli itäsuomalainen.
Äidin suku on sekä ruotsista (äitini äiti muutti 1900-luvun alkupuolella Suomeen ja meni naimisiin suomalaisen maanviljelijän kanssa) että venäjältä (tästä en tiedä enempää kuin sen, että löydettiin kasakka, joka eli 1800-luvulla).
Isäni suku on kait ihan lännestä. En tarkkaan tiedä kun kukaan ei ole koskaan kertonut mitään tuosta suvusta =/
Muuta en sitten tiedä.
Kasvonpiirteiltäni muistutan kuulemma kovasti venäläistä (minua on useasti luultu venäläiseksi). Muuten olen tällainen persjalkainen ja vaaleahiuksinen.
Niin pitkälle kun tiedän niin suku on satakunnasta. Ilmeisesti satakunnan itäosista eli ei meren rannalta. Yksi sukututkimus on tehty, missä oli selvitetty isänisänisänisänisänisänisänisänisä tai jotain sinne päin. Sekä äitini että isäni ovat molemmat kotoisin samalta alueelta.
Vaikka suvussa onkin paljon sinisilmäisiä niin emme ole erityisen vaaleita. Kummallakin puolella sukua on myös lähes mustahiuksisia ja sanoisin että sukuni on keskimittaista.
ties kuinka monen sukupolven ajalta.
Talonpoikaiset sukujuuret molemmilta puolin ja sukujen historia selvitetty jonnekin 1500-1600 -l paikkeiille. Itse olen stadilainen, mutta suvun kotipaikatkin läheisiä.
Olemme siroluisia ja tummakulmaisia.
Omien sukulaisten kohdalla ei toimi länsi-itä- stereotypiat ulkonäössä. Esim. täysin hämäläis-satakuntalainen isoäitini oli tumma ja lyhyt. Isoisäni oli itäsuomalainen, ja hän oli vaalea ja pitkä.
Tuntemani saamelaisen naisen sisko meni naimisiin italialaisen miehen kanssa ja muuttivat Etelä-Italiaan asumaan ( mies alunperin pohjoisitalialainen). Vaimo on hyvin tumma ja pieni, mies pitkä, sinisilmäinen ja suht vaalea. esim monet heidän lastensa koulukavereiden vanhemmista aina luulee että isä on suomalainen ja äiti italialainen ( kun lapset on kertonut, että luokkakaveri on puoliksi suomalainen). isän italiankielen taitoa on kuulemma usein kehuttu:-)