Eikö työpaikalla makseta ruokatauosta?
Siis onko ruokatauko maksutonta? Eli siinä tapauksessa ihminen tekisi vain 7,5h/pvä? Siis jos on 8h työpäivä.
Entäs sitten tauot? Vai onko työpaikka kohtasia eroja?
Mulle tuli vähän yllätyksenä tämä, itse en ole vielä töissä ollut..
Kommentit (31)
meillä siivouksessa ei ole palkallisia taukoja. siis ollenkaan. saa pitää jos haluaa muttei makseta.
Riippuu tosiaan ihan työehtosopimuksesta, mutta sitten siinä voi olla myös työpaikkakohtaisia eroja, esim.jos poistuminen työpaikalta on mahdotonta lounastauon ajaksi, niin sitten se voi olla palkallista vaikka tes sanoisikin, että palkatonta. Nyrkkisääntönä sanoisin, että jos päivittäinen työaika on 7,5h ja poistuminen työpaikalta on lounaan ajaksi mahdollista, lounastauosta ei makseta palkkaa.
meillä ruokis on omaa aikaa, 15 min - 3 h
23 jatkaa, aamu- ja iltapäiväkahvitauot voikin sitten venyä pitkiksikin ...
Miehen töissä on niin, että kun on aamuvuorossa, työpäivä on 8,5 tuntia pitkä ja sisältää puolen tunnin palkattoman ruokatauon. Iltavuoro taas on 8 tuntia pitkä ja sisältää palkallisen 20 minuutin ruokatauon.
Minä olen opettaja eikä minulla ole ruokataukoa lainkaan. Taitaa olla ainoa ala, johon ei kuulu ollenkaan ruokataukoa palkallisena eikä palkattomana. Joo ei tosiaan se välitunti riitä ruokailuun eikä edes kahvitteluun, ja jos syö omia eväitä eikä koulun ruokaa, ei myöskään ruokavälkällä ehdi ruokailla, kun valvoo niitä oppilaita siellä ruokalassa. Jonkun omenan ehtii ehkä haukata siellä välituntivalvonnassa tms. Hyppytunnilla sitten syödään, jos sellainen osuu mukavasti keskelle päivää.
jos 30min tai enemmän, niin se on omaa aikaa, joka tulee työajan päälle. näin siis meillä ja melko yleisesti muuallakin.
meidän työpaikalla on joillain 20 min palkallinen ruokatauko ja mulla 30 min joka ei kuulu työaikaan eli siitä ei makseta
palkaton 30 min. ruokatauko. Ja työpäivä on siis 8,5h kokonaisuudessaan.
hauska juttu. miks töissä ei makseta päiväunista?
tosin se ruokis pidetään silloin kun keretään (kuten muutkin tauot) eikä niitä siis tarvi vähennellä työajasta.
johon ei kuulu puolen tunnin - tunnin ruokatauko. Työpaikalla ollaan siis oikeasti 8 tuntia (tai pitempään jos oli pitemään lounaalla), joista 7,5 tuntia lasketaan työajaksi. Eikä saa tehdä niin, että jättää ruokatauon pitämättä ja lähtee aiemmin.
Yleisin tapa on, että jos on tuo palkaton 30 min ruokatauko, niin silloin on kaksi palkallista 15 minuutin taukoa. Jos taas on palkallinen 20 minuutim ruokatauko, niin sitten on lisäksi kaksi 10 minuutin taukoa. Erikseen on säädetty, saatko poistua työpaikalta, vai pitääkö tauot pitää työpaikan tiloissa, mutta pakko ei ole kahvihuoneessa juoruta. Tauoilla saa myös levätä. Haasteellista tuo on, mikäli tauot pitää pitää sopivassa välissä, koska silloin on hankala todistaa että torkkuiko tauolla vai työaikana. Lisäksi on riski, että nukkuu kauemmin kuin mitä tauko on, jolloin taas työnantaja saisi antaa varoituksen.
Meillä on töissä ihan lepohuoneet, joissa on sänky ja tyynyjä. Parempi työnantajallekin, että käy välillä ottamassa 15 minuutin unet, kuin että koko päivän työskentelee aivot sumussa. Ja onpa noilla lepohuoneilla varmaan muutamat migreenistä johtuvat poissaolotkin saatu jäämään muutaman tunnin poissaoloksi, kun potilas on tajunnut ajoissa mennä pimeään lepäämään.
- Tuntityöläisenä kaupassa sain syödä TYÖPAIKALLA silloin kun ehdin ja pitää lisäksi pari kahvitaukoa. Jolloin työaikaa oli kaikki se aika minkä olin työpaikalla. (Tosin olisi ollut mahdollisuus pitää 0,5 h ruokatunti työpaikalta poistumisineen, jolloin se olisi luonnollisesti ollut palkatonta.)
- Siivotessa käytäntö taisi olla sama. Työaikaan sisältyi kaksi lyhyempää ja yksi 20 min ruokatauko.
-Nyt ollessani vakituisessa, kuukausipalkkaisessa työssä työaikani on 7 t 15 min päivässä + 0,5 t ruokatauko. (Joka siis pitää pitää. eli yhteensä töissä pitää olla 7 t 45 min, joista 7 t 15 min TYÖTÄ).
Kysy rohkeasti sitten esimieheltäsi käytännöistä mennessäsi töihin, jos et ymmärrä niitä itse työsopimuksesta ja TESSistä.
Jos et saa poistua työpaikalta ruokatauolla, niin silloin se on palkallista. Jos saat poistua, on palkatonta.
Meillä työaika on 7,5 h/vrk, johon sisältyy kaksi 10 minuutin palkallista taukoa (= kahvitauot). Lisäksi on 0,5 h:n palkaton ruokatauko.
kun kahvitunnit (palkalliset) on yhteensä vain 10 minuuttia päivässä. teinä kyllä tarkistaisin veilä pomolta, että olettekohan nyt ihan oikeassa taukoinenne.
ompa meillä kunnalla huonosti kun kahvitunnit (palkalliset) on yhteensä vain 10 minuuttia päivässä. teinä kyllä tarkistaisin veilä pomolta, että olettekohan nyt ihan oikeassa taukoinenne.
ja 20min ruokatauko, joka sisältyy työaikaan tai 30min ruokatauko, joka palkaton ja tulee työajan päälle.
7,5 tunnin työaika ja 0,5 tunnin ruokis, jolta ei saa palkkaa.
Yksi 10 min ja yksi 15 min kahvitauko/päivä.
Käytännössä lounas venyy 45-60 min minulla ja harvoin jaksan olla töissä muutenkaan koko päivää, lähen yleensä 15-30 min aikaisemmin, mutta vastapainona teen työt ripeästi ja en pidä kahvitunteja vaan hörppään sumpit samalla kun tsekkaan onko av-palstalle tullut mitään uutta...
Onneks ei ole kellokorttia. On muuten sitten päiviä, jolloin on oltava 30-60 min ylimääräistä, jotta hommat hoituvat. Silloin sitten ollaan kanssa eikä niitä mihinkään merkitä, pidän huolen, että tasaan tuntini varmasti.
-4h työpäivä sisältää 1x13min palkallinen tauko
-alle 7,5h työpäivä sisältää 2x13min palkallinen tauko
-8h työpäivä sis. 2x13min. palkallinen tauko ja 30min palkaton ruokatauko
meillä 2x 12min kahvitauot
ompa meillä kunnalla huonosti kun kahvitunnit (palkalliset) on yhteensä vain 10 minuuttia päivässä. teinä kyllä tarkistaisin veilä pomolta, että olettekohan nyt ihan oikeassa taukoinenne.
ja 20min ruokatauko, joka sisältyy työaikaan tai 30min ruokatauko, joka palkaton ja tulee työajan päälle.
Minun työaika on klo 8:00-16:15. Siihen kuuluu yksi 20min tauko, jolta maksetaan palkkaa. En saa poistua tauolla työpaikalta.