Amiksen opinnäytetyö vrt. AMKin opinnäytetyö
Olen tekemässä opinnäytetötäni ammattikorkeassa. Muutama vuosi sitten valmistunut amisystäväni alkoi rintaansa röyhisttelen jakelemaan neuvoja opinnäytetyön tekemisessä. En itse asiassa edes tiennyt että he moisia tekevät??
Mutta tuntui kyllä kummalliselta, tuskinpa amiksen lopputyö vastaa korkeakoulun lopputyötä? Vähän huvitti hänen kuvitelmansa...
Kommentit (15)
Tuskinpa AMK-lopputyö vastaa korkeakoulun lopputyötä. Vähän huvittaa sun kuvitelmasi.
eikös amk:ssa ole "tieteellistä"?
näin ainakin mitä olen nähnyt.
mutta ei kumpikaan lopputyö vastaa tieteellistäkään työtä.
Kaverini teki amiksessa lopputyön kolmen henkilön kanssa. Työn pituus oli 10 sivua.
Kaverini teki amiksessa lopputyön kolmen henkilön kanssa. Työn pituus oli 10 sivua.
Ja joo, jotain tollasta kuvittelisin amiksen lopputyön sisältävän..... Huvitti niin kovasti ne vinkit, joita hän jakeli :DD
Onneksi sain pidettyä pokan.
ap
amiksesta ja amk:sta. Lopputyöt vastasivat toisiaan, ohjeet työn tekemiseenkin olivat täysin samat. On tosiaan niitä, jotka amiksessa lyöttäytyvät ryhmään tekemään ja raapustelevat sen surkeat 10 sivua, minä en näitä ollut...
riippuu ihmisestä, minkä tasosen työn haluaa tehdä eli meneekö siitä mistä aita on matalin. Myös kouluilla on kai eroja keskenään, ainakin amiksessa? Tiedän yhden jonka lopputyö amiksessa oli sivun pituinen artikkeli..ja kirkkaasti meni läpi.
Ja joo, jotain tollasta kuvittelisin amiksen lopputyön sisältävän..... Huvitti niin kovasti ne vinkit, joita hän jakeli :DD
Onneksi sain pidettyä pokan.
ap
Niin. Ei kaikki "amislaiset" ole opinnäytetyönsä kanssa laiskoja ja välinpitämättömiä. Jotkut näkevät paljonkin vaivaa ja aikaa työn tekemiseen ja tekevät sen ihan yksin.
Miksi ihmeessä sinua huvitti vinkit? Kuvitteletko olevasi jotenkin amisystäväsi yläpuolella, häntä parempi, että koet voivasi olla niin ylimielinen häntä kohtaan? Samoja ohjeita amiksessa annetaan kuin amk:ssakin lopputyön/opinnäytetyön suhteen. Tässä lienee jollakin tarve päteä, että pääsee leveilemään sillä, "etten nyt ainakaan amislaisen neuvoja kuuntele".
Itse kävin kauppiksen nuorisoasteen koulutuksena vähän päälle kaksikymppisenä ja tein lopputyöni ihan yksin, keräsin taustatietoa kirjastoissa, kävin maakunta-arkistoissa, tein kyselyn, jonka lähetin sadalle yritykselle. Hankin itse myös yristyssponsorin tälle kyselylle (postituskulut lähetykseen ja palautukseen).
Työn pituudeksi tuli +/- 100 sivua kaikkine kyselyanalyyseineen ja varsinaisine pääaiheineen.
Eli ap: katsopas vähän peiliin ja mieti asennettasi, et voi yleistää noin karkeasti, että kaikki ns. amislaiset olisivat sinua ja muita amk:laisia huonompia.
P.S. Olen nähnyt minäkin amk:laisten surkeita päättötyötoteutuksia esim. it-puolella. Ihan nauratti, kun niitä olen katsellut ja lueskellut, mutta ei, en kuvittele, että kaikki amk:laiset olisivat yhtä surkeita. Joukkoon mahtuu monenlaista opiskelijaa. Kaikkiin koulutusasteisiin.
siinä onkin! Se, että amistyön voi tehdä ihan surkeastikin. Rima on todella matalalla, vaikka joku tekisikin sen riman roimasti ylittäen.
Mutta amk-päättötyötä et voi tehdä surkeasti tai et pääse läpi, joten koitos on aivan erilainen.
ap
P.S. Olen nähnyt minäkin amk:laisten surkeita päättötyötoteutuksia esim. it-puolella. Ihan nauratti, kun niitä olen katsellut ja lueskellut, mutta ei, en kuvittele, että kaikki amk:laiset olisivat yhtä surkeita. Joukkoon mahtuu monenlaista opiskelijaa. Kaikkiin koulutusasteisiin.
Ei tainnut ap lukea tuota... Ja täytyypi ihan amiksen ja amk:n käyneenä sanoa, että koin kauppiksen päättötyön vaikeammaksi, koska opettaja oli just eikä melkein-tyyppiä. Ammattikorkeessa taas sitten ei ollut enään niin vaikeaa, johtuko sitten siitä, että yksi opinnäytetyö on jo pohjalla tai siitä, ettei opettaja ollut niin tarkka.
Tietenkin eri koulutuasteilla opinnäytetyöt ovat eri tasoisia. Onhan sen nyt eri asia tehdän opinnäytetyö 2 viikossa kuin 2 kuukaudessa.
Ei siihen 2 viikon työhön ehdi yhtä syvällisesti perehtymään kuin 2 kuukauden työhön.
Mulla meni AMK:n lopputyöhön 1,5v.
Tietenkin eri koulutuasteilla opinnäytetyöt ovat eri tasoisia. Onhan sen nyt eri asia tehdän opinnäytetyö 2 viikossa kuin 2 kuukaudessa.
Ei siihen 2 viikon työhön ehdi yhtä syvällisesti perehtymään kuin 2 kuukauden työhön.
Mistä tämä 2 viikon repäisy? Minä tein kauppiksessa opinnäytetyötäni puoli vuotta, tiedon keräämiseen ja kyselyn toteuttamiseen meni aikaa paljon aikaa. Enkä suinkaan ollut ainut, joka käytti aikaa enemmän kuin kuukauden työn tekemiseen.
Jos haluaa huolellisesti työnsä tehdä, ei sitä tehdä vain siinä ajassa kuin sille on määrätty tekoaikaa - oli sitten kauppiksessa, amiksessa tai amk:ssa. Ja sitten on tosiaan nämä, jotka tekevät työnsä laiskasti ja välinpitämättömästi, mutta nämä tyypit eivät rajoitu kauppikseen ja amikseen, vaan tosiaankin niitä löytyy myös amk:sta.
-9-
siinä onkin! Se, että amistyön voi tehdä ihan surkeastikin. Rima on todella matalalla, vaikka joku tekisikin sen riman roimasti ylittäen.
Mutta amk-päättötyötä et voi tehdä surkeasti tai et pääse läpi, joten koitos on aivan erilainen.
ap
Et tiedä tasosta mitään.
En ole haukkunut amislopputöitä, mutta typerää verrata sitä amk-lopputyöhön, joka on kuitenkin ylemmän asteen tutkinto! Joten sen kuuluukin olla haastavampia, urpot.
Ei kaikkien tarvitse aina olla yhtä hyviä kaikessa.
Amiksesta valmistuu osaajia ja veronmaksajia amk:sta elättejä