Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen voi päästää yksin taloyhtiön pihan hiekkalaatikolle?

Vierailija
08.10.2012 |

Itse olen "harjoitellut" tuota kahdesti vajaa 3.5-vuotiaan kanssa siten, että olen oikeasti koko ajan katsellut ikkunasta ilman että lapsi tietää. Välillä huudellut jotakin, jolloin olen käynyt ovella huutelemassa takaisin.

Miein kuitenkin, että voisiko joku tehdä tuosta vaikka lastensuojeluilmoituksen jos kuvittelee 3-vuotiaan olevan siellä oikeasti ilman mitään valvontaa? Pitäisiköhän varmuuden vuoksi lopettaa tuollainen kokonaan. Vai missä iässä on "sallittua" tehdä noin ilman huolta ls-ilmoituksesta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiekkalaatikolla viihtyvää lasta ei voi jättää yksin pihalle. Ehkä ekaluokkalaisen ja siitä ylöspäin voisin antaa olla pihalla yksin/kavereiden kanssa. Silloinkin pelisäännöt sovittuna (rajat, kotiintuloajat).

Vierailija
2/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuo yksin ulkona olot (taloyhtiän pihassa) aloitettiin kun poika oli 4v. Toki aluksi katselin ikkunasta mutta kun kaikki meni hyvin, kävin vain välillä katsomassa, miten leikit sujuvat.

Nyt kun poika on 6v. "reviiri" on laajennut 300 metriä joka suuntaan. Ihan yleistä tällä suunnalla tuon ikäisillä eli en siis ole ainoa vanhempi, joka antaa tuon ikäisen ulkoilla yksin. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Jos niitä tulisi, yksin ulkoilut loppuisivat kuin seinään.

Mainitaan nyt vielä, että tämä on rauhallinen ja pieni "kylä" jossa ei ole esim. liikennettä paljoa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siis 4,5v tyttö joka oli nyt kesällä ekaa kertaa ulkona yksin. Meillä ovet auki ja näköetäisyys koko ajan. Harjoitteli sitä monen monta kertaa kesän aikana ja oli tyytyväinen, kun sai olla itsekseen. Välillä haki naapurin kaverin mukaan leikkimään. Säännöt oli selvät, pihasta ei poistuta ja käytiin läpi joka kerta rajat.

Mutta mulla on myös 3,5v poika joka ei todellakaan mene vielä yksin tai siskon kanssa ulos. On liian pieni sellaiseen. On vilkkaampi tapaus ja varmaan karkaisi, jos näkisi tiellä jonkun mielenkiintoisen jutun. Vaikka väittääkin ettei lähtisi. Ens kesänä aikaisintaan, silloin on 4,5v.

Vierailija
4/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(täyttää ylihuomenna 5v) saanut olla "itsekseen" tai yleensä kaverien kanssa tuossa taloyhtiön leikkipihassa (meillä on 16 omakotitalon as. oy), tosin itse olen ollu ns. koko ajan kuulolla ja käynyt tarkistamassa tilanteen aika ajoin. Piha on rauhallinen ja yhtiössä toimitaan "koko kylä kasvattaa" periaatteella. Eli joku aikuinen on aina lähettyvillä. Hyvin on noudattanut sääntöjä ja rajoja, ei ole lähtenyt minnekään tai on tullut kotiin.

Vierailija
5/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiekkalaatikolla viihtyvää lasta ei voi jättää yksin pihalle. Ehkä ekaluokkalaisen ja siitä ylöspäin voisin antaa olla pihalla yksin/kavereiden kanssa. Silloinkin pelisäännöt sovittuna (rajat, kotiintuloajat).

Itse en ole alle 6-vuotiasta päästänyt yksin ulos.

Kyllähän tuossa taloyhtiön hiekkalaatikolla joskus pieniäkin yksin on. Melko surkeita tapauksia ovat kaikki.

Tarrautuvat ihan jokaiseen ohi kulkevaan aikuiseen :( 'kato mua, kato kun mää oon taitava, kato.. kato...kato .. saanko tulla sun/teidän mukaan'.

Jokaisen näiden yksin ulkoilevan äiti on kovin ylpeä siitä että lapsensa osaa niin pienenä jo ulkolla yksin.

Vierailija
6/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä harjoittelu aloitettiin 4-5v.

Paljonhan tuo riippuu lapsesta, pihasta jne.

Mutta en jättäisi 3v lasta yksin hiekkalaatikolle edes erittäin turvallisella pihalla.

Ja kyllä joku voi tehdä ls-ilmoituksen jos näkee kovin pienen lapsen yksin leikkipaikalla. Mielestäni ei riitä, että ikkunasta katsellaan, aikuisen pitäisi olla myös pihalla, vaikka sitten vähän kauempana.

Ja olen rento ja huoleton äiti, en todellakaan mikään ylivarovainen :)

Vierailija
7/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(täyttää ylihuomenna 5v) saanut olla "itsekseen" tai yleensä kaverien kanssa tuossa taloyhtiön leikkipihassa (meillä on 16 omakotitalon as. oy), tosin itse olen ollu ns. koko ajan kuulolla ja käynyt tarkistamassa tilanteen aika ajoin. Piha on rauhallinen ja yhtiössä toimitaan "koko kylä kasvattaa" periaatteella. Eli joku aikuinen on aina lähettyvillä. Hyvin on noudattanut sääntöjä ja rajoja, ei ole lähtenyt minnekään tai on tullut kotiin.

En jää enää taloyhtiön leikkipihalle lasteni kanssa jos siellä on näitä yksin ulkoilevia reippaita ja itsenäisiä lapsia. He vaativat huomiota jatkuvasti, aivan tauotta. En jaksa sellaista vierailta lapsilta. Omatkaan lapset eivät vaadi edes puolta siitä huomiomäärästä mikä näille sankareille pitäisi suoda.

Ihan liian pitkään jaksoin huolehtia näistäkin lapsista. Laitoin kenkäää takaisin jalkaan ja takkia kiinni ja rukkasta käteen, niistin nenää, annoin vauhtia keinussa, kielsin pyöräilemästä autotiellä...

Minun puolestani saavat pyöräillä missä lystää tai juosta lätäkössä ilman kenkiä tai ulkoilla haalari auki pakkasella.

En todellakaan enää suostu olemaan pihapiirin ainoa 'koko kylän' lapsia kasvattava aikuinen.

Vierailija
8/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa ulkoilla meidän rivarin etupihalla niin että näen hänet ikkunasta. Jos hänellä on usein myös radiopuhelin mukana, ja silloin saa mennä vähän kauemmaksi, mutta lapsi on kuitenkin koko ajan hyvin lähellä etupihaa.

En anna lapsen ulkoilla ainakaan tässä pihassa itsenäisesti vielä pitkään aikaan, juurikin siitä syystä, että tällä pihalla toikkaroi jo lauma nelivuotiaita ilman valvontaa. Nuo lapset on aina pahanteossa, joko ihan lapsellisuuttaan tai isompien yllyttämänä, he tappelevat ja kiusaavat toisiaan paljon. Ylipäänsä olen yhteisellä pihalla lapsieni kanssa tosi harvoin, koska nämä "itsenäiset" lapset on heti siinä vaatimassa huomiota, oikein kyttäämässä että milloin siihen tulisi aikuinen joka edes viitsii teeskennellä, että se heidän maailmansa ja ajatuksensa, tarhapäivänsä, pyörällä kaatumisensa ja hurjat uudet temput kiinnostavat.

Mä en käsitä, että mitä niin ihmeen tärkeää näiden lasten vanhemmat tekevät koko ajan, että eivät ehdi lapsiensa kanssa pihalle, tai muuten viettää heidän kanssaan aikaansa. Aika huoleton asenne lykätä lapsi pihalle ja toivoa, että joku muu aikuinen huolehtii siitä, ettei lapselle tapahdu mitään.

Vierailija
9/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt meillä on jo 2-vuotias väliin yksin hiekkalaatikolla 5m päässä ovesta ja ikkunoista, joista kokoa ajan suora näköyhteys. käytännössä sama, kuin leikkisi sisällä.

entisessä yhtiössä vanhempaa lasta en päästänyt vielä ennen eskaria

Vierailija
10/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloyhtiön leikkipaikalle ilman aikuista. Muut leikit kuin hiekkalaatikko vetivät siinä vaiheessa.

Vierailija
11/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riippumatta siitä kuinka herkeämättä vanhempi sieltä ikkunastaan lasta valvoisi.

Mitä järkeä edes on seisoa ikkunassa valvomassa lapsen leikkejä. Eikö silloin ole sama mennä ulos valvomaan lapsen leikkejä, ja antamaan samalla huomiota lapselleen.

Vierailija
12/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omien ulkoilujen harjoittelut aloitettiin 5,5-vuotiaana. 3,5-vuotias kuulostaa vielä kovin nuorelta ulkoilemaan itsekseen.

Vierailija
13/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riippumatta siitä kuinka herkeämättä vanhempi sieltä ikkunastaan lasta valvoisi.

Mitä järkeä edes on seisoa ikkunassa valvomassa lapsen leikkejä. Eikö silloin ole sama mennä ulos valvomaan lapsen leikkejä, ja antamaan samalla huomiota lapselleen.

Eli tuo vertaus ei nyt oikeen istu, että hiekkalaatikollla leikkivä olisi automaattisesti liian pieni ulkoilemaan yksi. :D

Vierailija
14/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin edes taloyhtiön pihalle sillä mistäpä sitä tietää minkälainen pedofiili vaanii nurkan takana.

Vierailija
15/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakotitalon pihalle?

yksin edes taloyhtiön pihalle sillä mistäpä sitä tietää minkälainen pedofiili vaanii nurkan takana.

Vierailija
16/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v. on liian pieni yksin ulkoiluun. Eli joku voi tehdä ls-ilmoituksen.

Vierailija
17/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaa että riippuu ihan lapsesta. Mun tyttö oli 3 vuotiaana niin liikkuvainen että olisi nopeasti hävinnyt koko pihasta. Tytön pikkuserkku on taas 3 vuotiaana niin rauhallinen ja ei menisi minnekkään, mutta hän leikkii sitten omakotitalon pihassa maaseudulla. Mutta joo, voi olla että joku tekee ilmoituksen vaikka ennen tällainen oli tosi tavallista.

Vierailija
18/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meidän pihalla näkyy välillä alakoululaisetkin leikkivän hiekkalaatikolla.. :D

Eli tuo vertaus ei nyt oikeen istu, että hiekkalaatikollla leikkivä olisi automaattisesti liian pieni ulkoilemaan yksi. :D

kuin nököttävät hiekkiksella lapion ja sankon kanssa :D

Vierailija
19/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse jättäisin 6-vuotiaan vasta. Eihän nyt ainakaan alle 5-vuotiaan ole hyvä ylipäätänsä olla kovin pitkiä aikoja yksin, ilman aikuista, vaikka ei ajattelisi fyysistä turvallisuutta.

Vierailija
20/20 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

I olen oikeasti koko ajan katsellut ikkunasta ilman että lapsi tietää.

kokemusta lapselle. Vai meinaatko, että 3v on ylpeä itsenäisyydestää!? 6v alkeen voi noita harjoituksia alkaa tehdä. Tekisin ilmoituksen jos olisit mun naapuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä