Kertokaa mulle: Miten yrittäjät huijaa sairaslomaa?
IL:
"Ahkerammin työssäkäyvistä sairauslomaa juksasivat yrittäjät. Jopa yhdeksän prosenttia kyselyyn vastanneista yrittäjistä ilmoitti huijanneensa sairauslomaa ainakin yhden kerran viimeisen kahden vuoden aikana."
Olen aina ollut siinä käsityksessä, että yrittäjillä ei juuri ole varaa pitää sairaslomia. Tai toisaalta, jos yrityksesi on omasi, niin etkö voi periaatteessa ottaa lomaa silloin kun haluat? Ja ketä se yrittäjä siinä huijaa? Itseään? Työntekijöitään?
Kommentit (8)
Kaikki tuntemani yrittäjät ovat töissä aina sairaanakin, kun ei ole varaa ottaa ketään tilalle ja hommat pitää kuitenkin hoitaa..
mitä yrittäjä hyötyisi huojatusta saikusta? Itse yrittäjänä ihmettelen todella mikä siinä on järki ja millaisista yrittäjistä on kyse. Itse menen ja itse asiassa kaikki tuntemani yrittäjäkollegat menevät töihin vaikka pää kainalossa, koska ei ole varaa sairastella, eikä sairauspäivärahaa saa ensimmäisiltä 4 päivältä, jonka flunssa yms. yleensä vaatisi.
Ehkä kyseessä on sitten hieman suuremman koko luokan yrittäjät, joiden pussia ei heilauta se, että otetaan niitä maanantai/perjantai -saikkuja, teki sen sitten itse tai työntekijä.
korvausta ja joissakin tapauksissa sijaisen palkkaamisen.
työelämävalmennukseen/harjoitteluun ja on itse sitten vapaalla.
jos on sairauskuluvakuutus niin vakuutusyhtiö maksaa
Itse en ole aiheestakaan saanut vakuutusyhtiöltä korvausta sairaslomasta. Saa olla kyllä tosi hyvä selittelijä tai lääkärin kanssa kimpassa huijauksessa, että sieltä jotain tihkuisi.
En tiedä miten noiden Kelan sairaspäivärahojen kanssa, että saako niitä yhtään helpommin, epäilen ja mulla ne ainaki on niin alhaisia (kun on vapaaehtoinen eläkevakuutus), etten ole viitsinyt moisia hakea. Helpompi palata töihin muutamaksi päiväksi vaikka käsi murtuneena ja tienata moninkertaisena ne rahat.
korvausta ja joissakin tapauksissa sijaisen palkkaamisen.
tällaista kai sen täytyy olla. Kuulostaa vaan silti todella suurelta toi luku.
Kai vakuutusyhtiöt kuitenkin vaatii lääkärin todistuksen? Luulisi.
Tosin saahan sitä kai todistuksen päiväksi tai pariksi jos vaan osaa uskottavasti teeskennellä, muttei nyt sentään kovin pitkäksi aikaa kai kuitenkaan.
miten yrittäjä huijaa sairaslomaa - tosin mulla on kokemusta vain tällaisesta yhden ihmisen TMI-yrittämisestä.
Lomaa voi toki pitää, mutta siitähän ei kukaan maksa.