Miksi teiniäitejä on nykyään kamalasti?
Sen näkee heidän blogiensakin määrästä.
Entä jos he tulevat vaan lisimään ja maailma muuttuu ihan hirveällä tavalla.....
Miten ehkäistä nuoria, etteivät alottaisi seksin harrastusta esimerkiksi liian nuorena? < tarkoitan siis kanssa tätä. en pelkästään puhu siitä ehkäisystä.
Vai onko tämä, että nyt on useita teiniäitejä niin vaan ohimenevä muotiilmiö? että näin saadaan oma kämppä nopeammin ja sossulta rahaa ja niin edelleen...
Pelottavaa. Jakakaa mielipiteitänne!
Kommentit (18)
ennen ei ollut blogeja, ei blogien paljous tarkoita että teiniraskauksia olisi enemmän.
E-pillerikohun aikana taisi olla pieni nousu mutta muuten suunta koko ajan laskeva
mutta julkisuushakuisuus ja bloginpitäminen yleistynyt.
Sama asia kuin että väkivallan uskotaan lisääntyneen vuosien mittaan, vaikka se on tutkimusten perusteella vähentynyt suhteessa väkilukuun. Uutisointi on vain paljon mittavampaa nykyään.
Yrittäisin sitä tietysti ehkäistä kaiken maailman saarnoilla, rajoilla yms. ja hyvällä kasvatuksella ylipäätään.
Sen pitäisi riittää. Mitä siinä muutakaan voi.
Olen aivan varma, että niissä perheissä joissa lapsi rupeaa harrastamaan seksiä 12-13vuotiaana oon satavarmana jotain pielessä tai sitten siinä lapsessa itsessään, hoitoa se tarvitsisi... tietynlaista kasvatusta tuolla jossain laitoksessa sitten tai jotain, missä on kasvatusalanammattilaisia töissä
En ymmärrä niitäkään vanhempia että keistä on ok antaa lapsen harrastaa seksiä tuossa iässä vaikka ois ehkäsy.
Ja minähän en jaksais ruveta sen kersoja kanssa hoitamaan jos omani oon hoitanu ja hoitaisin vielä tietysti silloinkin kun lapsi on ala-ikäinen!
vaikka olisi sitä mieltä, että seksi kuuluu vain yli 18-vuotiaille.
Amerikassa teiniraskauksia on eniten juuri niillä nuorilla, joille korostetaan pidättyvyyttä. Sitten kun seksiä usein kuitenkin harrastetaan, ehkäisy unohtuu. Parhaiten teiniraskauksia ehkäisee, kun ei pelottele vaan kertoo avoimesti seurustelusta, seksistä ja ehkäisystä.
Esimerkiksi kondomin käyttöä voi harjoitella jo vuosia ennen kuin ensimmäinen seksikokemus on ajankohtainen. Sitten tositilanteessa ei unohdu niin helposti.
vaikka olisi sitä mieltä, että seksi kuuluu vain yli 18-vuotiaille.
Amerikassa teiniraskauksia on eniten juuri niillä nuorilla, joille korostetaan pidättyvyyttä. Sitten kun seksiä usein kuitenkin harrastetaan, ehkäisy unohtuu. Parhaiten teiniraskauksia ehkäisee, kun ei pelottele vaan kertoo avoimesti seurustelusta, seksistä ja ehkäisystä.
Esimerkiksi kondomin käyttöä voi harjoitella jo vuosia ennen kuin ensimmäinen seksikokemus on ajankohtainen. Sitten tositilanteessa ei unohdu niin helposti.
ainakaan minusta seksi ei kuulu lapsille, toisin sanoen alle 16-vuotiaille. Miksi helvetissä sitä tuputetaan vanhempienkin taholta, kortsutkin tai pillerit käydään nuoren kanssa hommaamassa?
Itse aloitin seksin 18-vuotiaana ja kai se nykyisin on aika vanha aloitusikä, mutta kenelläkään alle 16-vuotiaalla ei pitäisi olla sänkypuuhiin asiaa, nykyisinkään.
E-pillerikohun aikana taisi olla pieni nousu mutta muuten suunta koko ajan laskeva
Niin, minustakin tuntuu kun noille lapsille puhutaan niin avoimesti noista jutuista nykysin, jotkut jopa hommaa siis kondomit valmiiksi! kerran täältä sellaisenkin keskustelun luin ja oliko kyseessä 14v lapsi..
Minusta se vaikuttaa siltä että vanhemmat oikein innostaisi lapsiaan siihen seksiin!
Itsestäni olisi ollut oksettavaa jos minulle oltaisiin hommattu kondomeja kun olin 13-14v tyttö että voin antaa sille pojalle sitten sen jos häneltä pääsee vaikka "unohtumaan". Tuntus ihan siltä et nytkö mun pitää ruveta sit panemaan?? ja kaikenlisäks vielä kai hullunlailla kun niitä on tollanen purnukka täynnä. tai sit mua oksettais kun vanhemmat tuppautus noinkin lähelle mun omaa intiimiä asiaa...
Lapsien kanssa on tietty hyvä keskustella avoimesti kaikesta, mikä on vaan sopivaa ja vaikka murrosikäisen kanssa näistä ehkäisyjutuistakin jos kiinostuu kysymään, mutta loppuun kyllä jämerästi todeta että seksiä tässä taloudessa ei harrasteta ainakaan alle 16v tai sit lennetään pihalle!
Itse olin 18v kanssa kun harrastin seksiä ensimmäistä kertaa. Ja en omasta mielestäni ollut kyllä mikään VANHA... ! vaan henkisestikin sopivan ikäinen.
lisääntyminen johtuu Persujen noususta.
Teiniäitien lisääntymien osuu ajallisesti yhteen Persujen nousun kanssa ja kummpikin ammentaa voimansa ideologisesti wt-aatteesta.
Ennen oli kaikki paremmin, 20 vuotta sitten ei ollut yhtään teinien vahinkoblogia netissä ja TS vasta ajeli mopolla ympäri Suomea.
kyllä siitä ehkäisystä pitää silti puhua, vaikka ei haluaisi nuoren harrastavan seksiä. Itse olen tiukan uskonnollisesta perheestä, seksiä tuli silti harrastettua 16-vuotiaana. Ikinä ei minulle ehkäisystä kotona puhuttu, mutta koulussa kun puhuttiin, niin osasin ja ymmärsin käyttää ehkäisyä. Paremmin uskon avoimen keskustelun toimivan kuin sen, että tyrmätään suoraan.
Lienee kuitenkin niin, että teiniäidit eivät ole lisääntyneet, kuten moni muukin tässä ketjussa on todennut. Itse en koe olleeni liian nuori seksiin 16-vuotiaana, koska minulla oli silloin vakituinen parisuhde (ei enää sama) ja käytimme ehkäisyä.
Mutta yleensä kaikki alle sen ikäiset kyllä ovat.
Ja jos tajuaisivat vielä odottaa, niin huomaisivat että se seksi tuntuu myöhemmin paljon paremmalta kun sitä on kehdattu vähän odottaakin.
Eikä vedetty noin vaan suit sait, kännipanona ja muistikuvia jälkikäteen ei ole. Esimerkiksi.
Synnyttäjien keski-ikä nousee ja esim. pk-seudulla on jo muutaman vuoden ollut enemmän yli 40-vuotiaita ensisynnyttäjiä kuin alle 20-vuotiaita.
Se, että he ovat enemmän näkyvissä eli esim. kertovat elämästään tv-dokumentissa tai pitävät blogeja on vain ihan hyvä asia. Miksi pitäisikään piilotella peräkammareissa, minkäänikäisten äitien?
Lasta vahingoittaa se, jos seksi on peloteltu, kielletty juttu. Teiniraskaudet ovat tutkitusti yleisempiä perheissä, joissa seksivalistusta ei anneta tai se on luonteeltaan pelottelua.
Avoin keskustelu ja asiallisuus tuo parempaa tulosta kuin pelottelu tai vaikeneminen.
jotka menneinä vuosikymmeninä mm naistenlehtien palstoilla vastailivat näihin kysymyksiin, että mites nyt???
Tai voi siitä olla kauemminkin (:. Oli juttua joistain pillereihin liittyvistä ongelmista, isot otsikot ja nuoriso jätti sitten pillerinsä syömättä. Sorry, en muista yksityiskohtia. Jäi vaan mieleen se että teiniraskaudet silloin hetkellisesti lisääntyivät
kaikki nuoremmat äidit tuntuvat teineiltä.
Suomessa teiniraskauksien määrä on viime vuosina ollut vähenemässä 1990-luvun lamaa seuranneen kasvun jälkeen. Parin viime vuoden aikana on 15-19-vuotiaiden naisten synnytysten määrä ollut noin yhdeksän vuodessa tuhatta vastaavanikäistä kohden ja 20-24-vuotiaiden ryhmässä noin 60. Myös raskaudenkeskeytysten määrä on vähenemässä nuorimpien naisten ryhmässä. Vuonna 2008 15-19-vuotiaiden ryhmässä tehtiin 12,7 keskeytystä tuhatta samanikäistä kohden. Vuonna 2005 määrä oli 14,9 ja vuonna 2007 13,3. Positiivisen kehityksen taustalla lienevät nuoret tavoittava terveyskasvatus ja ehkäisypalveluiden saatavuus
aloituksen että apua,vasta 12-13 vuotias tyttäreni harrastaa seksiä niin mitäpä täältä viisaana neuvotaan? että anna olla! ja hyväksy! toisinsanoen: anna vaan ottaa riski että tulee raskaaksi tai saa kivan leiman. kukaan ei laita rajoja että lapset harrastavat seksiä. kaikki kyllä tuomitsee alkoholin ja tupakan mutta seksi, (aikuisten asia) jep,sitä pitää antaa harrastaa. jos 12-vuotias on villi ja menevä ja jättää läksynsä tekemättä, miten helvetissä hän muistaa ottaa ehkäisypillerinsä? niin,kun he eivät tajua riskejä