Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vanhemmat äidit menee nuorille äideille aukomaan päätä kadulla?

Vierailija
08.10.2012 |

Kuuntelin sen teiniäitien radio haastattelun ja siellä keskusteltiin kuinka vanhemmat äidit menee soittamaan suutaan nuorille äideille.

Miten kehtaavat?

Mä ymmärrän että jos joku tulee HUOMAUTTAMAAN jos tekee jotain sellaista mikä voi olla vaaraksi sille lapselle. Jos vauva meinaa horjahtaa esimerkiksi jossain ravintolassa syöttötuolista alas kun äiti on kiinostuneempi puhumaan puhelimessa, niin ei siinä äidin ikää silloin katsota vaan mennään huomauttamaan vaikka olisi 43-vuotias.

Mutta sitten se, että jos sä olet lapsen kanssa kadulla esimerkiksi lenkillä, niin että vauva nukkuu vaunuissa ja sun kasvoista huomaa että olet nuori ja jos joku tulee siihen saarnaamaan sinulle sun iästäsi ja niin edelleen. Niin jotenkin siinä haastattelussa sanottiin, että he näkevät ikään kuin että heillä olisi oikeus kävellä näiden nuorien äitien ylitse...? Eihän se nyt näin mene kuitenkaan!

PS. MUISTAKAA KATSOA TÄNÄÄN TV1 KLO 21:30 TULEVA DOKUMENTTI TEINIÄITI TIUSKISTA! :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole yhtäkään tuollaista kokemusta vaikka teiniäiti olinkin

Vierailija
2/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisi jotenkin yleistä, että tuntemattomat ihmiset käyttäytyisivät aggressiivisesti ja loukkaavasti nuoria äitejä kohtaan. Itse en ole koskaan törmännyt tällaiseen. Monet kaverini ovat myös tulleet äidiksi nuorena, eivätkä ole koskaan törmänneet tuollaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin nuorena (22-vuotiaana) esikoiseni saanut, ja samaistun kyllä osaan teiniäitien kokemista törkeyksistä. Neuvolassa oltiin hapannaamoja, puhuttiin jostain ihme kodeista, jonne mennään synnäriltä suoraan (minulla oli oma asunto eikä mitään sellaisia ongelmia, joiden vuoksi olisin tarvinnut tuollaista asuntolapaikkaa) ja suhtauduttiin kuin vähäjärkiseen. Mies oli -ja on edelleen-, eikä ollut raha/päihdeongelmia tms.

Kun aloin odottamaan toista lastani 5 vuotta myöhemmin, kohtelu oli aivan erilaista: kannustavaa, positiivista ja ennenkaikkea luottavaista siihen, että kaikki tulee menemään hyvin.

Vierailija
4/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä kun esim näkee tupakoivan äidin, niin se äiti on nuori, ja välillä tekisi mieli mennä sanomaan, että voisko ne kessut poltella jossain muualla kuin siinä vaunuja tuupaten esim. Näyttää nimittäin ihan helvetin törkeältä plus se on ihan järkyttävä esimerkki sille rakkaudenhedelmälle.

Vaikeaa kyllä kuvitella tilannetta, missä joku menisi vain iän vuoksi mesoomaan toiselle äidille jotakin... Helppo kuvitella, että jos joku joskus jotakin sanoo, niin teini-ikäinen saattaa ylireagoida. Mutta who knows, itse en ole ikinä nähnyt moista tapahtumaa saatika ollut osallisena.

Vierailija
5/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en kannusta ala-ikäisenä raskaaksi tuloon ja sitten että 15-vuotiaana tuolla lykitään jotain vaunuja eteenpäin.

En yhtään ihmettele kyllä jos sellainen saa paheksuntaa, mutta pitäisi kuitenkin olla käytöstavat ettei henkilölle itselleen mene sitä loukkaavasti näyttämään. Avautuu sitten vaikka esimerkiksi tälläisellä keskustelupalstalla sitten siitä itseään kismittävästä asiasta.

Tosiaan minäkin juuri jäin ihmettelemään tätä kohtaa mistä aloituksen tein niin siinä haastattelussa, että voivatko todella jotkut vanhemmat ihmiset olla näin törkeitä!? vai onko asiaa kenties sitten liioiteltu.. olen minäkin nähnyt joskus nuoria naisia vauvojen kanssa kahvilassa esimerkiksi kahvilassa ja vaikka missä, mutta omiinikaan silmiin ei ole koskaan tullut tälläistä tilannetta että näitä nuoria äitejä kohtaan olisi käyttäydytty agressiivisesti.

MUTTA SUHTAUDUTAANKO SIIS TODELLA 21-VUOTIAISIIN, JA IHAN OIKEASTI NAISIIN EIKÄ MIHINKÄÄN TYTTÖIHIN, NIIN NEUVOLASSA ESIMERKIKSI NOIN??

Mitä hemmettiä.

Jo ovat maailmankirjat sekaisin sitten menneet.

Vierailija
6/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en tykkää tupakasta ylipäätään tai tupakoi.

Niimpä mä katson kaikkia polttavia äitejä paheksuvalla silmällä ja jos tekee kaikenlisäksi sen lähellä lasta.

Täysin samaa mieltä sinun kanssasi!!

Vierailija
7/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan kadulla tallaa kaikenlaisia ihmisiä, joukossa on ihan mielisairaitakin. Mitenkään muuten en voi tulkita sitä, että joku menisi aukomaan päätään ventovieraalle äidille pelkästään hänen ikänsä takia.

-45-vuotias äiti-

Vierailija
8/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta tuokin 45v äiti.

Jospa he eivät ole olleet sitten mieleltään ihan terveitä...

Koska vaikea uskoa että tytöt täysin olisivat valehdelleetkaan siinä haastattelussa.

Vierailija
9/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sellainen teiniäidin prototyyppi.

Vierailija
10/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sain esikoiseni. Ja neuvolassa oltiin ihania, MUTTA synnäri oli kuin helvetin esikartano. Epäiltiin sitä ja tätä. Oltiin kylmiä ja apua en aina saanut, kun sitä pyysin.

Tupakoin ENNEN raskautta, jonka takia jopa huumetestiä suunniteltiin. (Huom. ikinä edes kokeillut!)

Vanhemmat äidit sulkevat rinkinsä ulkopuolelle esim puistossa. Kun yritän keskusteluun mukaan¨niin ehkä vastaavat kun kysytään, mutteivat koskaan juttele kanssani kummemmin.

Minulta on myös kysytty onko lapsella isä kuvioissa. Kun olen aina lapsen kanssa yksin puistossa päivisin. Meillä ainakin lapsen isä on päivisin töissä.

... Vaikka mitä muitakin esimerkkejä.

Vierailija
11/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä piireissä valehtelu on ihan tavallista ja sallittua.

Vierailija
12/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin nuorena (22-vuotiaana) esikoiseni saanut, ja samaistun kyllä osaan teiniäitien kokemista törkeyksistä. Neuvolassa oltiin hapannaamoja, puhuttiin jostain ihme kodeista, jonne mennään synnäriltä suoraan (minulla oli oma asunto eikä mitään sellaisia ongelmia, joiden vuoksi olisin tarvinnut tuollaista asuntolapaikkaa) ja suhtauduttiin kuin vähäjärkiseen. Mies oli -ja on edelleen-, eikä ollut raha/päihdeongelmia tms.

Kun aloin odottamaan toista lastani 5 vuotta myöhemmin, kohtelu oli aivan erilaista: kannustavaa, positiivista ja ennenkaikkea luottavaista siihen, että kaikki tulee menemään hyvin.

nyrpeillään helpostikin. Minua terkkari kohteli teiniäitinä, vaikka olin 23-vuotias ja vakituisessa ok-palkkaisessa työssä. Ehdotteli aborttia, vaikka raskausviikot 14 ja ilmeisesti ilmaisi "huolensa" lääkärillekin. Lääkäri sitten keskusteli kanssani niitä näitä, ja totesi käynnin lopuksi jopa vähän innoissaan, miten olen oikein kypsä ja älykäs ihminen, ja tulen takuulla pärjäämään lapseni kanssa hyvin!

Että mukavia ne terkkaritädit, fiksuja ja kypsiäkin... ;)

Vierailija
13/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiveajattelua, hinkua olla huomion keskipiste.

Vierailija
14/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin halpaa kauraa - jos nimittäin se elämäänsä kyllästynyt henkilökunta sattuu olemaan vuorossa. Ekan lapseni kohdalla (olin 20v) sain upeaa kohtelua, seuraavan lapsen kohdalla vähän niin ja näin, ja kolmannen kohdalla taas täysin ala-arvoista kohtelua neuvolassa (olin 36v). Eli ei se ikää taida katsoa.

Vierailija
15/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan kadulla. Minustakin ainoa mahdollinen selitys kadulla avautumiselle on MT-ongelmat sen avautujan puolelta (pl. ehkä avautuminen tupakoinnista tai viinan juomisesta maha pystyssä). Eikö tämä ole ilmiselvää?

Minäkään en kannusta ala-ikäisenä raskaaksi tuloon ja sitten että 15-vuotiaana tuolla lykitään jotain vaunuja eteenpäin.

En yhtään ihmettele kyllä jos sellainen saa paheksuntaa, mutta pitäisi kuitenkin olla käytöstavat ettei henkilölle itselleen mene sitä loukkaavasti näyttämään. Avautuu sitten vaikka esimerkiksi tälläisellä keskustelupalstalla sitten siitä itseään kismittävästä asiasta.

Tosiaan minäkin juuri jäin ihmettelemään tätä kohtaa mistä aloituksen tein niin siinä haastattelussa, että voivatko todella jotkut vanhemmat ihmiset olla näin törkeitä!? vai onko asiaa kenties sitten liioiteltu.. olen minäkin nähnyt joskus nuoria naisia vauvojen kanssa kahvilassa esimerkiksi kahvilassa ja vaikka missä, mutta omiinikaan silmiin ei ole koskaan tullut tälläistä tilannetta että näitä nuoria äitejä kohtaan olisi käyttäydytty agressiivisesti.

MUTTA SUHTAUDUTAANKO SIIS TODELLA 21-VUOTIAISIIN, JA IHAN OIKEASTI NAISIIN EIKÄ MIHINKÄÄN TYTTÖIHIN, NIIN NEUVOLASSA ESIMERKIKSI NOIN??

Mitä hemmettiä.

Jo ovat maailmankirjat sekaisin sitten menneet.

Vierailija
16/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ensimmäisen lapseni 18-vuotiaana eikä minuun ole kyllä ikinä kohdistunut mitään törkeyksiä tms. nuoren iän takia. Neuvoloissa on monet terkkarit kerennyt tavata ja kaikki ovat olleet oikein asiallisia. Yksi lääkäri kohteli kuin en osaisi omaa lastani tulkita ollenkaan (minkä takia kärsittiinkin useita kuukausia ylimääräisistä itkuista, kun minä tyhmänä uskoin ennemmin lääkäriä kuin itseäni!), mutta senkin uskon kyllä olleen ihan samanlainen vanha nyrpeä akka kaikkia muitakin kohtaan.

Uskoisin, että osaksi tällaiset teiniäitien kokemat väärinkohtelut ovat ihan omasta asenteesta ja epäluuloisuudesta johtuvia, mutta uskon myös että kyllä sellaisiakin kusipäitä tähän maailmaan mahtuu jotka ilman syytä kehtaavat aukoa päitä toisilleen. Sen verran hulluja on tämänkin lyhyen elämän aikana vastaan tullut. :) Jättäkäämme sellaiset omaan arvoonsa..

Vierailija
17/17 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan kiinnitä huomiota vaunujen työntäjien ikään, voihan nuoren näköinen olla vaikka vauvan sisko tai muuten hoitaa vauvaa, että äiti saa levätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi