isätön lapsi
elikkä kyselisin täältä jos joku tietäisi. yritin etsiä netistä mutta en löytänyt suoraa vastausta. eli tilanne on tämä: olen naimisissa, mutta eroamassa ja olen raskaana miehelleni, joka ei todellakaan halua lasta. eli lasta yritettiin yhdessä, mutta kun raskaaksi tulin, niin hänen mielensä muuttui ja haluaa eron ja ei halua olla minkäänlaisessa kontaktissa lapseen ja minuun ja minä haluan pitää lapsen ja pidänkin.. kysynkin täältä että onko mahdollista että neuvolassa (pian on ensimmäinen käynti) papereihin-tietoihn ei kirjoiteta isän tietoja jos haluaa näin.. vai onko se pakollinen tieto. mietin että miten jos vaikka olis halunnut tulla raskaaksi muumi-muki menetelmällä ja ei halua tietää kuka on lapsen isä.. miten tämmösissä tilanteissa hoidetaan asia..
Kommentit (23)
isästä ei tarvitse antaa mitään tietoja neuvolassa. siis toki siellä asiasta kysellään alkuun, mutta kun sanoo, että lapsen isä ei kuulu kuvioon (ja kerrot että olet eronnut miehestäsi) niin kyllä ne neuvolantädit antaa sinun ihan rauhassa ryhtyä totaali-yh:ksi. isyysasiat sitten vahvistetaan (eli allekirjoitat isyyden selvittämisen kieltävän paperin) lastenvalvojalla, mikäli avioeronne kerran ehtii astua voimaan.
tsemppiä jatkoon!
t. yhden isättömän lapsen äiti
minusta on lapsen oikeus, että isän tiedot on merkitty virallisiin papereihin. Lapsi saa aikanaan mahdollisen perinnön ja tietää kuka isänsä on. Voi osoittautua muuten vaikka terveyssyistä tärkeäksi tiedoksi (koskaan ei voi tietää). Voitte sitten isän kanssa keskenänne sopia muista asioista.. ei sun tarvitse pyytää mieheltä rahaa tai tapaamisia jos kumpikaan ei niitä halua.
Tosiaan jos avioliitto on voimassa kun lapsi syntyy niin puoliso merkitään automaattisesti lapsen isäksi. Neuvolassa voit itse valita mitä asioita kerrot ja mitä et.
Sori mutta kuulostaapa besserwisseröinniltä vailla parempaa tietoa ja kokemusta.
Jos lapsella on oikeudellinen isä olemassa, perheensisäisen adoption mahdollisuus vaikeutuu aivan merkittävästi.
Lapsi perii sekä biologisen äitinsä että adopitioisänsä, kuten kuuluukin.
Aika kalliiksi voivat elatussatkut ja mahdollinen periminen joskus tulla. Tätä eivät besserwisserit tunnu käsittävän, kun maailma muka toimii kuin joku virkakoneisto. Ei toimi.
Tiestikö muuten, että vastentahtoinen isä voi käytännön toimillaan vesittää au-lapsensa perinnön kokonaan?
Tsemppiä ap:lle!
T: Se yksi
että "lapsen edun takia", ap:n pitäisi pysyä naimisissa miehen kanssa kunnes lapsi syntyy? Sitten kenties alkaa oikeusteitse vaatimaan huoltajuutta ja elareita, mistä sitä tietää jos mies tahallaan haluaakin tehdä sen ap:lle vaikeaksi?! Ihan vain kiusatakseen! (Ei olisi ensimmäinen!) Itse yli 3v oikeudessa taistelleena, kadonneen "isän" kanssa, todellakin suosittelen, että ap valitsee helpomman tien, eron ja yksinhuoltajuuden ennen lapsen syntymää. Voihan hän sitten päättää itse, miten paljon lapselle kertoo isästä. Mitä se tuossa tilanteessa lasta hyödyttää jos paperilla on isä -äijä joka ei häntä halunnut! :(