Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuosien ahdistus hellitti viimein (pyykinpesu on noituutta)

Vierailija
07.10.2012 |

Nuoresta miehestä saakka olin ihmetellyt pesuainepurkkien käyttämää termiä "veden kovuus". Tänään tuli vain sellainen tunne että nyt se on selvitettävä miten kovaa se meikäläisen vesi oikein on. Lukeman oli löydyttävä jostain, ja sitä lukemaa on voitava verrata siihen kryptiseen taulukkoon pesuainepurkin kyljessä. Meni noin 10 sekuntia netin ääressä kunnes selvisi että suurin osa suomalaisesta vesijohtovedestä on ns. pehmeää (reilusti pehmeän puolella), poislukien ilmeisesti jotkut paikkakunnat länsirannikolla. Miksei tätä pientä faktaa voi printata jokaisen pesuainepurkin kylkeen! Asia varmistui lopullisesti oman paikkakunnan vesilaitoksen sivuilta. Laitoin tällä kertaa viinapullon ja partaterän syrjään ja peruin alkuperäiset aikeeni viillellä itseäni ja laitoin seuraavan erän pyykkiä koneeseen, tällä kertaa hymy suunpielessä. Kummasti se helpottaa oloa kun välillä tietääkin mitä tekee.

1. Minkä ikäisenä sinä sait tietää paikkakuntasi vesijohtoveden kovuuden?

2. Tunnustatko että et tiennyt tähän mennessä?

3. Miten sait sen selville? Kysyitkö joltain vai otitko itse selvää?

4. Kärvisteletkö ennemmin epätietoisuudessa ja haudot kostoa niitä tahoja kohtaan, jotka eivät puhu selkokieltä, vai nöyrrytkö ottamaan selvää toisten ihmisten kapulakielestä?

5. Onko veden kovuus jotenkin tarpeellinen mitta perusihmiselle, kun otetaan huomioon että valtaosa meidän vesijohtovedestä on pehmeää vettä, vai koetko että pesuainevalmistajat haluavat pakottaa ihmisten tietoisuuteen heidän käyttämiä teknisiä termejään, joiden käytettävyys on luokkaa "marginaalinen" tai pienempi? Koetko että pesuainevalmistajat ovat tahallaan vaikeaselkoisia kun linttaavat purkin kylkeen taulukon ja jättävät mainitsematta että suurin osa Suomen vesijohtovedestä on pehmeää ja että asian voi varmistaa esim. oman paikkakunnan vesilaitoksen nettisivuilta?

6. Pitäisikö pesuainevalmistajat polttaa noitina roviolla kertaalleen vai varmuuden vuoksi kahdesti ja tulisiko heidän viereen jättää sankollinen vettä ja sanoa heille polton aikana että vesi voidaan kaataa heidän päälleen jos he osaavat arvioida tulen lämpötilan?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä vesi on keskikovaa

sen huomaa kun kaikki vesipisteet kalkkeutuu nopeasti

Vierailija
2/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tietää äidiltäni joskus teini-iässä, että pesuainetta kuuluu annostella sen pienimmän purkissa lukevan määrän mukaan.

Myöhemmin selvisi veden kovuusasia kemianopinnoissani yliopistossa n. 20-vuotiaana. Eli silloin minulle selvisi se taustasyy siihen, miksi annostellaan sen pienimmän luokan mukaan.

Pesuainepurkkeihin ei asiaa voi printata, sillä suurin osa pesuaineista tulee kansainvälisiltä markkinoilta, eikä vain Suomen markkinoille. Muualla Euroopassa maaperä ja vesi on paljon kalkkipitoisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oliko ahdistukseni sittenkin, muutaman mutkan kautta, EU:n syytä? Huom. Minä en voi ottaa vastuuta mistään. Se ei kuulu tapoihini.

-ap

Vierailija
4/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoresta miehestä saakka olin ihmetellyt pesuainepurkkien käyttämää termiä "veden kovuus". Tänään tuli vain sellainen tunne että nyt se on selvitettävä miten kovaa se meikäläisen vesi oikein on. Lukeman oli löydyttävä jostain, ja sitä lukemaa on voitava verrata siihen kryptiseen taulukkoon pesuainepurkin kyljessä. Meni noin 10 sekuntia netin ääressä kunnes selvisi että suurin osa suomalaisesta vesijohtovedestä on ns. pehmeää (reilusti pehmeän puolella), poislukien ilmeisesti jotkut paikkakunnat länsirannikolla. Miksei tätä pientä faktaa voi printata jokaisen pesuainepurkin kylkeen! Asia varmistui lopullisesti oman paikkakunnan vesilaitoksen sivuilta. Laitoin tällä kertaa viinapullon ja partaterän syrjään ja peruin alkuperäiset aikeeni viillellä itseäni ja laitoin seuraavan erän pyykkiä koneeseen, tällä kertaa hymy suunpielessä. Kummasti se helpottaa oloa kun välillä tietääkin mitä tekee.

1. Minkä ikäisenä sinä sait tietää paikkakuntasi vesijohtoveden kovuuden?

2. Tunnustatko että et tiennyt tähän mennessä?

3. Miten sait sen selville? Kysyitkö joltain vai otitko itse selvää?

4. Kärvisteletkö ennemmin epätietoisuudessa ja haudot kostoa niitä tahoja kohtaan, jotka eivät puhu selkokieltä, vai nöyrrytkö ottamaan selvää toisten ihmisten kapulakielestä?

5. Onko veden kovuus jotenkin tarpeellinen mitta perusihmiselle, kun otetaan huomioon että valtaosa meidän vesijohtovedestä on pehmeää vettä, vai koetko että pesuainevalmistajat haluavat pakottaa ihmisten tietoisuuteen heidän käyttämiä teknisiä termejään, joiden käytettävyys on luokkaa "marginaalinen" tai pienempi? Koetko että pesuainevalmistajat ovat tahallaan vaikeaselkoisia kun linttaavat purkin kylkeen taulukon ja jättävät mainitsematta että suurin osa Suomen vesijohtovedestä on pehmeää ja että asian voi varmistaa esim. oman paikkakunnan vesilaitoksen nettisivuilta?

6. Pitäisikö pesuainevalmistajat polttaa noitina roviolla kertaalleen vai varmuuden vuoksi kahdesti ja tulisiko heidän viereen jättää sankollinen vettä ja sanoa heille polton aikana että vesi voidaan kaataa heidän päälleen jos he osaavat arvioida tulen lämpötilan?

että oletko diplomi-insinööri?

Vierailija
5/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lorautan pesuainetta koneeseen max desin ihan fiilispohjalta ;)

Vierailija
6/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena: kyselin kaverilta veden kovuudesta, tai ehkä hän siitä ohimennen mainitsi joskus. Nää on niitä täti-ihmisten juttuja. :)

Vierailija
7/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetelin ainetta ihan randomilla jostain siitä kovuusasteen puolivälistä. Mutta ahdistus ja epätietoisuusei hellitä vieläkään sillä asun eteläisellä länsirannikolla. Onkohan meidän paikkakunta kovien listalla kuitenkin...?

Vierailija
8/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan ihana?!?!?! :D

olen joo joskus painiskellut asian kanssa ja muistan hakeneeni tietoa joskus ja päätyneeni tohon samaan että vesi on pehmeää... mutta kun painiskelin tuon asian kanssa ei ollut vielä nettiä :D

ja kyllä päädyin myös tuon ahdistuksen jälkeen siihen etten vaivaa päätäni tuolla asialla :)

Vierailija
9/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun tuli tarve pestä pyykkiä itse, tarkistin asian jostain. Ehkä oli kerrottu jossain kaupungin tiedotteessa (Espoo). Siitä on yli 16 vuotta.

Vierailija
11/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tää facebookista?

Ihan itse kirjoitin ja täällä paikan päällä. Jos tämä löytyy jostain muualta netissä, siten että aikaleima näyttää että se on sinne toiseen paikkaan tullut ennen aloituksen aikaleimaa, palaan viinapullon seuraan ja annan partaterän tanssia ripaskaa käsivarrella kunnes ymmärrän miksi ja miten.

-ap

Vierailija
12/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivuttua aihetta.

Vierailija
13/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti on tuon jo lapsuudessani minulle kertonut.

Eli äitienne vika, jos ette tienneet kerta minunkin äitini on sen tiennyt kertoa.

Vierailija
14/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo siksikin että yleensä ihmiset lotraavat ainetta LIIKAA.

Mutta joskus vuosia sitten tarkistin asian vesilaitoksen sivuilta kun alkoi kiinnostamaan.

Vierailija
15/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies minäkin, mutten kyllä muista miten asia selvisi. Pyykkiä pessyt vuodesta 1997, ja aika pian selvisi pyykkijauheen annostelu ja veden kovuus, mutta moni muu pyykkiasia selvisi sitten kantapään kautta myöhemmin, kuten esim. se, että pyykkikonetta kannattaa säilyttää luukku auki ja että myös pyykkikoneen voi "pestä/raikastaa" sitruunahapolla.

Ja ammatti/harrastukset liittyy mediaan.

Vierailija
16/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesuainepurkista, suurinpiirtein muodossa "yleensä Suomessa vesi on pehmeää, mutta voit selvittää asian vesilaitokseltasi".

Vierailija
17/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kertoi isäni, ollessani noin 20 v, että Suomessa vesi on pehmeää ja sen mukaan sitten pesin pyykkini, kun muutin pois kotoa. Anteeks, mutta mun mielestä tuo kuuluu yleissivistykseen tietää moinen asia. :)

Vierailija
18/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin en olisi tiennyt että Suomessa vesijohtovesi on melkein joka paikassa pehmeää. Ja sen mukaan annostellaan. Monet annostelevat aivan liikaa tai vähintäänkin ihan randomilla joka tapauksessa.

Mun äiti oli pesulatyöntekijä siihen asti kun olin 12vee, joten olen nämä pyykkiasiat imenyt jo äidinmaidosta ;)

Vierailija
19/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin tiesin että Suomessa enimmäkseen on pehmeä vesi jo aika varhain, luulen että yläasteella joko kotitalouden, kemian tai maantiedon tunnilla on käsitelty aihetta, viimeistään lukiossa. Kemian tunnilla luulen että on puhuttu kattilakivestä, että Suomessa se ei ole sellainen ongelma mutta Keski-Euroopassa vesi on kovempaa ja siispä kalkkeumaa muodostuu kattiloihin.

Sitten kun aikanaan rakensimme oman talon, tuli vesi omasta kaivosta. Ylläripylläri, ei ollutkaan enää pehmeää vettä, vaan jos vaikka Tolua annostelee ohjeiden mukaan, kaikki saippua saostuu kalkkisaippuaksi. Pesuainetta pitää siis lotrata paljon enemmän kuin pehmeän veden alueella. Tätä en tiennyt tai tullut ajatelleeksi etukäteen, mutta joku aavistus tästä veden kovuudesta kyllä oli. En vain tiennyt missä on ne alueet, joilla pohjavesi on Suomessa kovaa.

Vierailija
20/29 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vastannut perheemme pyykkihuollosta jo vuosia. Aina annostelin pesuainetta sen "pehmeän" mukaan ilman että tarkistin asiaa mistään. Minua oli vaan aina neuvottu laittamaan pesuainetta varsin vähän, että ei ainakaan jää pesuainejäämiä. Koska lopputulos oli hyvä vähälläkin aineella en edes ajatellut että enemmän pitäisi laittaa.

Kun olin synnyttämässä esikoistamme ja jouduin olemaan sairaalassa useamman päivän mies pesi pitkästä aikaa pyykkiä. Tietenkin tuolloin selvitti sen kovuuden netistä ennen pesuaineen annostelua. Itselleni tuo ei ollut tullut mieleenkään. Mies onkin tarkka monessa(ja löytyypä häneltä DI:nkin paperit, vaikka nykyään kokisi loukkauksena jos häntä sellaisena pidettäisiin ;) ).

Kokeilin huvikseni nyt googlata "veden kovuus ja kaupunkimme nimi" ja tieto löytyi välittömästi. Helppoa siis oli etsiminen jos tuota tietoa kokee tarvitsevansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi