Mistä syistä joku ei syö porsaanlihaa?
Veli uuden tyttökaverinsa kanssa on tulossa huomenna syömään ja laittoi vain pikaisen tekstarin että tyttö ei syö porsaanlihaa. Mitä syitä siihen voi olla? Siis pelkkää porsaanlihaa... allergia, uskonto (mikä?)....?
Kommentit (61)
Koska sika on älykäs eläin ja kärsii kohtuuttomasti, kun pidetään virikkeettömässä pikku kopperossa, pakotetaan emakko makaamaan kyljellään porsintakoneena tai revitään possuilta pallit irti ilman puudutusta. Älyllisesti kuulemma neljävuotiaan tasolla, enkä niiltäkään repisi palleja ilman puudutusta.
Minusta se on pahan makuista. En kuitenkaan lähettelisi asiasta ilmoituksia.
Pekoni on parasta ja jos joku nirsoilija ei possua syö niin olkoon sitten syömättä. Mitään.
Itse en tykkää mausta, ei siinä sen kummempaa. Viimeksi söin porsasta varmaan yli 10 vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2012 klo 21:49"]
... jos syy on se että se on pahaa, niin oikeestiko siitä oikein tekstari etukäteen laitettaisiin? Kai sitä sitten voi ottaa vaan vähän, jos ei kuulu mieliruokiin, jos nyt sattumalta käy niin että sitä ruuaksi olisi? Kyseessä on nyt 25-vuotiaat eikä mitkään teinit.
miksi ei sanoisi siitä etukäteen. Kyllä minäkin tiedustelisin etukäteen menuta, jos tietäisin meneväni johonkin syömään. Kaikki muu menee alas mutta sieniruoka ei, joten haluan ennakkoon varautua asiaan.
Etkö pidä sitä epäkohteliaana isäntäväkeä kohtaan?
on...erittain epakohteliasta! aikuinen ihminen viela....nipertakoon sita ruokaa jos ei maita. Ei ruokailemaan kutsut ihmiset..ainakaan taysjarkiset, luettele omia mieltymyksiaan.....
Sika on evolutionaarisesti niin lähellä ihmistä, että sian sydän voidaan siirtää ihmiselle.
Syön itse sikaa kinkkuna ja pekonina, en tosin kovin usein, koska sikojen huonot elinolot ovat mielestäni väärin. Mutta toisaalta hätätilanteessa voisin syödä ihmistäkin. Kasvissyöntini loppui aikanaan tämän asian toteamiseen.
- samankaltaiset geenit kuin ihmisellä
- yhtä fiksu ellei fiksumpi kuin koira (söisitkö koirasi?)
- elinolot tehotuotantofarmeilla pakottaa possun uimaan omassa paskassa ja oksennuksessa ja myös syömään tätä, syövät myös toisia, kuolleita possuja
- emakot raskautetaan koko ajan uudelleen ja uudelleen, parin viikon ikäiset possut otetaan äideiltään, ja niiltä leikataan saparot ja vedetään hampaat irti, sekä kastroidaan ilman minkäänlaista puudutusta
- todella suuri osa sioista kuolee tai loukkaantuu matkalla teurastamoon
- sikoja teurastetaan sellaista vauhtia, että niitä ei millään voi tappaa inhimillisesti
Itse en syö, koska olen vegetaristi. Ollut ala-asteelta asti. Eettisistä syistä.
Mä en syö possua, koska mulla oli lapsena possu lemmikkinä ja parhaana kaverina. Oli siis ihan naapurin sikalasta saatu, ei mikään minipossu. Yksikään meidän koirista ei ole ollut yhtä rakas, fiksu ja rakastava kun Se possu. Oli vuosia mulla, kunnes kuoli vanhuuteen. Mulle possun syöminen olis vielä vaikeampaa kun koiranpennun syöminen.
Kanoihin, lehmiin Ym mulla ei oo mitään koskaan ollut mitään kontakteja, joten niiden syöminen ei niin kirpaise. Tosin niitäkään en itse osta, mutta kylässä voin syödä
Yksi vaihtoehto voi olla esim trauma. Exäni oli joutunut joskus tilanteeseen (ulkomailla), jossa oli pommi räjähtänyt julkisella paikalla. Hän oli mennyt hätiin auttamaan ja kuulemma kärähtänyt ihminen haisee samalle, kuin possuruoka. Ei ole sen jälkeen kyennyt syömään sikaa ollenkaan ja tästäkin on jo 15 vuotta.
En myöskään suosittele kysymään asiasta small talkin ohessa, oli se syy nyt mikä tahansa. Ja muutenkin, muiden syömisten ja syömättä jättämisen syyt eivät kuulu uuden poikaystäväsi siskolle, jonka tapaat vasta ensimmäistä kertaa. Varsinkin, jos hän pyrkii arvostelemaan sopivuuttasi miehellesi syömistesi perusteella. (Miten outoa, muuten!)
Sianliha maistuu yleensä pahalta ja siinä on läskiä. Joskus olen erehtynyt katsomaan youtube videon minipossuna lemmikiksi ostetusta tavallisesta siasta ja tuli aika syyllinen olo. Kyseinen lemmikki vaikutti suunnilleen yhtä älykkäältä kuin koira ja näytti omistajiinsa kiintyneeltä.
Miksi se on nyt tuollainen ongelma? Jos ei syö niin on syömättä. Se noin iso juttu ole. En syö sikaa minäkään, en ole koskaan syönyt enkä syö. Hajukin etoo jo sen verran paljon, että tulee mieleen ruuanvalmistus lantakasaa käyttäen.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2012 klo 22:05"]
kiitos vastauksista. Luulen tosin etten saanut selvyyttä asiaan. Se varmaan selviää sitten vaan kysymällä huomenna :)
Ja totta kai kysyn aina vierailta ovatko jollekin allergisia, koska omassa perheessä on muutama tosiallergikko.
Enkä muuten ajatellut tarjota porsasta :) En syö sitä itsekään kotona, koska en tykkää. Mutta ei tulisi mieleenikään alkaa kyläpaikoissa nirsoilemaan
Tuo tehotuotanto tuskin on syy, samalla perustellahan montaa muutakin eläintä ollaan syömättä.
Muslimi en usko hänen olevan, muista asioista päätellen. Onko muita uskontoja tai lahkoja, jotka kieltävät possunlihan syönnin?
Ja tuskin kukaan voi olla allerginen vain possulle, vai voiko?
Olisikohan syy sitten ihan vaan se ettei tykkää, ja se haluttiin kertoa etukäteen. Hirveen vaikee kuvitella kuitenkaan että mukavalla ja joustavalla veljelläni olisi tyttö, joka ensimmäistä kertaa sukuloimaan tullessaan haluaisi syömisistään "tehdä numeroa". Kuulostanpa ikävältä, mutta jotenkin vaan pidän sitä vähän liian egoistisena että aletaan ennen ensimmäistä näkemistä ruuanlaitolle "ehtoja sanelemaan".
Eli siis, kysyn huomenna ja asia selviää :)
Juutalainen kyllä ilmoittaisi asiasta etukäteen, sillä sianliha on maallistuneillekin juutalaisille täysin no-no.
Ei pidä paikkansa. Reformit kyllä syö sianlihaa sekä äyriäisiä, jotkut sisäelimiäkin. Konservatiivit syövät kyllä vaikka ei mielellään mutta ortodoksit eivät syö.
En tykkää sen rasvaisesta mausta. Se kuvottaa. Siinä ruuassa olet se mitä syöt todellakin.
Possu voisi olla lemmikkinä ihan kiva.
Ja lisäksi se on pahaa. Siis se huono olo allkaa maistua suussa jo kun lihaa syö. Yök.
Mnet ei syö porsaanlihaa sen rasvaisuuden takia. Toiset ei syö porsaalihaa, koska se on heti siipikarjan jälkeen eettisesti ongemallisinta tuotantotavoiltaan. Prosentuaalisesti suurin osa porsaanlihansyömättäjättäjistäjoille liha muuten kelpaa, on tietysti joko juutalaisia tai muslimeja, jotka ei syö uskonnon takia.
file on ihan ok.
Muut possunlihat jäävät kyllä kauppaan...
Mutta eikös myös karitsat lampaan lapsia ja tiput kanan lapsia, ja niitä kumminkin syö.
Ja lisäksi se on pahaa. Siis se huono olo allkaa maistua suussa jo kun lihaa syö. Yök.
Mnet ei syö porsaanlihaa sen rasvaisuuden takia. Toiset ei syö porsaalihaa, koska se on heti siipikarjan jälkeen eettisesti ongemallisinta tuotantotavoiltaan. Prosentuaalisesti suurin osa porsaanlihansyömättäjättäjistäjoille liha muuten kelpaa, on tietysti joko juutalaisia tai muslimeja, jotka ei syö uskonnon takia.
Entä jos possu on luomua?
minä ainakin maistan sen vaikka mikä olisi. Pahaa mikä pahaa.
Yksinkertasesti se on ihan hemmetin pahaa :D oli sitten minkälaista possunlihaa tai miten valmistettua, hyihyihyi