"Sun pitäisi kasvattaa vähän itseluottamustasi",
no miten sitä itseluottamusta ja -varmuutta sitten oikein kasvatetaan?
Kommentit (20)
Sama kun "nyt sun pitää kyllä olla iloinen" tms. Onhan näitä vaikka mitä vaatijoita, mutta aloita siitä että heivaat tuollaiset.
oot just hyvä tuollaisena
Aina ja kaikkialla. Kouluissa, työharjotteluissa, kotona... Mun mielestä mulla on itseasiassa aika hyvä itsetunto ja hyväksyn itseni aikalailla sellaisena kuin olen, mutta muut kun eivät tunnu hyväksyvän. Aina pitäisi olla rohkeampi ja itsevarmempi. Miksen kelpaa ujona?
Ap
Ei tarvitse olla suuna päänä joka paikassa. Mutta hymyile, katso silmiin, ole kiinnostunut muista ihmisistä, kysy kysymyksiä, ole läsnä. Älä sulkeudu.
Ei tarvitse olla suuna päänä joka paikassa. Mutta hymyile, katso silmiin, ole kiinnostunut muista ihmisistä, kysy kysymyksiä, ole läsnä. Älä sulkeudu.
no niin, siinä taas samanlainen lause kuin "ole iloinen" tai "ole itsevarma". :D
Ap
on asia, johon voit itse vaikuttaa. Vai väitätkö vastaan?
no niin, siinä taas samanlainen lause kuin "ole iloinen" tai "ole itsevarma". :D
Ap
Ole oma itsesi vaan, se on ihan hyvä niin.
että tuollainen lause on yhtä tyhjän kanssa, sillä se ei auta kuulijaa yhtään. Ja joskus joku ihminen hyvinkin selvästi oikeasti kaipaisi itsetunnon kohotusta. Mutta sitten sellaiseksi nimetään myös ne tilanteet, missä kyse on oikeasti jostain muusta. Kuten nyt sinun tilanteessasi ujoudesta.
Sun ehkä pitäisi vain päästä sellaiseen tilanteeseen ja ympäristöön missä saat olla oma itsesi.
Ole oma itsesi vaan, se on ihan hyvä niin.
Musta "ole kiinnostunut muista ihmisistä" on ihan erilainen lause, kuin ole iloinen tai ole itsevarma. Tai ehkä lauseen pitäisi kuulua "osoita olevasi kiinnostunut muista ihmisistä". Totta on, että itseensä sulkeutuminen ei välttämättä korreloi itsetunnon kanssa, ainakaan negatiivisesti, mutta se vaikuttaa hirveesti ihmissuhteisiin ja ehkä ihmisten on mielekkäämpää puhua itsevarmuudesta tai muista ihmisistä kiinnostumisen osoittamisesta kuin että "älä ole niin itsekeskeinen", koska sitähän se jossain mielessä on.
Nimim. tällainen itseensä sulkeutunut vähemmän sosiaalinen yksilö, jolla kuitenkin itsetunto (tärkeissä asioissa ainakin) täysin kohdallaan.
Mutta peruskäytöstapoihin kuuluu, että kysellään tuttuja kohdatessa kuulumisia tai sitä mitä on viime kerran jälkeen tapahtunut tai jatkat keskustelua siitä asiasta mitä viimeksi on aloitettu. Se on siitä kiinnostuksen osoitusta.
mun työkaverille, "kasvata vähän itsetuntoasi".
Jos huomaa jossain virheen, niin kailottaa siitä kaikille ja tarkistaa kalenterista, että minä en ainakaan ollut tällöin töissä vaan olen ollut vapaapäivällä, että joku muu on taas töppäillyt täällä.
Itse voin sanoa, että virheitä sattuu, mutta maailma ei tuollaiseen pikkujuttuun kaadu. Lähden miettimään miten asia korjataan, en rupea kaivelemaan syyllistä.
Sama henkilö on firman huonoimmin palkattuja, koska sillä ei ole kanttia pyytää palkankorotusta. No eipä sitä kukaan hänen puolestaan pyydä. Sitten nurisee kahvipöydässä tai pomojen selän takana, että kukaan ei häntä arvosta.
Antasin neuvon että jos sulla on mielipide ja joku muu ei pidä siitä (sanotaan vaikka sukulainen tai ystävä) niin älä pyytele sitä anteeksi, vaan annat luvan itselles olla erilainen. Omalla kohdalla tämä toimi, joskus joudun tuskailemaan kun haluaisin olla vaan "mukava". Mutta tykkää ne ihmiset susta silti. Opit ajan kanssa pitämään itsestäsi kun pidät omaa puoltasi ja se sitten näkyy ulkopuolisillekin. Toki ei tuo tarkoita että sais niitä ajatuksiaan laukoa ainoina oikeina ja närkästyä vastarinnasta. Saat kumminkin mielenkiintoisempia keskusteluja aikaiseksi, ihan tuntemattomienkin kanssa. =)
mun työkaverille, "kasvata vähän itsetuntoasi".
Jos huomaa jossain virheen, niin kailottaa siitä kaikille ja tarkistaa kalenterista, että minä en ainakaan ollut tällöin töissä vaan olen ollut vapaapäivällä, että joku muu on taas töppäillyt täällä.
Itse voin sanoa, että virheitä sattuu, mutta maailma ei tuollaiseen pikkujuttuun kaadu. Lähden miettimään miten asia korjataan, en rupea kaivelemaan syyllistä.
Sama henkilö on firman huonoimmin palkattuja, koska sillä ei ole kanttia pyytää palkankorotusta. No eipä sitä kukaan hänen puolestaan pyydä. Sitten nurisee kahvipöydässä tai pomojen selän takana, että kukaan ei häntä arvosta.
kun teen virheen, ajattelen, että virheitä sattuu kaikille, enkä ota siitä paniikkia.
Ap
Miks sun pitäis kasvattaa itseluottamusta? Pitääkö aina tehdä niin kuin muuta haluaa? Jos sulla on perus käytöstavat hallussa se riittää. Amerikkalaista propagandaa tämäkin ettei saa edes ujo olla vaikka se on meillä suomalaisilla geeneissä.
Sitä paitsi ujous ja itseluottamus on eri asia.
"usko omiin mielipiteisiisi, eli siis itseesi."
Jos sulla on omia mielipiteitä, sua arvostetaan. Kukaan ei arvosta sellaisia yes-yes tyyppejä, joiden mielipiteet on vaan nuoleskelua.
Antasin neuvon että jos sulla on mielipide ja joku muu ei pidä siitä (sanotaan vaikka sukulainen tai ystävä) niin älä pyytele sitä anteeksi, vaan annat luvan itselles olla erilainen. Omalla kohdalla tämä toimi, joskus joudun tuskailemaan kun haluaisin olla vaan "mukava". Mutta tykkää ne ihmiset susta silti. Opit ajan kanssa pitämään itsestäsi kun pidät omaa puoltasi ja se sitten näkyy ulkopuolisillekin. Toki ei tuo tarkoita että sais niitä ajatuksiaan laukoa ainoina oikeina ja närkästyä vastarinnasta. Saat kumminkin mielenkiintoisempia keskusteluja aikaiseksi, ihan tuntemattomienkin kanssa. =)
Olen lapsesta asti uskaltanut ilmaista erilaisuuteni ihan rohkeasti. Olen ainoastaan ujo, en hirveästi rohkene heti jutustella vieraiden ihmisten kanssa, mistä syystö itsetuntoni on kuulemma huono... Huoh. Tai myös silloin se on huono, jos sanon olevani huono jossakin asiassa, kuten laulamisessa. Minun pitäisi siis valehdella itselleni olevani hyvä laulamaan, vaikken sitä ole, jotta minulla olisi hyvä itsetunto. Enkä todellakaan mitenkään sääliä kerjäten valita ihmisille olevani huono nyt vaikka laulamisessa vaan tiedän yksin kertaisesti olevani joissakin asioissa huono ja hyväksyn sen, koska tiedän myös olevani joissakin asioissa hyvä. Menipä selittämiseksi.
Ap
Itseluottamus kasvaa kun omassa rauhassa ja yksityisyydessä tekee jotain epäroiden ja sitten onnistuukin siinä, omaksi yllätyksekseen. Seuraavan kerran kun joku sinulle sanoo että sinulla ei ole itseluottamusta, vastaa tylysti että "Anteeks mitä?" ja tuijota silmiin. Tai tokaise vaikka että "Onpas" ja kävele pois, jos vain mahdollista.
Ota huomioon myös että toiset käyttävät lausetta "Sulla ei ole itseluottamusta" ihan vain päteäkseen ja peitelläkseen omaa epävarmuuttaan. Lause "Sulla ei ole itseluottamusta" uppoaa oikeasti vain sellaisiin ihmisiin joilla sitä ei ole.
oot just hyvä tuollaisena