Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se nyt sitten niin, ettei liikunnalla ole hitonkaan väliä laihduttamisessa??

Vierailija
05.10.2012 |

Paristakin yhteydestä olen lukenut (anteeksi, ei ole linkkiä antaa), että on nyt on tutkittu ja kai todistettukin, ettei liikunnalla ole merkitystä painonpudotuksessa. Vain ja ainoastaan syömiset vaikuttavat.

Onko todellakin näin, ja voin laihtua vain vähentämällä syömistä lisäämättä (lue aloittamatta) liikuntaa ollenkaan?

Ja tiedän kyllä liikunnan muut vaikutukset terveyteen ja mielialaan, mutta nyt haluankin tietää vain sen vaikutukset painonpudotukseen.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäämällä liikuntaa ei kenenkään paino putoa, ellei vähennä myös syömistä. On ihan humpuukia väittää muuta. Vaikkapa puolikkaan aterian energiamäärällä saa juosta hölköttää tuntikausia, jotta se olisi kulunut. Lisäksi liikunta lisää ruokahalua.

Vierailija
2/12 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mä liikunkin paljon. Jos juoksen 6 kertaa viikossa 1-1,5h lenkkejä, niin mun paino tippuu takuuvarmasti, jos en lisää syömisiä. Ja saan syödä enemmän kuin tuon kulutetun kalorimäärän, koska mulla juoksu nopeuttaa aineenvaiduntaa ja olen ns. läpipasko (ja tätä en ole ilman juoksemista).

Tietenkään reippaasti ylipainoiset ei pysty tekemään tuota samaa, kroppa ei kestä. Millään kävelyllä ei saa samaa vaikutusta aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan lisääminen SEN lisäksi ei tietty ole yhtään pahaksi.

Vierailija
4/12 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä, nimenomaan se noin on.

Omalla kohdalla säännöllisen liikunnan aloittaminen auttoi kyllä syömisiin ihan huomattavasti, kun minulla ehkä suurin ongelma oli, etten syönyt säännöllisesti, vaan napostelin koko ajan. Kun olin menossa lenkille tai kahvakuulatunnille, piti suunnitella syömiset sen mukaan.

Lisäksi liikunta vähentää lihasmassan häviämistä laihdutettaessa. Siis vaikka liikkumalla paino ei laske enempää, niin jos liikut, painon pudotuksesta suurempi osa on rasvaa, kuin jos et liiku.

Vierailija
5/12 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta kuluttaisit vaikka 500kcal päiässä ylimääräistä, pitäis juosta 1,5h päivässä

Vierailija
6/12 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta näyttää se aika karseelta niillä ihmisillä joilla on paljon ylipainoa, ne pudottaa sen pois ja sitten kaikki iho roikkuu....

Vierailija
7/12 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloksena on laiha läski. Keskivartalo erilainen kuin treenanneella vaikka paino sama. Jos haluat vain laihtua niin kalorit vaikka tonniin niin taatusti hoikistut. Terveellistä se ei ole mutta eihän taida edes kiinnostaa.

Vierailija
8/12 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tapauksessa se vähäinenkin liikunta on just se juttu, joka pitää painon edes samassa. Ja jos liikun enemmän, paino putoaa. Ettei se nyt noin yksinkertaista ole...

Käyn kerta viikkoon uimassa (reilu kilsa tai 45 min) ja kävelen ehkä 4pv viikossa pari-kolme kilsaa koiran kanssa. Jos jätän tekemättä, paino nousee. Eli voi olla lihominenkin tosi pienestä kiinni. Kyllähän toi liikuntamäärä kuluttaa viikkotasolla jo useamman sata kaloria. Pari suklaapatukkaa nyt ainakin...

Vierailija
9/12 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuitenkin eri asia olla laiha ja löysä kuin laiha ja kiinteä.

Lisäksi mulla ainakin on niin, että liikunta tuo sellaista tarmoa ja itsekuria, jolloin en sorru herkkuihin niin helposti. Heti kun on taukoa liikunnassa niin alkaa taas mättö maistua...

Vierailija
10/12 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hyöty siitä on. Pelkällä ruokavaliolla toki paino putoaa, mutta ilman liikuntaa saavutettuja tuloksia on vaikea pitää

Vierailija
11/12 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se vaatii sitä, että syö vain niin paljon kuin kuluttaa ilman varsinaista liikuntaa. Jos syö enemmän kuin kuluttaa (ilman liikuntaa), on tosi vaikea liikkua niin paljon, että saisi nuo ylimääräiset syömiset kumotuksi ja vielä sen lisäksi laihdutetuksi.

Mutta jos syöminen on tasapainossa kulutuksen kanssa, niin jo aika pienikin määrä liikuntaa laihduttaa, toki hitaasti. Jos esimerkiksi 70 kg painava henkilö kävelee viikossa 4 tuntia (nopeudella 6 km/h), laihtuu hän viidessä viikossa noin yhden kilon. Eihän se paljon ole, mutta vuodessa tuosta kertyy jo 10 kg. Jos taas sama henkilö juoksee viikossa 4 tuntia (nopeudella 9 km/h), laihtuu hän 1,5 kg kuukaudessa.

Ilman liikuntaakin voi toki laihduttaa, mutta se vaatii paljon suurempaa itsekuria syömisten suhteen. Lisäksi tosiaan liikuntaa harrastamalla keho on laihdutuksen jälkeen yleensä paljon paremman näköinen kuin liikuntaa harrastamattomalla laihduttajalla.

Vierailija
12/12 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sanotaan, että kroppa pienenee. Itse olen kutistunut kaksi vaatekokoa siten, että 6xviikossa reilu tunti crossia, viikonloppuisin myös palauttavaa liikuntaa (reipasta kävelyä).

Olen siinä mielessä onnellisessa tilanteessa, että mitä enemmän liikun, sitä terveellisemmin haluan syödä. Ja toi crossi on sitten tosikovaa liikuntaa, hiki tippuu ja tehostan treeniä käsipainosessiolla.

Mutta tunti per päivä on minimi, jotta laihtuisi. Ja se on aika paljon, se. Itseäni vituttaa aika tiheään toi jokapäiväinen raataminen, mutta minkäs teet, kun tykkään syödä enkä halua luopua lihaksista.