RKP:n röyhkeydellä ei ole mitään rajaa - Nyt ne haluavat pakkoruotsikylpyjä yliopistoihin!
Ettekö te nyt jo tajua, että suomenkieliset EIVÄT HALUA oppia tuota tarpeetonta kieltä?
http://hbl.fi/nyheter/2012-10-04/henriksson-vill-ha-sprakbad-ocksa-vid-…
Kommentit (17)
itse olen kyllä ruotsia tarvinnut töissä ja haluaisin sitä osata paremmin
Kiva istua kurssilla missä ei tajua yhtään mitään. Ei aiheesta, ei kielestä.
luettava jokaisen jo muutenkin.
Mä tarvitse osaamistani vieraista kielistä (ruotsi, englanti ja venäjä) työssäni eniten ruotsia.
Yksi työpaikka jäi aikoinaan saamatta kun en osannut ruotsia tarpeeksi hyvin.
Minä olen tarvinnut saksan kieltä. En silti ole vaatimassa pakkosaksaa jokaiselle ja pakkokylpyjä ja pakko sitä ja pakko tätä.
Ruotsinkielisillä on kyllä asennevamma tuon kielensä kanssa. Ennen suhtauduin ihan neutraalisti ruotsin kieleen, mutta RKP:läisten touhuja seurattuani en halua puhua enää sanaakaan ko. kieltä. Ainakaan Suomessa.
Ap ei ilmeisesti tiedä, että ruotsia on yliopistossa luettava jokaisen jo muutenkin
Mutta mikään ei RKP:lle riitä. Lisää pakkoa vaan. RKP:n kiristämänä pakkoruotsi on tulossa ala-asteelle, nyt halutaan lisää pakkoruotsia yliopistoihin. Tunkekaa se ruotsin kieli hanuriinne, oikeasti.
ei ole pakkoruotsia meidän lapsilla eikä tule. on saaneet itse valita, mitä kieliä lukevat.
näin sen pitäis olla suomessakin.
että ruotsinkieliset eivät kohta uskalla puhua julkisella paikalla ruotsia. Niin ulkoavaruudessa nuo RKP:läiset leijailevat. Suomenkieliset soisivat ihan hyvän vähemmistökieliaseman ruotsille, mutta tuo jatkuva kitinä ja vaatiminen ja kieroilu alkaa ottaa niin päähän, että koko ruotsin kieli rupeaa vi*uttamaan.
Faktojen tajuaminen olisi varsin hyvä lähtökohta: Suomessa ei ole kahta rinnakkaitsa kieltä, vaan täällä suomi on selvä pääkieli ja sitten on pienenpieni (5%) vähemistökieli ruotsi. Suomenkielisillä ei ole minkäänlaista velvollisuutta opetella tuollaista pikkukieltä.
Tasa-arvoinen ja molemmin puolin kunnioittava suhde Ruotsin ja Suomen välillä ei ole mahdollinen niin kauan kuin ruotsinkielisillä on Suomessa perusteettomia etuoikeuksia, joista pahin on pakkoruotsi.
Olen itse osaksi ruotsalaisesta suvusta, mutta en puhu nykyisin ruotsia Suomessa, koska nykytilanne on VÄÄRIN suomenkielisiä kohtaan. Tunnen olevani kahden tulen välissä ja siihen syynä ovat rasistiset surut, jotka esiintyvät kuin edustaisivat kaikkia suomenruotsalaisia ja jopa pohjoismaalaisia!
ei tuossa vaadittu pakkoruotsikylpyjä vaan että kielikylpy olisi mahdollista niille jotka sitä haluaa. Voihan ruotsinkielisetkin sitä haluta...
Minä olen tarvinnut saksan kieltä. En silti ole vaatimassa pakkosaksaa jokaiselle ja pakkokylpyjä ja pakko sitä ja pakko tätä. Ruotsinkielisillä on kyllä asennevamma tuon kielensä kanssa. Ennen suhtauduin ihan neutraalisti ruotsin kieleen, mutta RKP:läisten touhuja seurattuani en halua puhua enää sanaakaan ko. kieltä. Ainakaan Suomessa.
ei tuossa vaadittu pakkoruotsikylpyjä vaan että kielikylpy olisi mahdollista niille jotka sitä haluaa. Voihan ruotsinkielisetkin sitä haluta...
Kyllä siitä "yllättäen" tulisi pakollinen kaikille, kun RKP:llä on näppinsä pelissä. Olihan ennen ala-asteen ruotsi vapaaehtoista, mutta RKP:n vaatimuksesta se muuttuu parin vuoden päästä pakolliseksi.
Ei mitenkään. Tämäkin taas todistaa, että kaikki RKP:n ministerit ovat vain kieliministereitä. Wallinkin järjesteli varuskuntauudistusta kielipoliittisin perustein.
ei ole pakkoruotsia meidän lapsilla eikä tule. on saaneet itse valita, mitä kieliä lukevat.
näin sen pitäis olla suomessakin.
lapsi 4-v ja ihan tuon pakkoruotsin takia aiomme ottaa ulkomaankomennuksen vastaan parin vuoden kuluttua. Ulkomailla voi sitten viipyä niin kauan, että ruotsi jää jonkun ö-kielen asemaan. Minne se kuuluukin.
RKP:n toiminta johtaa ennen pitkää siihen, että joku ottaa oikeuden omiin käsiinsä. Nyt on jo tulossa pakkoruotsia ala-asteelle ja suomenkielinen Kotka halutaan muuttaa poikkeuslailla kaksikieliseksi, samoin kuntauudistuksen varjolla isot alueet muita suomenkielisiä alueita aiotaan muuttaa kaksikielisiksi. Ikiaikaiset suomenkieliset kunnat saisivat siis pakkoruotsitetut katukyltit ja virkoihin ruotsintaitovaatimukset. RKP:n vaatimuksesta tälläkin hetkellä suomenkielisissä kunnissa raikaa rautatie- ja linja-autoasemilla pakkoruotsitetut kuulutukset, vaikka alueella ei asuisi yhtään ruotsinkielistä. Itäsuomalainen paikallisjuna kulkee kylttien ja kuulutusten mukaan paikkaan nimeltä Nyslott.
Ruotsinkieliset ovat alistaneet suomenkielisiä vuosisatojen ajan, mutta jossain se raja menee. Jossain vaiheessa taatusti "napsahtaa". Sitäkö oikeasti halutaan?
että Kanadan tilanne ei millään tavalla vastaa Suomen tilannetta. Kanadassa puhutaan kahta isoa maailmankieltä ja kielivähemmistön koko on merkittävästi suurempi kuin Suomessa.