Miksi 10 lapsen äiti on yh (uusin Perhe-lehti)
En ole saanut lehteä käsiini ja en bvarmaan pariin päivään saakaan, joten kiinnostaaa! Kukaan lukenut, jos voisi referoida?
Kommentit (30)
olla jonkun KYMMENEN lapsen äiti. Mä pimahtaisin viikossa sellaisessa sirkuksessa. Lataamossa olisi varmaan ihanan rauhallista ja mukavaa kotielämään verrattuna.
Ja sitten vielä erotaan. En käsitä, eikö eroa voinut mitenkään aavistaa jo esim. kolmannen tai neljännen lapsen kohdalla ja lopettaa lasten tehtailu?
Onhan tuo toki myös todella itsekästä toimintaa, etenkin tietysti isältä, joka on lähtenyt. (Vaikka en oikeastaan ihmettele, että hän haluaa hermolepoa tuosta 10 lapsen hulabaloosta...)
olla jonkun KYMMENEN lapsen äiti. Mä pimahtaisin viikossa sellaisessa sirkuksessa. Lataamossa olisi varmaan ihanan rauhallista ja mukavaa kotielämään verrattuna.
ei se toki mun asia ole että kuinka monta lasta muut ihmiset hankkivat, mutta itse mietin edelleen sen yhden ainoakin "tekaisemista" ja kallistun sen kannalle että ei edes sitä yhtä. Ja jos ajattelen että kymmenen... Se olisi kyllä aivan kamalaa.
15
Eron syy ei selviä kirjoituksesta. Luin juuri koko tarinan. Mielenkiintoista oli, että äiti muuttaa aina viikoksi evakkoon kotoaan, kun isän vuoro on hoitaa lapsia. Taloudellinenkin puoli kiinnostaa, kun lapsilisät ovat ensisijainen tulonlähde.
Taisi olla lestadiolaistausta. Hatunnosto heille!!!
Eli mies ilmeisesti pelastautui lahkosta ja nainen halusi jäädä lapsineen. No eiköhän yhteisö vielä painosta sen miehenkin takaisin ruotuun. :(
Eli susta on ihan ok että mies tekee ensin 10 lasta ja jättää sitten vaimon selviämään arjesta? Mitenkään puolustelematta lestadiolaisia (en ymmärrä koko lahkoa ollenkaan), niin kyllä miehelläkin joku vastuu kuuluisi olla...
Että olisi kaksi hoitajaa tuolle lapsilaumalle.
Siitä hatunnosto, että AIKUISET joustavat tässä ja muuttavat viikko-viikko, eivät lapset.
Että olisi kaksi hoitajaa tuolle lapsilaumalle.
Siitä hatunnosto, että AIKUISET joustavat tässä ja muuttavat viikko-viikko, eivät lapset.
Se isi tulee sinne viikoks vaan joskus ja jouluna. Mut hei isällä on varmaan kivaa kun pääs pois avioliitosta ja 10 lapsen kodista sinkkuilemaan. Tosin elarit väh. 1500e voi kirpasta.
Ihan kuin kotona olisi jatkuvat kaverisynttärit tms:///
Asuuko ne kaikki 10 vielä siellä lapsuuskodissaan?
Ihan kuin kotona olisi jatkuvat kaverisynttärit tms:///
Mutta kaverisynttäreillä lapset ovat usein suht samaa ikää, tässähän ovat 4-17v., ja omia eikä naapurin lapsia, on se vähän eri asia.
Asuuko ne kaikki 10 vielä siellä lapsuuskodissaan?
Tosin elarit väh. 1500e voi kirpasta.
loput maksaa kela.
en tiedä mikä ihmeen käsitys kaikilla on lestadiolaisista, mutta lestadiolaisetkin on ihan tavallisia ihmisiä. Ja ei todellakaan ole mitään painostusta lahkossa tai erottamisia. Tämän sekoitatte johonkin ihan muuhun kuin vl:iin. Onhan noita vl:ta eronneita lahkoja, osa tiukempia ja osa löysempiä "säännöissään". Joku lahko on (nimeä en muista) jossa on kiellettyä kännykät, netti yms. Ja muistaakseni naisten tukka pitää olla pitkä ja tietyllä tavalla jne. Nekin siis jotain lestadiolaisia mutta ei vanhoillislestadiolaisia, vaan juuri heistä eronnut oma lahkonsa.
t.vl
apua. !0 lasta ihan kahden vanhemman perheessäkin jää vaille vanhemmuutta (sisaruksethan ei voi antaa sitä vaikka kuinka vanhemmat toivois)saati et on vain yksi vanhempi!!! Miten ihmeessä nuo lapsen selviää...?
vanhin poika on tyttäreni rinnakkaisluokalla lukiossa.
Useamman kerran olen nähnyt suurperheen arkea (8 lasta) jossa vanhin on sen 14v. Ei voi muuta kuin ihailla miten kaikki toimii, usein varmasti paremmin kuin yhden tai kahden lapsen perheissä. Ei se automaattisesti tarkoita, että lapset jäisivtä vähemmälle. Tuossakin perheessä vanhimmat lapset haluavat ihan samoin pitää sylissä pienempiä sisaruksiaan ja osallistua kotitöihin, jolloin taas äiti pystyy pitämään pieniä sylissään. Lapset ovat niin tasapainoisia, ottavat toiset huomioon jne. Heillä on todella mukava käydä, meillä lapsetkin kysyy että milloin mennään seuraavan kerran. Ja tämä perhe on niin läheinen (siskon perhe) että olen ollut siellä ihan yötäkin ja nähnyt mitä se arki on. Ja jokaisesta lapsesta voi sanoa, että on saanut syliä ja huomiota ja ovat onnellisia. Ja en usko että tuo on ainoa suurperhe jossa asiat on hyvin ja lapset tyytyväisiä. Lapsethan tyytyy kovin vähään ja ovat onnellisia pienistä asioista. Kyllähän tuo suurperhe on myös lasten kannalta rikkaus.On sekä suuria että pieniä perheitä jossa sekä vanhemmat että lapset voi huonosti.Perheen koolla ei mielestäni ole väliä, jos parisuhde on kunnossa, kasvatus on oikeanlaista ja taloudellinen tilanne ei ole vaikea. Ja tuo taloudellinenkin tilanne on ihan aikuisista kiinni, onhan niitä paljon niitä yhden ja kahden lapsen talouksia jossa talous on kuralla, ja ihan varmaan niitä löytyy myös lapsettomista perheistä. Jokainen pystyy itse vaikuttamaan omaan elämäänsä ja loppujen lopuksi lähes kaikki on itsestä kiinni.
... lestadiolaismiehetkin tekevät perheen ja sitten lähtevät. Tiedän useammankin tällaisen tapauksen.
Sen verran pitäis vastuuta kantaa, ettei jätä perhettä tuollaisessa tilanteessa. Itse en kyllä tuollaiseen mieheen koskis pitkällä tikullakaan, joka perhettään kohtelee tuolla tavalla. Kertoo kaiken ihmisestä..
Ei ainakaan yhtään "ihailtavampi" ollut juttu Minea blomqvistista, jonka lapsi joutuu olemaan erossa vanhemmistaan suurimman osan aikaa. Luulenpa, että 10 lapsen katraassa, josa äiti lähellä, on jopa onnelisempaa porukkaa..
Säälittää aivan valtavasti tuo golfari Blomqvistin kaksivuotias poika. Äiti on jopa kaksi kuukautta yhtäjaksoisesti erossa pojastaan. Ja max viisi kuukautta vuodessa! Siis KAKSIVUOTIAASTA. Lapsihan on täysin isovanhempien kasvattama.
Olen samanikäisen pojan äiti ja muistan vielä erittäin hyvin, kuinka Blomqvist antoi raskausaikana lausuntoja "suunnittelemattomasta vahingosta, joka oli todella järkytys". No siltä todellakin näyttää. Pojan on varmasti kiva lukea äitinsä rakastavia, julkisia kommentteja koululaisena! Jos ei olisi isovanhempia lastensuojelu koputtelisi jo ovelle...