Mitä mä teen? Menen töihin vai "teen" vauvan?
Opiskelen loppusuoralla, valmistun jouluna.
Olen 33-vuotias, halutaan miehen kanssa vielä yksi lapsi, kaksi isompaa on jo.
Ongelmana on, että kannattaisiko vauva laittaa alulle nyt heti (siis jos tärppää), lähinnä ajattelen ikääni (jos tärppäis hetikin, täyttäisin jo 34 ennenkuin syntyisi) ja sitä, että valmistumisen jälkeen olisi sopiva sauma, jos tulisin heti raskaaksi kuten edellisillä kerroilla, voisin jäädä kotiin valmistumisen jälkeen, eikä tarvitsisi stressata töistä/töistä pois olemisesta (kummassakin raskaudessa olen oksentanut pari kk, hirveää olla töissä, ja typerää olla saikulla) vaan voisi rauhassa potea raskausvaivoja kotona ei-työssäkäyvänä.
Toisaalta, mulle oli jo kauhea kynnys lähteä opiskelemaan, hoitovapaiden jälkeen. Pelotti ja jännitti kauheesti! Nyt kun olen opiskellut ja ollut työharjoitteluissa, olisi sellainen sopiva vire päällä, ei jännittäisi yhtään mennä töihin kun se olisi suht tuttua, ja kaikki tiedot ajantasalla. Jos nyt tulisin raskaaksi, ja olisin kotona muutaman vuoden, olisi taas uusi korkea kynnys lähteä työelämään (kyllä mä silti lähtisin, lähdinhän opiskelemaankin, mutta tiedän että jännittäisin taas ja stressaisin) ja luultavasti olisin jo unohtanut kaikenlaista oppimaani, ja joutuisin tavallaan opettelemaan asioita uudelleen työn ohella.
Mitä ajattelette? mitä tekisit mun sijassani?
Kommentit (18)
Opiskelet innolla loppuun ja haet kunnon työpaikan. Samalla annat vauvan tulla, jos on tullakseen.
Parhaassa tapauksessa olet saanut vakipaikan töistä kun jäät äitiyslomalle ja silloin todellakin saat hyvän äitiyspäivärahan sen 9kk, oliko se 70% palkasta (korjatkaa jos olen väärässä). Ja hoitovapaan jälkeen sinulla on työpaikka odottamassa. Lakisääteisesti saat olla hoitovapaalla kunnes lapsi täyttää kolme ja saat palata vakituiseen työhösi. Selvitä alasi työehdo, miten kauan täytyy olla ollut vakituisessa työssä, jotta ehdot täyttyvät.
Mutta kun haluat sen lapsen, niin se on mielestäni tärkeämpää, koska sitä asiaa ei voi säädellä, lapsi tulee jos on tullakseen, siksi alkaisin yrittämään heti. Työt kerkeää odottamaankin.
ja koeajan jälkeen olisi hyvä aika raskautua. saisit vielä hyvää äitiysrahaa ja työkokemusta. lapsi hoitoon 1,5 vuotiaana tai mies hoitamaan joksikin aikaa. 9kuukautista en laittaisi vielä hoitoon.
Miksi hankit koulutuksen jos et hyödynnä sitä ?
että siitä saa suuremmat työkkärin tuet, kuin jos ei ole koulutusta...
Töitä ei kuitenkaan ole tarjolla, paitsi niitä kiusallisia pätkiä, jotka sotkee itse elämän.
Työn tehtävänä on turvata rahallisesti elämä tietyssä steriilissä ympäristössä.
Nykyään erilaiset tuet turvaavat tyydyttävästi rahallisesti elämän, kuten pitääkin ettei synny mellakoita ja laittomia lakkoja+ryöstöjä.
Työ ei tarjoa itse elämää.
On elämä ja työ, josta saadaan rahaa. Työstä ei saa elämää tai harva siitä saa. Se joka työstä saa elämän niin saisi lukea Raamattua vähän valitun sanan.
Jinzx
itse työ on naskalinkauppaa eli ei edes puoliakaan siitä mitä koulutuksessa vaaditaan. Paljon kahvin juontia ja juoruilua. Kaivellaan nenää ja luetaan iltapäivälehtiä. Osa saattaa rampata jatkuvasti röökilläkin.
Monelle alalle pääsisi periaatteessa suoraan peruskoulun penkiltäkin.
Ihan turhaan pelkäät ettet osaa tai koulutus jotenkin vanhenee...
Pyh! Mikäs sellainen koulutus on jos se vanhenee. Miksi porukka ei sitten käy peruskoulua uudestaan. Sehän on vanhentunut moninkertaisesti.
Lapsen voi synnyttää vain 30-36v ikäisenä. Kannattaisi hyödyntää se enennkuin on liian myöhäistä. Toisaalta miksi pitäisi hankkia toinen lapsi, jos on jo yksi. Eikö Kiinan politiikka ole jo todistanut toimivuutensa?
Moni Kiinan systeemia ihannoiva saattaa katsoa vähän pahasti niitä joilla on monta lasta.
Olisi syytä miettiä miksi kuormittaa rakasta planeettaamme.
Vauvan. Kuitekin se biloginen kello!
Eli tee vauva ja mene töihin. Se paras ratkaisu tasa-arvon ja naisten euron kannalta.
Naisille sama euro! Naisille sama euro! Naisille sama euro!
Pena.
jos teidän molempien mielestä vauva olisi tervetullut, niin ei muuta kuin vauvantekohommiin!
mietin ihan samaa. että kolmas vai töihin.
olen ollut itse 4vuotta kotiäitinä ja nyt mietin pitäisikö mennä töihin vai tehdä vielä se yksi ja sitten vasta palata työelämään. vaikeita kysymyksia. mutta ehk se pitää tehdä niinkuin sydän sanoo..:)
jos teet vauvan heti valmistuttuasi, saattaa kyllä aika vaikeaa saada töitä jos olet ollut kotona esim.kolme vuotta. Tutkinto on kuitenkin silloin jo "vanha". Varmaan riippuu kyllä paljon alastakin.
Eli tee vauva ja mene töihin. Se paras ratkaisu tasa-arvon ja naisten euron kannalta.
Naisille sama euro! Naisille sama euro! Naisille sama euro!
Pena.
Suomessa pahin tasa-arvon este on vain miehille suunnattu asevelvollisuus.
t. tiina
Mitä jos et tulekaan heti raskaaksi ja sitten vain kyttäät kotona raskautumista?
Olisin vaikka vuoden töissä ja sitten vauvan yritys päälle. Sitten saisi kunnon äitiyspäivärahankin.
Mä tekisin itse kyllä niin (ja oikeastaan oon tietyllä tapaa tehnytkin), että pikkuisen vielä venyttäisin sitä vauvan hankkimista. Pitkitetty nautinto sopii myös vauvakuumeiluun ja -haaveiluun. Vanhahan et vielä ole ja aiemminkin on tärpännyt hyvin, joten puoli vuotta sinne tai tänne ei muuta mitään.
Nopsaan lukisin itseni valmiiksi ja hommaisin "jalan työnpaikan oven väliin" ja sitten.. VAUVA. Ja mietipäs miten stressitön oikeasti se vaihtoehto olisi. Opiskelut valmiit ja työpaikka takataskussa :) Ja on äitiyspäivärahakin vähän eri luokkaa, jos on ollut palkkatuloja sitä ennen..
Nimim. "9kk vakipaikan saatuani äitiyslomalle jäänyt"
Ja yrittäisin vauvaa parin-kolmen vuoden kuluttua, jos vielä mieli tekisi.
eli ei ole ollenkaan takuita tärppääkö raskaus toivotusti. Joten valmistu kunnialla ja hae heti töitä. Samalla voi yritellä vauvaa. Kyllähän se elämä näyttää sitten mitä tapahtuu. Kerkeät kuitenkin olla töissäkin ja saada paremmat äitiyspäivärahat ennen mahdollista ä-lomaa.
miehet saavat aina töitä. Nainen ei saa niin helpolla töitä kotiäiti vuosien jälkeen. Miehen kannattaa nyt uhrautua.
Miksi hankit koulutuksen jos et hyödynnä sitä ?
jos teet vauvan heti valmistuttuasi, saattaa kyllä aika vaikeaa saada töitä jos olet ollut kotona esim.kolme vuotta. Tutkinto on kuitenkin silloin jo "vanha". Varmaan riippuu kyllä paljon alastakin.
Koulutuksesi on vanha jos jäät kohta kotiin.
Ehdit tienata ansiosidonnaisen äitiysrahan. Raha on tärkeää ja stressaa vähemmän kun on muutama lantti enemmän.