Tajuaakohan nuoret äidit, että vauvan tarvikkeisiin menee tonni kuussa?
Vaipat ja ruuat maksavat ainakin tuhat euroa kuussa. Päälle vielä kasvavat vaatekulut, jotka nousevat kun vauva kasvaa ja vaatimukset vaatteilta lisääntyy.
Kommentit (78)
Vuva käytti harsovaippoja ja imi tissimaitoa. Miten perunat ja elatusmaksut tähän liittyy kun olemme edelleen naimisissa.
Me laitoimme eka vuonna kaikki lapsilisät säästöön neljältä lapselta, koska rahaa ei vain kulunut ekan vuoden aikana. Nämä rahat olivat hyvänä apuna kun säästimme pohjarahan omakotitaloon.
Ja kyllä niille vauvoille ihan ostoperunaa keitettiin sitten kun oli sen aika ja ihan normaalihintaisesta lihasta tein ruoat.
Ja seuraavaksi ilmestyy ketju elatusmaksujen kohtuuttomuudesta?
Jos tähän ketjuun vastasivat äidit, jotka säästävät kaikessa mahdollisessa, kasvattavat itse perunat, kiertävät kaupoista tarjousjauhelihat ja ostavat kaiken käytettynä, niin seuraavaksi elatusketjussa mekastetaan sitä, miksi etäisän (joka ei edes tapaa lasta) kuuluisi maksaa siitä, ettei exä viitsi kiertää kirppareilla vaan ostaa lapselle uusia vaatteita ja Pampersin vaippoja ja väittää vielä, että etäisin kuuluu maksaa osa asumisesta koska se on "lapsen menoja"?
Minä en tunne yhtään ihmistä, joka kestoilisi, joten enemmistöllä menee vaippoihin aika paljon rahaa. Itse kuivitan heti kun on märkää tai muuta. Siinä menee 15 vaippaa/pv. Merkkivaipat ovat kalliita!
Meillä lapsi on kasvanut 62 cm vaatteista ulos kuukaudessa, joten alusvaatteet, välivaatteet, yövaatteet, ulkovaatteet ja sisävaatteet on uusittava nyt 68-kokoon. 2 kuukautta niin sama vaihto taas edessä 74 senttisiin. Ihmettelen, jos joku väittää että EI mene tonnia kuussa lapseen.
Lapsella on ihan tavallisia merkkejä kuten Tuttaa ja joitain harvoja popeja, espritejä tms.
Minä en tunne yhtään ihmistä, joka kestoilisi, joten enemmistöllä menee vaippoihin aika paljon rahaa. Itse kuivitan heti kun on märkää tai muuta. Siinä menee 15 vaippaa/pv. Merkkivaipat ovat kalliita! Meillä lapsi on kasvanut 62 cm vaatteista ulos kuukaudessa, joten alusvaatteet, välivaatteet, yövaatteet, ulkovaatteet ja sisävaatteet on uusittava nyt 68-kokoon. 2 kuukautta niin sama vaihto taas edessä 74 senttisiin. Ihmettelen, jos joku väittää että EI mene tonnia kuussa lapseen. Lapsella on ihan tavallisia merkkejä kuten Tuttaa ja joitain harvoja popeja, espritejä tms.
300e vauvaan,niin riittää vaikka mihin;)t. nuori mamma
...me ollaan ihan keskituloinen perhe (2+1) ja pari autoa.
Laskut, sis. asuntolaina ja päivähoito: 1200.
Kauppaan:800-1000.
Autot: ~400 (toinen huolletaan itse siksi noin vähän).
Siihen päälle vaatteet ja huvit, niin ei kaukana olla tuosta tonni per lätty per kk.
Ja osa noista kuluista on tosiaan lapsesta riippuvia: päivähoito ja esim suuremmat henkivakuutkset (kahden aikuisen korvaussummat otettaisiin pienemmät). Toisaalta siinä on kuluja jotka ei ole riippuvaisia lapsesta: sanomalehti, autot, asuntolaina (samaa maksettaisiin lapsesta riippumatta.
vauvasi käyttäisi 12 vaippaa per päivä ja söisi joka aterialla pilttiä, siihen menisi reilusti alle 200 e kk plus mahdolliset korvikkeet.
Laskin ärsyttääkseni.
Minä en tunne yhtään ihmistä, joka kestoilisi, joten enemmistöllä menee vaippoihin aika paljon rahaa. Itse kuivitan heti kun on märkää tai muuta. Siinä menee 15 vaippaa/pv. Merkkivaipat ovat kalliita!
Meillä lapsi on kasvanut 62 cm vaatteista ulos kuukaudessa, joten alusvaatteet, välivaatteet, yövaatteet, ulkovaatteet ja sisävaatteet on uusittava nyt 68-kokoon. 2 kuukautta niin sama vaihto taas edessä 74 senttisiin. Ihmettelen, jos joku väittää että EI mene tonnia kuussa lapseen.
minä ainakin käytin kestoja lapsella ja niin tekee moni muukin. Lidlin vaipat on halvimpia ja ei niitäkään kymmentä enempää saa menemään vuorokaudessa vaikka lapsi kakkisi tauotta. Joko viestisi on provo tai sitten rahankäyttönne on täysin holtitonta.
Mun pojalla joka on 2v.2kk ja 87,5cm pitkä 11kg on vieläkin vaatteita joissa kokomerkintä on 74/80cm.
Ei niitä vaatteita tarvii ostaa koko ajan jos ostat kerralla sellaisia joissa on pitkä käyttöikä.
Hienosti sivuutit vauvan ruokaan menevät rahat eli et ole imettänyt ollenkaan.
tämä 34v kohta kahden lapsen äiti ei ainakaan tajua =D.
Tuleehan ne lapset kaikkinensa kalliiksi elämän varrella joo, eläminen nyt vaan väkisin maksaa. Se jota tämä vaivaa voi kaikin mokomin jättää lapset tekemättä ja viedä säästyneet rahat mukana hautaan :).Ja kannattaako sitä nyt oikeastaan jatkaa omaakaan elämäänsä, kallistahan sekin on!
Minä en tunne yhtään ihmistä, joka kestoilisi, joten enemmistöllä menee vaippoihin aika paljon rahaa. Itse kuivitan heti kun on märkää tai muuta. Siinä menee 15 vaippaa/pv. Merkkivaipat ovat kalliita! Meillä lapsi on kasvanut 62 cm vaatteista ulos kuukaudessa, joten alusvaatteet, välivaatteet, yövaatteet, ulkovaatteet ja sisävaatteet on uusittava nyt 68-kokoon. 2 kuukautta niin sama vaihto taas edessä 74 senttisiin. Ihmettelen, jos joku väittää että EI mene tonnia kuussa lapseen. Lapsella on ihan tavallisia merkkejä kuten Tuttaa ja joitain harvoja popeja, espritejä tms.
15 vaippaa päivässä ja vielä Pamperssia. Ei niitä vaippoja nii usein tartte vaihtaa. Eikä kaikkia vaatteita kannata uutena ostaa.
Lapsella on ihan tavallisia merkkejä kuten Tuttaa ja joitain harvoja popeja, espritejä tms.
Ja yhdet pissat ja vaihdat vaipan? :D
Etkö pese usein vaatteita kun niitä pitää olla todella paljon? :D
Mun pojalla joka on 2v.2kk ja 87,5cm pitkä 11kg on vieläkin vaatteita joissa kokomerkintä on 74/80cm. Ei niitä vaatteita tarvii ostaa koko ajan jos ostat kerralla sellaisia joissa on pitkä käyttöikä. Hienosti sivuutit vauvan ruokaan menevät rahat eli et ole imettänyt ollenkaan.
Ei voi olla noin pieni ja tuon ikäinen?! :( Mun tytär oli vuoden vanhana tuon pituinen ja painoi 13-14 kg.
vielä sille joka kirjoitti miten tiuhaan on ostettava lapselle uusia vaatteita. (Netti)kirpparit on aikas hyvä juttu, kuka hullu nyt uutena kaikkia vaatteita ostaa? Myös kavereiden kanssa kierrättämällä/vaihtamalla/ostamalla voi vaatteissa, ja muissakin tarvikkeissa säästää pitkän sentin.
tämä 34v kohta kahden lapsen äiti ei ainakaan tajua =D.
Tuleehan ne lapset kaikkinensa kalliiksi elämän varrella joo, eläminen nyt vaan väkisin maksaa. Se jota tämä vaivaa voi kaikin mokomin jättää lapset tekemättä ja viedä säästyneet rahat mukana hautaan :).Ja kannattaako sitä nyt oikeastaan jatkaa omaakaan elämäänsä, kallistahan sekin on!
Mun pojalla joka on 2v.2kk ja 87,5cm pitkä 11kg on vieläkin vaatteita joissa kokomerkintä on 74/80cm. Ei niitä vaatteita tarvii ostaa koko ajan jos ostat kerralla sellaisia joissa on pitkä käyttöikä. Hienosti sivuutit vauvan ruokaan menevät rahat eli et ole imettänyt ollenkaan.
Ei voi olla noin pieni ja tuon ikäinen?! :( Mun tytär oli vuoden vanhana tuon pituinen ja painoi 13-14 kg.
Voi olla keskonen, niillä kestää pitkään ottaa muut kiinni. Meillä poitsu oli tuon kokoinen 10 kk tarkastuksessa. :D
Meillä poika oli 2v neuvolassa 82cm ja vähän vajaa 10kg. Katsos, lapset kasvaa eri kokoisina :).
ja silputa rahaa roskikseen muutenkin mutta ei sitä pakko ole kenenkään tehdä.
Meillä poika oli 2v neuvolassa 82cm ja vähän vajaa 10kg. Katsos, lapset kasvaa eri kokoisina :).
siis ole ollut keskonen vaan ihan ihan täysiaikainen, perusterve lapsi.
Itse olen 25, ja kaikki tuntemani äidit käyttävät kestovaippoja (kaikki ovat myös alle 35, en tiedä sitten vaikuttaako asiaan). Ja jos ne merkkivaipat ovat kalliita, niin osta niitä jotka eivät ole merkkivaippoja. Simple.
Niin. Sinä ostat uutena kaiken. Mikäs siinä. Suurin osa meistä on kuitenkin tajunnut sen, että ei se vauva katso sitä onko se vaate uusi vai ei, vaan on tyytyväinen että hänellä on lämmin.
Mutta ihan tosissani sanon että meillä ei mene tonnia kuussa vauvaan. Ei muuten menisi vaikka käyttäisimme kertakäyttövaippoja kestojen sijaan.
Eikö se sun lapsi nuku koskaan? Vaihdat yölläkin parin tunnin välein ja päivällä vielä useammin. Vai pidätkö yöllä pidemmän tauon ja vaihdat päivällä tunnin välein. Mä puolestani en tiedä yhtään ihmistä joka viitsisi vaihtaa vaipan parin tunnin välein. Saahan sitä rahalla tietysti vaikka pyyhkiä vauvan pyllyn mutta mä mieluummin käytän rahani johonkin hyödylliseen.
Mitä hyötyä on kalliista merkkivaipoista, jos niiden imukykyä ei käytetä hyödyksi vaan pikkuinen pissalirukin vaihdetaan heti pois. Ja kai sä ap tiedät ettei yöllä suositella vaipanvaihtoa jottei vauva herää liikaa (tietysti jo on kakat tai iho rikki niin sitten vaihdetaan).
Enkä myöskään tunne yhtään ihmistä, joka ostaa talvivaatteet niin pieniä että ne tarvitsee uusia kuukauden välein. Kasvaahan ne vauvat nopeasti, mutta yhtä kokoa ei tarvita kaapillista eikä kannatakaan ostaa.
Meillä kyllä riittää pienen lapsen tarpeisiin tuo tonni monta kuukautta. Toki jos mukaan lasketaan tulonmenetykset niin sittenhän summa nousee nopeasti kun jään hoitovapaalle.
Täällä kirjottelee yks nuori äiti.
Vauvan maitoihin menee täällä ulkomailla ainakin n.60e/kk (täällä kalliimmat ruuat kun suomessa), vaippoihin muutama kymppi ja vaatteisiin ehkä 40-50 euroa jos nyt jotain tarttee ostaa...