Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjastossa työskentelevälle kysymys

Vierailija
03.10.2012 |

Millaisia atk töitä kirjastoissa on ja mika niissä on työnkuva?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

atk-tukihenkilö, senioreille atk-opastuksia järjestävä henkilö, kirjastojärjestelmän päivittäjä ja kehittäjä jne. Joka asiassahan atk jyrää...

Vierailija
2/5 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnkuvasta en ole varma, kun vasta opissa olen. Mutta internet pitää tuntea aika hyvin, jotta sieltä asiakkaille löytää oikeat tiedot. Pelkkä Googlen käyttö ei riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnkuvasta en ole varma, kun vasta opissa olen. Mutta internet pitää tuntea aika hyvin, jotta sieltä asiakkaille löytää oikeat tiedot. Pelkkä Googlen käyttö ei riitä.

aika pihalla kyllä olet työnkuvasta... Tiedonhaku on kirjastopuolen ihmisten hommaa ja kirjastossa enemmän käytetään tietokantoja kuin internettiä.

Kirjastossa on ihan samoja atk-hommia kuin missä tahansa muussakin toimistossa, siihen vaan tulee lisäksi kirjastojärjestelmän ylläpito yms.

Vierailija
4/5 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia atk töitä kirjastoissa on ja mika niissä on työnkuva?

Tavallisessa kunnankirjastossa ei ole mitään erityisiä atk-alan töitä vaan virkailijat ja kirjastonhoitajat käyttävät siellä valmiita ohjelmia ihan kuten missä tahansa toimistoissa. Ei siellä mitään tietokantoja itse luoda vaan syötetään valmiisiin kantoihin tietoja ohjeiden mukaan, johon ei tarvita mitään atk-alan erityisosaamista.

Varmaan jossain isompien kaupunkien kirjastoissa ja yhteistyöryppäissä on jotain atk-alan erityistöitä, mutta harvassa ne joka tapauksessa ovat.

Vierailija
5/5 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monessa kunnassa. Tarkoitan järjestelmä- ja ylläpitotöitä. Itse kirjastossa ei tosiaan ole mitään erityistä atk-ihmisille. Kaupungin tietotekniikkayksikköön on jäänyt vain muutama työntekijä hoitamaan hankintoja ja asennushommia. Voithan yrittää kaupungin tietotekniikkayksikköön töihin avoimella hakemuksella.