Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästättekö lapselle/lapsille hänen/heidän lapsilisät eril. tilille aikuisuutta varten?

Vierailija
02.10.2012 |

Meillä ainakin tehdään näin. :)

2007 syntynyt lapsi on ja puolittanut olen tuon lapsi lisän eli 50e joka kuukausi siitä minulle ja 50e siitä menee lapselle säästöön, sen summan mikä siitä sitten koostuu niin saa omaan käyttöön sinä päivänä kun täyttää 18v. niin itselleen.

Minusta on hyvä kun lapsella on joku taloudellinenkin pohja/turva aikuisuutta varten.

Toisesta lapsesta haaveilemme myös ja sitten kun on sen aika niin varmasti tulen toisen lapsemme kohdalla toimimaan myöskin samalla tavalla.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minn vanhempani tekivät niin ja pidin sitäerittäin tyhmänä. 18vuoden aikana inflaatio oli syönyt rahan arvon lähes olemattomiin eikä tilille ollut juurikaan maksettu korkoa.

.

Tämä pitää säästämistä tyhmänä....

Ei rahoja kuulu nollakorkoisilla tileillä makuuttaakaan.

Järkevästi hajautettujen osakkeiden tuotto on pitkällä aikavälillä merkittävästi suoraa talletusta parempi. Osingot + arvonnousu parin kymmenen vuoden ajalta on lapsilisärahoillakin mukava potti.

Siinä viestissä jota lainasit sanottiin että tilille säästäminen on tyhmää pienen koron ja suuremman inflaation vuoksi! Onko sinulla jotain vaikeuksia ymmärtää lukemaasi?

Vierailija
2/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahat menivät perheen/lasten kuluihin, kuten kai on tarkoitettukin.

Myöhemmin, kun oli varaa, aloin ostella lapsilleni osakkeita. Nyt heillä on kullakin kelpo salkku, joka tuottaa vuosittain jonkin verran osinkojakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin se menee yli sen kolmen vuoden aikana verotta lahjoitettavan summan määrän.. Lapsilisä tulee vanhemmalle ja on siten lahjaan verrattavissa jos siirretään lapsen tilille. AP:lla on hyvä ratkaisu josta ei tuu ees seurauksia lapselle.

2007 syntynyt lapsi on ja puolittanut olen tuon lapsi lisän eli 50e joka kuukausi siitä minulle ja 50e siitä menee lapselle säästöön, sen summan mikä siitä sitten koostuu niin saa omaan käyttöön sinä päivänä kun täyttää 18v. niin itselleen.

Minusta on hyvä kun lapsella on joku taloudellinenkin pohja/turva aikuisuutta varten.

Toisesta lapsesta haaveilemme myös ja sitten kun on sen aika niin varmasti tulen toisen lapsemme kohdalla toimimaan myöskin samalla tavalla.

Vierailija
4/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuitenkin onneksi pärjättiin ihan hyvin sillä että mies oli töissä, minä hoidin lasta 4v asti kotona ja sain ne yleiset "tuet" mitä yhteiskunnalta tuossa tilanteessa saadaan ja sitten takaisin työelämään kiinni!

Mutta ylpeä olen kyllä siitä että ollaan tämä säästöoperaatio lapselle aloitettu! :)

Vierailija
5/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuitenkin onneksi pärjättiin ihan hyvin sillä että mies oli töissä, minä hoidin lasta 4v asti kotona ja sain ne yleiset "tuet" mitä yhteiskunnalta tuossa tilanteessa saadaan ja sitten takaisin työelämään kiinni!

Mutta ylpeä olen kyllä siitä että ollaan tämä säästöoperaatio lapselle aloitettu! :)

Joo, siis zemiä vaan säästöpuuhiin! Mutta aika on tosiaan sen verran pitkä, että kannattaa miettiä mm. tuota lahjaveroasiaa.

Vierailija
6/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ei kannnata koko lapsilisää lahjoittaa

nimittäin se menee yli sen kolmen vuoden aikana verotta lahjoitettavan summan määrän.. "

Siis joutuuko siitä lahjoitussummasta jotain veroja makselemaan..??

T: joku muu utelias, ei ap.

Vierailija
7/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista mikä se summa on tarkkaan, mutta jos kuukausittain lahjoitat koko lapsilisän lapsellesi niin kolmen vuoden aikana kertynyt summa ylittää tuon lahjoitettavan määrän. Mutta kai se vero menee vain yli menevästä osasta..

" Ei kannnata koko lapsilisää lahjoittaa

nimittäin se menee yli sen kolmen vuoden aikana verotta lahjoitettavan summan määrän.. "

Siis joutuuko siitä lahjoitussummasta jotain veroja makselemaan..??

T: joku muu utelias, ei ap.

Vierailija
8/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kaksi vanhempaa lahjoittamassa, on summa siis yhteensä 7998 euroa/ lapsi. Lapsilisät jäävät tuon summan alle, joten ne on mahdollista lahjoittaa verottomasti.

Vierailija
9/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsilisässä pitäisi vanhemmilla olla joku tuloraja, minkä ylittäville sitä ei makseta. "Hienoa" kun valtio kustantaa varakkaampien vanhempien lasten "tulevaisuutta" tällä tavalla. Eiköhän lapsilisän alkuperäinen tarkoitus ole auttaa lapsiperheitä elämisen kuluissa eikä perustella rahastoja tulevaisuutta varten? Meillä lapsilisät menevät ihan elämiseen, vaatteisiin, ruokaan, päivähoitomaksuihin. Ja ihan keskituloisia olemme, asumme pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
10/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meni ruokaan silloin.

Lapsilisä on vain lisä.Kun lapseni ovat 18 v tuo summa on aika mitätön koska rahan arvo laskee koko ajan.

Vierailija
11/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minn vanhempani tekivät niin ja pidin sitäerittäin tyhmänä. 18vuoden aikana inflaatio oli syönyt rahan arvon lähes olemattomiin eikä tilille ollut juurikaan maksettu korkoa.

Olen yhden 2007 syntyneen lapsen yksinhuoltaja ja minulla on asuntolainaa. Maksan lainasta tällä hetkellä korkoa enemmän kuin säästötilien korko on joten näen järkevämpänä lyhentää enemmänasuntolainaa kuin säästellä raha erikseen.sittenkun on lapsi teini-ikäinen minun asuntolaina on maksettu ja voin nopeasti siitä säästyvällä rahalla koota hänelle vararahaston.

Vierailija
12/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitetaan kuukausittain pieni summa rahastoihin... 9-vuotiaalla on tileillään nyt jotain 15000 ihan vain tuota rahaa. Kai siläkin jotakin tekee sitten kun tarve tulee, vaikka ensiasunnon käsirahaan joi laittaa.

Vierailija
13/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsilisässä pitäisi vanhemmilla olla joku tuloraja, minkä ylittäville sitä ei makseta. "Hienoa" kun valtio kustantaa varakkaampien vanhempien lasten "tulevaisuutta" tällä tavalla. Eiköhän lapsilisän alkuperäinen tarkoitus ole auttaa lapsiperheitä elämisen kuluissa eikä perustella rahastoja tulevaisuutta varten? Meillä lapsilisät menevät ihan elämiseen, vaatteisiin, ruokaan, päivähoitomaksuihin. Ja ihan keskituloisia olemme, asumme pääkaupunkiseudulla.

säästöön osin juuri lapsilisistä. Mulla on pari samapalkkaista työkaveria, jotka jauhavat myös tuota samaa. Kumpikin asuu isossa omakotitalossa, on ripsien- ja hiustenpidennykset sekä geeelikynnet, vaateostoksilla käydään viikottain ja mitä vielä. Siitä huolimatta ovat aina ennen tilipäivää p.a. tai ainakin väittävät olevansa. Tilipäivänä onkin sitten niin kiva hemmotella itseään käymällä shoppailemassa.

Me asutaan suht ahtaasti kerrostalo-osakkeessa ja muutenkin käytämme rahaa järkevästi. Pihejä emme ole, mutta emme myöskään ostele tavaroita, joille ei ole käyttöä.

Kyllä se on siitäkin kiinni, mihin sitä rahaa käyttää.

Vierailija
14/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meni ruokaan silloin.

Lapsilisä on vain lisä.Kun lapseni ovat 18 v tuo summa on aika mitätön koska rahan arvo laskee koko ajan.

Näin minäkin olen ymmärtänyt, että niistä rahoista on inflaation vuoksi enemmän hyötyä, kun ne käyttää pois.

Aivan varmasti normaalituloisissa perheissä ovat tarpeen. Tuntuu ehkä hyvin pieneltä se 5o euroa kuussa, mutta se on iso raha silloin, jos joutuu arpimaan, minkä laskun silläkin maksaa.

On meillä silti hankittu lapsille perustavaroita omaa kotia varten, ja maksettu passi ja ajokortti. Tai siis maksetaan kaikille kun se aika koittaa, ilman säästöjäkin.

Vierailija
15/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin raha tulee tarpeeseen, jotta saadaan rahaa ruokaan ja muuhun elämiseen. Kun yhden aikuisen taloudessa ei halua viedä 9kk:n ikäistä lasta päivähoitoon niin kyllä aivan kaikki yhteiskunnan tuet otetaan käyttöön juuri sillä hetkellä.

Vierailija
16/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos lapselle säästää tämän omalle tilille rahaa, ne rahat on sitten sen lapsen. Eli jos lapsesi vaikka haksahtaa huumeisiin tms. niin 18v täytettyään saa kivan potin pistää neulalla suoneen.

Mä en oikein edes tajua mihin lapsi lähtöjään tarvitsee mitään vararahastoa. Opintoja varen voi käydä töissä. Ei ne opinnot mistään säästöistä kiinni ole, ja me vanhemmat voimme kyllä tukea kykyjemme mukaan lapsiamme silloin, kun nämä ovat siellä opiskelemassa.

Kyllä meidänkin lapsille jokunen tonni kertyy tilille ennen tuota 18 v ikää, mutta katsotaan josko sille myös tulee jo ennen aikuisuutta jotain käyttökohteitakin.

Vierailija
17/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minä kotona ja puoliso opiskelija, ei ole varaa säästää lapsilisiä. Myöhemmin on kyllä tarkoitus.

Vierailija
18/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran ollaan saatu kasattua rahastosäästämisellä. Minun mielestä 18v on liian varhainen aika antaa lapselle iso potti rahaa. Oikeastaan se on pahin ikä saada helppoa rahaa. Poikkeuksia tietenkin on, onneksi.

Vierailija
19/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli pakko alkaa käyttämään itse lapsilisää että pärjäsi, samaten tililta hupeni kaikki elämiseen.

Vierailija
20/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoja varen voi käydä töissä. Ei ne opinnot mistään säästöistä kiinni ole, ja me vanhemmat voimme kyllä tukea kykyjemme mukaan lapsiamme silloin, kun nämä ovat siellä opiskelemassa.

.

on pakko huomauttaa, että en usko ilmaisen koulutuksen olevan mikään itsestäänselvyys sitten kun omat lapset (nyt 2 v ja kohta vauva) on opiskeluiässä. Töissä voi toki opintojen ohella käydä jos työelämässä sellainen tilanne on, mutta myöskään opintotukijärjestelmän säilymiseen ennallaan en ihan sokeasti luottaisi. Nämä on tärkeimpiä syitä siihen miksi itse alan lapsille säästää heti kun mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän