Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen rangaistus tulee jos jää sossun huijaamisesta kiinni toimeentulutuessa?

Vierailija
01.10.2012 |

olen mielenterveyskuntoutuja ja saan toimeentulotukea elämiseen sairauspäivärahan ja asumistuen lisäksi, saanut jo melkein vuoden. teen välillä satunnaisia keikkatöitä, joista ei siis paljoa palkkaa tule, mutta olen kokenut pienenkin aktiivisuuden paremmaksi kuin täyden toimettomuuden (täyteen työviikkoon en kuitenkaan kykene). koska palkka on pieni, on se maksettu tilille josta sossu ei tiedä, muuten suurin osa vähäisestä palkasta vähennettäisi sossulaskelmassa. pelottaa, että entä jos sossu saa tiedon töistä? pitääkö sinne kuinka usein toimittaa verotustiedot, kun olen kuitenkin jo pitkäaikainen sossupummi. jos jään kiinni, miten paha rangaistus on ja mitä seuraa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin joutuu maksamaan korkojen kera hujatut etuudet.sossu tarkistaa jälkikäteen viimeksi toimitetun verotukse, joten siitä viimeistään saa tiedon töistäsi.

Vierailija
2/12 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakija on varaton, miten tapahtuu takaisinmaksu korkojen kera?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että jäät ensi vuonna kokonaan ilman jos et nyt korjaa tilannetta.

Vierailija
4/12 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakija on varaton, miten tapahtuu takaisinmaksu korkojen kera?

No ne toki jäävät sitten perintää odottamaan.

Vierailija
5/12 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemään ainoastaan lyhytaikaista keikkatyötä alle 10 tuntia/vko. sillä tuntimäärällä tulevalla palkalla ei maksa edes vuokraa. jos taas olen pitkään sairaslomalla, en pääsen jatkossakaan töihin vaan päädyn vain työttömäksi. umpikujassa ollaan

Vierailija
6/12 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat asumistukea joten tulot vaikuttaa siihenkin.Kelalta tulee pahemmat syytteet jos sinnekinpäin huijaat.

Vierailija
7/12 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työtä. kykenen ainoastaan osa-aikaiseen alle 10 tuntia/vko tehtävään työhön

Vierailija
8/12 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin toimeentulotuen varaan eräs vuosi. Oli vanha maksusuunnitelma ulosottomiehen kanssa vielä päällä. Hissukseen makselin sitten lainan pois kuukausien saatossa. Vähän tiukkaa teki mutta eipä ne isoja summia olleet, eivät itse laina eikä maksuerät.

Eli vaikka jäisitkin kiinni, saisit ehkä sakkoja. Ja tietenkään mitään sakkojahan sinulla ei ole varaa maksaa joten kenenkäs muun puoleen sinä kääntyisit kuin ulosottomiehen ja sossun. Riippuu vähän miten suuria summia olet "varastanut". Eiköhän tuo jonkinasteisen petoksen nimikkeellä ratkottaisi oikeudessa. Auttaisihan se asiaa huomattavasti jos tunnustat ensin ennen kuin sossu saa itse selville. Laskuttaa ne sua oikeustoimistakin jos asiat niin pitkälle ehtivät mennä. On mahdollista että oikeustoimilta voidaan vielä välttyä jos tunnustat. Kukaan ei halua istua oikeussalissa, ei yksikään ihminen, ei kansalainen, ei virkamies. En niinkään olisi huolissani sakoista vaan mahdollisesta rikosrekisteristä.

Verotiedot toimitetaan sossuun itse aina ensimmäisen hakemuksen yhteydessä ja sen jälkeen kerran vuodessa. En tiedä tarkistavatko jälkikäteen verotietoja. En kyllä ihmettelisi jos näin tekevät. Täytyyhän heidänkin jotenkin pitää huolta siitä että ihmiset eivät varasta heiltä. Tai jos varastavat, niin varmasti jäävät kiinni siitä.

Saattaisit saada pitää osan palkastasi. En tiedä miten isoja summia saa tienata jotta sitä ei oteta huomioon toimeentulotuessa. Ei ne IHAN jokaisesta ansaitusta pennistä "rokota" mutta voisin kyllä kuvitella että tuntuu siltä että suurin osa menee kankkulan kaivoon. Työtä olisi tehtävä täysillä tai sitten ei ollenkaan.

Se mitä toimettomuuteen tulee, sinulla on aina vaihtoehtoja. Lukeminen, meditointi ja uusien asioiden sitkeä opettelu ovat aina vaihtoehtoja. Suomalainen ajautuu aina epätoivoon kun työt loppuvat mutta otapa mallia itämaisista elämänfilosofioista. Onnellisuus on mielentila. Toimettomuuden ei tarvitse antaa tuhota onnea vaan onni voi tulla ihan paikallaanollessaankin. Tärkeää ei ole mitä ruumiillaan tekee vaan mitä omalla mielellään tekee.

Älä panikoi.

Vierailija
9/12 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tekisit töitä, voit saada sossusta. Palkan minkä saat lasketaan vain tuloksi ja se raha joka jää uupumaan saat sossusta. Eli esim. Yksin eläjän käteen on jäätävä 460e/kk Mutta nyt saisitki töistä 100e/kk niin silloin saatkin sossusta 360ekk. Oli tulot palkkaa,opintotukea,asumistukea mitä vain, mutta jos tuloista ei keräänny yksin elävälle tarkoitettua raha määrää, sossu maksaa loput.

Vierailija
10/12 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sairaskyvyttömyyseläkkeellä saa tienata hiukan rahaakin per kuukausi. Otahan selvää kuin että tunnet piston sydämessä!

Nämä on muistaakseni asioita jotka kuitenkin sallitaan, on hyvä jos ihminen pystyy tekemään hiukan työtä. Saa siitä sisältöä elämään (plus tienaa toki) ja saa ehkä sysäyksen innostua palaamaan takaisin työhön.

Mutta on se vakavampi asia jos Sossua tai Kelaa huijaa. Siitä oikeasti saa maksaa kaiken takaisin, sakot ja parhaimmillaan vankilaa.

Mutta ota selvää saisitko tienata paljonko ja miten paljon saat tehdä omaan pottiin ennenkö niistä alat ilmoittamaan.

Joku jossain aina maksaa sen että yhteiskunta maksaa jollekin rahaa jota tämä ei ansaitsisi.

Suren moraaliasi. Olen itsekin joskus ollut pari kertaa todella tiukassa paikassa eikä vaan kehtaa kusettaa yhteiskuntaa linssiin. On kovempi halu siihen että näyttää itselleen että pärjää.

Vierailija
11/12 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisit saada pitää osan palkastasi. En tiedä miten isoja summia saa tienata jotta sitä ei oteta huomioon toimeentulotuessa. Ei ne IHAN jokaisesta ansaitusta pennistä "rokota" mutta voisin kyllä kuvitella että tuntuu siltä että suurin osa menee kankkulan kaivoon. Työtä olisi tehtävä täysillä tai sitten ei ollenkaan.

150 euroa kuussa.

Vierailija
12/12 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitä saa ehdollista vankeutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan