Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uraäiti - anna rahaasi kotiäidille

Vierailija
01.10.2012 |

Olen itse ollut kotona 25 vuotta. Poikani ovat jo täysikäisä mutta asuvat vielä ilokseni kotona. Pojat sanovat että heillä oli siksi hyvä lapsuus kun äiti oli aina odottamassa heitä kotona. Ruoka odotti, olin laittanut uoteet, pessyt vaatteet ja siivonnut - oli kiva tulla kotiin. Auttelin myös läksyissä ja meillä oli paljon yhteistä aikaa. Poikien kaverien äidit olivat töissä eikä palvelut oikein kotona toimineet. Kaverit saivat itse huolehtia asiansa j aäiti tuli myöhään väsyneenä kotiin. Näin olen seurannut lapsiana vauvavaiheesta aikuisuuteen asti ja ollut siten etuoikeutettu. Olen pitänyt itseäni äitinä enkä kaivannut palkkatyötä. On kiva kuulla nyt jo aikuisten poikien kehuvan että olen ollut Hyvä Äiti. Olen myös tietoisesti lukenut ja kouluttanut itseäni ja harjoita mm. kirjoittamista.

MUTTA - miten saada kotiäidille omaa rahaa? Kotiäiti tekee 24/7 pesten ja siivoten jne. Miten suhtaudutte siihen että saisimme palkkaa valtiolta.

Tai tässä raflaava ehdotus. Jokainen uraäiti maksaisi työssäkäynnistä veroa muutaman prosentin kotiäideille. Yhdellä kotiäidillä voisi olla myös työssä olevista äideistä koostuva kummi- eli "elätysrengas". Vainpieni summa/äiti mutta näistä yhdessä kasvaisi mukav asumma kotiäidille. esim. jos äiti maksaisi 1-3 % palkastaan (brutto 4000 e/kk) = 40-120 e /kk. Jo 5 äitiä voisi antaa mukavasti taskurahaa yhdelle kotiäitylille :).

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me uraäidit hoidamme kodin ja lapset palkkatyömme ohessa! Kotiäitiys vs uraäitiys on pitkälti oma valinta.

Vierailija
2/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei kukaan loisiva kotimutsi saa penniäkään.

Olishan se kiva olla kotona, joo, jos joku muu sen persnahastaan mulle mahdollistaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin töissä kansantalouden eteen ja sitten kotona lasten eteen. Vai luuletko, ettei työssä käyvien äitien perheessä pestä pyykkiä tai laiteta ruokaa?

Vierailija
4/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi? Että sinä tarvisit kotiin palkkaa?? Ja toiset maksamaan? Ei ole yhtäkään syytä, miksi muiden ihmisten pitäisi elättää sinua. Vai kävisitkö sinä vastapalveluksena siivoamassa uraäitien koteja vai mitä koet tekeväsi heille palvelukseksi, jotta heidän pitäisi maksaa sinulle palkkaa???

Vierailija
5/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kotiäitylit maksaisivat uraäityleille ihan pienen summan - vaikka 40-120 eur/kk. Siten ne uraäitylitkin voisivat lyhentää työaikaansa ja viettää enemmän laatuaikaa lastensa kanssa!

Vierailija
6/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:n on pakko olla provo. Mikset mennyt töihin kun peräkamarin pojat kasvoi. Koululaisten äiti voisi tehdä vaikka osa-aika töitä.

Vierailija
7/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käske miehesi vuorostaan hoitaa lapsia

Vierailija
8/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ap:n pojat juuri niitä, jotka vaativat vaimon jatkavan äidin aloittaman passaamisen? Tuo kuulostaa meinaa siltä, et äiti hoiti, joten itse ei tarvinnut opetella...

"Ruoka odotti, olin laittanut vuoteet, pessyt vaatteet ja siivonnut - oli kiva tulla kotiin."

Vierailija
9/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hermostuko. Silti, jotenkin äärettömän hellyttävä ajatus tuo uraäitien muodostama kummipiiri, joka avustaisi kotiäitiä.

Näen itseni jo viemässä kuukausikymmenyksiä, ihastelemassa kodikkuutta, hörppäämässä kummikahvit, ja ehkä hieman arvostelemassa jotain ja tarkkailemassa, että mihinkäs se rahani nyt on mennytkään.

Vierailija
10/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vissiin palstaillut liian kauan, sillä muistan lukeneeni tämän saman aloituksen täällä vaikka kuinka monta kertaa...

Vierailija
11/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä ole jo kokeilu käynnissä? Porvoossa muistaakseni.

Vierailija
12/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä tekevät äidit ja isät maksavat tämän kaiken. Niin vanhempainvapaat kuin päiväkodit kuin yliopistot kuin terveyskeskukset jne.

Ihan kaiken maksavat ne jotka käyvät töissä. Ne jotka eivät käy töissä eivät maksa mitään. Se ei tarkoita että he olisivat huonoja ihmisiä, mutta totuus on että he eivät maksa mitään, ja kaikki heidän käyttämänsä palvelut maksaa joku muu.

Vierailija
13/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uraäidit maksavat jo veroissa palkastaan kotiäidille . 4000 € palkasta menee yli tonni ennakonpidätystä joka kuukausi.

Sitä paitsi kotiäidillä varmaan on niin rikas mies, että voi sitä rahaa sitten antaa.

Vierailija
14/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut kotona 25 vuotta. Poikani ovat jo täysikäisä mutta asuvat vielä ilokseni kotona. Pojat sanovat että heillä oli siksi hyvä lapsuus kun äiti oli aina odottamassa heitä kotona. Ruoka odotti, olin laittanut uoteet, pessyt vaatteet ja siivonnut - oli kiva tulla kotiin. Auttelin myös läksyissä ja meillä oli paljon yhteistä aikaa. Poikien kaverien äidit olivat töissä eikä palvelut oikein kotona toimineet. Kaverit saivat itse huolehtia asiansa j aäiti tuli myöhään väsyneenä kotiin. Näin olen seurannut lapsiana vauvavaiheesta aikuisuuteen asti ja ollut siten etuoikeutettu. Olen pitänyt itseäni äitinä enkä kaivannut palkkatyötä. On kiva kuulla nyt jo aikuisten poikien kehuvan että olen ollut Hyvä Äiti. Olen myös tietoisesti lukenut ja kouluttanut itseäni ja harjoita mm. kirjoittamista.

MUTTA - miten saada kotiäidille omaa rahaa? Kotiäiti tekee 24/7 pesten ja siivoten jne. Miten suhtaudutte siihen että saisimme palkkaa valtiolta.

Tai tässä raflaava ehdotus. Jokainen uraäiti maksaisi työssäkäynnistä veroa muutaman prosentin kotiäideille. Yhdellä kotiäidillä voisi olla myös työssä olevista äideistä koostuva kummi- eli "elätysrengas". Vainpieni summa/äiti mutta näistä yhdessä kasvaisi mukav asumma kotiäidille. esim. jos äiti maksaisi 1-3 % palkastaan (brutto 4000 e/kk) = 40-120 e /kk. Jo 5 äitiä voisi antaa mukavasti taskurahaa yhdelle kotiäitylille :).

Menkää töihin. Elättäkää itsenne. Tuo on niin törkeä ehdotus että nostattaa vaan halveksuntaa kotiäitejä vastaan. Oikeasti aikuinen ihminen: ELÄTÄ ITSESI

Vierailija
15/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silläaikaa, kun lapses on koulussa, tuut meille siivoomaan ja pyykkäämään!

Sovittu!!:)

Vierailija
16/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan sen, että kun kotiäidin työpäivä on pyykkiä ja siivoamista ja lasten hoitoa eli mielestäni ihan palkkatyöksi kelpaavaa "työtä" voisi jokin valtionpalkkamalli olla ihan paikallaan MUTTA kotiäitiys on LEKOTTELUA sen rinnalla, että yhdistää vaativan uran ja pienet lapset kaikkine sivuilmiöineen (sairauspoissaolot, kertyvät työt, hoitamattomat kotityöt, väsymys, riidat ajanpuutteesta ja pk:sta hakemisista ja viemisistä aviomiehen kanssa...).

Ja tuo ajatus siitä, että nainen, joka syystä tai toisesta (yleensä taloudellisesta pakosta) yhdistää uran ja äitiyden, maksaisi (helpommalla muutenkin pääseville) kotiäideille ilman mitään järkevää hyötynäkökulmaa tukea, jotta nämä vieraat naiset voisivat hoitaa kotona "kunnolla" lapsensa, kun uraäidin oma lapsi jokatapauksessa joutuisi "vain" olemaan päiväkodissa on täysin absurdi.

Pakko kysyä, että ihan tosissaanko tämä oli sinusta toteutuskelpoinen ajatus, ap?

Vierailija
17/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pph ja vaikka tienaan vähän niin maksan kuitenkin veroja palkastani ja saan viettää paljon aikaa lasteni kanssa. Molemmat saaneet olla kotona eskari-ikään asti ja nyt koululainen saa tulla koulusta kotiin ja olen täällä odottamassa. Se on niin ihanaa ja tärkeää kun on paljon aikaa omille lapsille. Itse arvostan tätä, mutta en todellakaan arvostele toisten kodin ulkopuolella työssäkäyntiä (usein siinä kannetaan vastuuta lapsista ja elannosta) mutta myös kotiäitiyttä/vanhemmuutta arvostan, ehdinhän olla kotona itsekin yhteensä 6vuotta.

Tässä päivällä työni ohessa ehdin järkkäillä kotia, aamulla ennen ulkoilua petaan pedit jne. Sitten aina ruokailun jälkeen keittiö kuntoon, päikkäriaikaan pesen pyykkiä jos tarvis ja ennen iltapäivän ulkoilua kerätään lasten kanssa yhdessä lelut ja järjestetään kotia. Ainoastaan viikkosiivous jää työpäivän jälkeiselle ajalle.

Nyt on mies ulkoilemassa lasten kanssa ja minä juuri laitoin sämpylätaikinan kohoamaan, sitten syödään ja iltasadut ja lapset nukkumaan ja itse lenkille. Ihanaa aikaa kun saa elää rauhallista elämää ja pääasia, että itse nauttii ja osaa arvostaa. Tietysti miinuksena se, että lapset joutuu jakamaan äitinsä,mutta saavat varmasti enemmän aikaa ja huomiota kuin jos oisivat päivät pk:ssa ja koulun jälkeen ilttiksessä.

En haluaisi maksaa kotiäidille, eikä mun mielestä kuulukaan. Kotiäitiyskin on valinta ja hieno asia yllä, päivähoito maksaa oikeasti todella paljon yhteiskunnalle

Vierailija
18/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap. Ihan pakko vielä kehua sua. Ei todellakaan ole mennyt ne kirjoitusopinnot hukkaan, sen verran oli sujuvaa älyllistä tekstiä! Toivottavasti olet käynyt valtion tukemilla kursseilla, että olen saanut maksaa myös kyseisen harrastuksesi.

Hatunnosto kaikille teille uhrautuvaisille kotiäideille, jotka passaatte poikanne ruikuttamaan meidän uraäitien tyttärille ;)

Vierailija
19/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ap:n pojat juuri niitä, jotka vaativat vaimon jatkavan äidin aloittaman passaamisen? Tuo kuulostaa meinaa siltä, et äiti hoiti, joten itse ei tarvinnut opetella...

"Ruoka odotti, olin laittanut vuoteet, pessyt vaatteet ja siivonnut - oli kiva tulla kotiin."

Mun mieheni on tällaisen äidin kasvattama ja mä olen mahdottomassa pakkoraossa nyt: joko hoidan uran + kotityöt ihan itse tai otan eron. Että kiitti v*****i anoppi.

Vierailija
20/32 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu toki kotiäidin määritelmästä, mutta yli 4000 tienaavia naisia ei liene hurjan montaa per kotiäiti, kun Suomalaisen keskipalkka on roimasti alle.

Olisi kyllä sinänsä jännä nähdä synnyttäisikö tällainen malli jotain äitien välistä solidaarisuutta. Saisivatko uraäidit sitten kotiäideiltä jotain muuta kuin halveksuntaa ja moralisointia, ihan peräti vaikka jotain konkreettista apua joskus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän