Silmien laserleikkauksesta
Sinä, joka olet ollut ko. toimenpiteessä kertoisitko kokemuksistasi. Olisin kiinnostunut kuulemaan seuraavista asioista:
-ikäsi leikkaushetkellä
-kuinka paljon miinusta ennen leikkausta
-mitkä arvot leikkauksen jälkeen
-kuinka pitkä aika on nyt kulunut toimenpiteestä
-ja näkösi tällä hetkellä
Olisin kiitollinen, jos joku vastaisi.
Kommentit (6)
kävin neljä vuotta sitten 30-vuotiaana molempien silmien Femtolasek-leikkauksessa Eiran sairaalassa. Molemmissa silmissä arvot ennen leikkausta -2,75 ja leikkauksen jälkeen ja edelleen 0.
Pelkäsin toimenpidettä tosi paljon ennen mutta se meni nopeasti ja kivuttomasti ja pientä, pari viikkoa kestänyttä, silmien kutinaa lukuunottamatta, ei mitään ikäviä seurauksia. Ihan paras päätös ja edelleen iloitsen kun aamulla ei tarvitse ekaksi etsiä laseja tai läträtä piilareiden kanssa ja esim. uiminen ihan juhlaa. Suosittelen.
Ei lukulasien kanssa eikä ilman. Tästä syystä en uskalla itse mennä leikkaukseen; lähinäkö on minulle työssä paljon tärkeämpää kuin kauas näkeminen.
kävin leikkauttamassa v-97, miinuksia oli -4,35 ja -3,75. Olin 27v (nyt siis 42v). Ei nyt ole vuosiin tutkittu näköä mutta erinomainen on edelleen. Yleensä en edes muista että mulla on joskus ollut lasit.
Nyt on kaksi vuotta leikkauksesta ja olen tyytyväinen. Näöntarkkuus on 1.2 eli olen malliesimerkki siitä kuinka hyvin leikkaus voi onnistua.
Pakko kuitenkin tunnustaa että hämäränäkö ei ole paras mahdollinen ja autojen valot hajoaa pimeässä mutta pieni haitta joka ei ole mitään verraten siihen että normaalisti näkö niin hyvä.
Silmäni leikkasi Tampereella Mehiläisessä Juhani Pietilä, suosittelen.
- leikkaus -99/ 28-vuotiaana
- vain toinen islmä leikattiin, silloin -3,75 jos oikein muistan
- ilman laseja olen pärjännyt siitä asti, toisessa silmässä edelleen kai -1,75
- ainoa missä silmien eriparisuus vaikuttaa on syvyysnäkö&joskus hämärässä valot häikäsee
27vee, ennen leikkausta oli reilu -5 molemmissa silmissä. Toissa keväänä olin toimenpiteessä ja viimesimmässä tarkastuksessa oli nollilla molemmat silmät.. Päivääkään en ole ratkaisua katunut. :)