Hyvä esimerkki siitä että köyhillä on kyllä rahaa mutta ei taitoa käyttää sitä
Siis ihan järjetömiä valintoja. Juustoja, meetwurstia, mehuja, eineksiä.
http://jpheino65.puheenvuoro.uusisuomi.fi/118641-kavin-kaupassa
Ihan saastaa ja helvetin kallista. Tuossa loppuu rahat ja menee vielä terveyskin. Leipäkin on niin helvetin turhaa mutustamista loppujen lopuksi, ja helppo opetella siitä pois jos vaan halua on.
Kommentit (25)
mutta teiltä meni koko jutun pointti ohi. Tuo oli hänen esimerkkinsä perusostoksista ilman isompaa miettimistä. Ajatuksena ettei köyhän tarvitsisi aina syödä makaronia ja hernesoppaa. Hän ei yritttänyt tehdä järkeviä ja taloudellisia ostoksia.
Miksi ei yrittänyt tehdä järkeviä ostoksia jos ei ole rahaa? Esim tällainen ruokavalio Aamiaiseksi yksi kananmuna. ( 15 snt) Välipalaksi teetä (4 snt) ja itse tehtyä marjapiirakkaa (metsämarjat 0€ jauhot muutaman snt) Päivällinen kello 22: kokolihaa/ kokokalaa/ kokokanaa (1,5€) ja iso lautasellinen porkkanaraastetta marjamehun kera (50 snt) = 2,2 € päivän ruuat, pyöristetään 2,5 €:oon. Kuukauden ruuat siis 75 euroa. Tuolla linkin kirjoittajalla käytettävissään siis yli kolminkertaisesti enemmän rahaa kuin hän tarvitsee. Äijä voisi elää kuin kuningas tuolla 250 eurolla, jos unohtaisi einekset, makkarat, juustot ja ennekaikkea sellaisen opitun tavan, että kokoajan pitää jotain saada mutustaa suussaan. Ei eläimetkään syö kokoaikaa.
Yritän vielä..
köyhä pakotetaan tarkkaan suunnitteluun, koska elintarvikkeet maksavat niin paljon, sitä hän tässä hakee.
Hui hai ostokset eivät ole mahdollisia köyhälle ja köyhälläkin pitäisi olla mahdollisuus sekoilla ruokaostoksilla
mutta teiltä meni koko jutun pointti ohi.
Tuo oli hänen esimerkkinsä perusostoksista ilman isompaa miettimistä.
Ajatuksena ettei köyhän tarvitsisi aina syödä makaronia ja hernesoppaa.Hän ei yritttänyt tehdä järkeviä ja taloudellisia ostoksia.
Miksi ei yrittänyt tehdä järkeviä ostoksia jos ei ole rahaa?
Esim tällainen ruokavalio
Aamiaiseksi yksi kananmuna. ( 15 snt)
Välipalaksi teetä (4 snt) ja itse tehtyä marjapiirakkaa (metsämarjat 0€ jauhot muutaman snt)
Päivällinen kello 22: kokolihaa/ kokokalaa/ kokokanaa (1,5€) ja iso lautasellinen porkkanaraastetta marjamehun kera (50 snt)
= 2,2 € päivän ruuat, pyöristetään 2,5 €:oon. Kuukauden ruuat siis 75 euroa. Tuolla linkin kirjoittajalla käytettävissään siis yli kolminkertaisesti enemmän rahaa kuin hän tarvitsee. Äijä voisi elää kuin kuningas tuolla 250 eurolla, jos unohtaisi einekset, makkarat, juustot ja ennekaikkea sellaisen opitun tavan, että kokoajan pitää jotain saada mutustaa suussaan. Ei eläimetkään syö kokoaikaa.
Joku voi toki pärjätäkin
ja aikuisen miehen kulutus lienee vähimmilläänkin yli 2000 kilokaloria. Eikä mielestäni voi olettaa, että yksinelävä keski-ikäinen mies osaisi saatikka pitäisi mielekkäänä tehdä ja syödä lounasaikaan pelkkää marjapiirakkaa.
tässä talossa asuu paljon perheitä joilla ei ole "varaa" tehdä mitään. On tosi pienipalkkaisia joista toinen vanhempi on yleensä työtön tai kotihoidontuella.
Voivotellaan sitten kun ei ole sitä rahaa lasten vaatteisiin eikä harrastuksiin yms.
Voivotellaan,esim. että ei meillä ole varaa viedä lasta ratsastamaan kun ei meillä vaan tuota rahaa ole yms.
Oma lapsemme käy siis kerran viikossa ratsastamassa ja se maksaa 17e kerta.
Samaan aikaan kanetaan kaupasta kalja laatikkoa ja tupakalla käydään monta kertaa päivässä!
Tuolla kaljalaatikon hinnalla olisi jo vienyt sen lapsen sinne ratsastamaan.
Suuri tuloisia emme ole mekään ja alkoholiakin sillointällöin otamme, (tupakkaa ei polteta.)
Mutta ärsyttää tuollainen narina siitä miten ei ole varaa, jos sen rahan käyttää johonkin turhaan paskaan viikosta toiseen!
Tai sitten toinen,että niitä lapsia on pykätty toinen toisensa perään 4-6kpl ja sitten valitetaan
että eipä me vaan voida, kun on niin monta lasta j atulisi niin kalliiksi!
Jokainen toki tehköön lapsia niin paljon kuin haluaa,mutta kannattaisi varmaan hetki miettiä jos se oma ukko on koko ajan työtön ja itse on äippälomalla, että kannattaisiko lapsiluku jättää vähemmälle tai sitten ainakin lopettaisivat sen kokoaikaisen narinan siitä miten ei mihinkään ole varaa (paitis siihen kaljaan ja tupakkaan)
aika pieni aamupala aikuiselle miehelle, yksi kananmuna? Miten metsämarjat ei maksa mitään? Jos lähtisin itse niitä poimimaan, maksaisi vähintään 20 euroa kerta (oma seutulippu bussiin ja pienimmille lapsille, joita ei voi jättää yksin kotiin). Mikä marjamehu, miten se ei muka maksa mitään? Miten pärjäät itse nälässä jotain 10 tuntia keskellä päivää, kaikki eivät pärjää.