Jääkö teilläkin liian isoina saadut tai hankitut vaatteet usein kokonaan käyttämättä?
Itse en muista kaapin perukoille jemmattuja, vuosikin aiemmin saatuja vaatteita, tai jos muistan niin on jotenkin mielikuva että ne ovat liian isoja ja sitten ovatkin jo jääneet pieniksi, kun muistan niiden olemassaolon. Harmittaa, kun taas kävi kvalle vaatteelle noin. Monet ostaa lahjavaatteet kasvuvaralla, runsaalla sellaisella, mutta turhaa on ainakin meillä.
Kommentit (8)
Ostan lähes kaiken liian isona eli yhden isomman kooon vaatteet odottavat ylähyllyllä käyttöä.
Kerran on käynyt niin, että yhdet housut löytyivät isomman koon alta, kun näitä isoja otin jo käyttöön (ja housut siis kokoa pienempää eli sitä, mitä lapsi parhaillaan käytti ja oli siirtymässä siihen isompaan kokoon). Onneksi olivat reiluja, niin tuli vielä kuukauden verran käytettyä.
Minä nimenomaan arvostan sitä, että ostetaan kasvuvaralla, koska äitini ostaa koko ajan liian pieniä vaatteita eli usein sitä kokoa, jota lapsi on käyttänyt edellisenä syksynä ja sitten keväällä vaate on jo pieni. Se ärsyttää paljon enemmän.
minulla on lapsien vaatteille lipasto, jossa kaksi vierekkäistä laatikostoa. Jokaisessa laatikostossa on seuraavaa kokoa mitä lapsi tarvitsee, pienemmällä ylimmässä koko 92, seuraavassa koko 90 jne. Kun isommalta jää vaatetta pieneksi, siirrän sen joko varastoon tai pienemmän lapsen alimpaan lipastonlaatikoon. Kun pienemmältä jää vaatekoko pieneksi, pistän kaikki pienet vaatteet myyntiin heti ja otan vaan lipastonlaatikosta kaappiin kaikki numeroa isommat vaatteet kerralla.
Tai koon 92 kesävaatteet edellisenä talvena, olloin lapsi käyttää kokoa 92. Mutta koon 104 talvivaate samana syksynä kun lapsi käyttää kokoa 92 on vaan älytöntä. Ei ole tilaa säilöä paria vuotta jemmavaatteita jossain korissa, joten tungen ne johonkin piiloon tai varastoon ja sinne ne sitten hautautuu. Ehkä jos lapsia on useampia, niin vaatteita on kierrossa enemmän, mutta meillä vaan tämä yksi.
Ap
Ostan lähes kaiken liian isona eli yhden isomman kooon vaatteet odottavat ylähyllyllä käyttöä.
Kerran on käynyt niin, että yhdet housut löytyivät isomman koon alta, kun näitä isoja otin jo käyttöön (ja housut siis kokoa pienempää eli sitä, mitä lapsi parhaillaan käytti ja oli siirtymässä siihen isompaan kokoon). Onneksi olivat reiluja, niin tuli vielä kuukauden verran käytettyä.
Minä nimenomaan arvostan sitä, että ostetaan kasvuvaralla, koska äitini ostaa koko ajan liian pieniä vaatteita eli usein sitä kokoa, jota lapsi on käyttänyt edellisenä syksynä ja sitten keväällä vaate on jo pieni. Se ärsyttää paljon enemmän.
Säilön isot vaatteet pahvilaatikkoon ja laitan ne talteen varastoomme. Sitten kun lapsi käyttää esim. 104 cm:n kokoisia vaatteita, otan ne käyttöön. Meillä ainakin säästyy iso summa, kun ostan osan alennusmyynneistä odottamaan lapsen kasvua. Ei tarvitse ostaa kaikkea heti kerralla.
päin vastoin, on kiva että kaikkea on vähän etukäteen jemmassa; esimerkiksi ekana kylmänä pakkasaamuna kaapista löytyy heti sopivan kokoisia ulkovaatteita, rukkasia tms. Tai keväällä kesävaatetta.
Säilytän kyllä lapsen vaatekaapissa eri kokoja omissa pinoissaan (ja siis ei kokonumeron mukaan vaan niska-haarapituuden perusteella lajiteltuna), mutta välillä on tullut ehkä lajiteltua ne liian pienellä vaihtelulla. Juuri otin käyttöön vauvalle kasan bodeja, jotka on jo valmiiksi lähes nafteja.
Mutta säästäähän siinä ison rahan että ottaa vastaan sukulaislasten pieneksi menneitä ja hyödyntää alennusmyyntejä ennakoiden. Pitäisi vaan olla tosi hereillä ja jaksaa lappaa noita rättejä.
jotka lopulta olivatkin väärän malliset sitten kun lapsi oli riittävän pitkä.
lapsi on aika pienikokoinen ja kasvu on ollut hidasta mutta tasaista. Ei ole käynyt vielä kertaakaan niin että etukäteen ostetut talvivaatteet olisivatkin olleet pienet sitten kun talvi tulee.
Mulla on oma korihylly isoille lastenvaatteille, ja pengon sitä säännöllisesti, aina kun esikoisen vaatteet käy pieneksi.