"Nykypäivänä kaikki on niin paljon huonommin kuin ennen". Ärsyttää tollanen asenne!
Tunnetko tällaisen tyypin tai oletko itse sitä mieltä, että nykyisin kaikki on huonommin ja ennen elämä oli parempaa, aidompaa jne? Työkaverini on vahvasti tuota mieltä, ja muistuttaa aiheesta oikeastaan joka keskustelussa toki eri sanankääntein, mutta perimmäinen viesti on aina sama. Koen sen raskaana. Kautta sivistyneen maailman historianhan ihminen on ajatellun noin. Esim. antiikin Roomassa ja keskiajalla (jne.) ajateltiin, että juuri elettävä aika on totaalista rappiota ja ennen oli paremmin.
Minusta aika kultaa muistot. Sitä luulee vaan, jos haluaa luulla, että ennen oli helpompaa ja paremmin asiat. Todellisuudessa harmaat päivät ja negatiiviset asiat unohtuvat, vaikka niitä on ollut yhtälailla ennenkin. Lisäksi ihminen vanhenee, ja moni asia vaan alkaa tuntua raskaammalta nyt kuin ennen.
Kommentit (5)
esim 80-luvulla,ainakin koin koko lapsuuteni ja nuoruuteni aina 90-luvun alun lamaan asti että elämässä oli aina toivo paremmasta ja toiveet paremmasta sai toteutettua, jos ei ihan puska-alkoholistiksi joutunut. 90-luvun lama opetti että huomenna asiat voivat olla vielä huonommin ja elämään yleensä tuli tietty epävarmuus.
Toisaalta olet oikeassa aika kultaa muistot.
Nimenomaan työpaikallani...;/
Kaikki on perseestä, teen ruokaa joka on paskaa, ennen oli parempaa. käyttäydyn myös huonosti, ei ennen "keittäjät" puhuneet. Pomot olivat ennen aukroriteetti, nyt likasankoja. Mikä ennen kiellettiin, nyt tehdään uhmalla.
Vai ajatteletko itse? Kuulostaa kurjalta. Ihmisen, joka ajattelee koko ajan vahvasti nykyisin kaiken olevan huonosti, kanssa on tosi vaikea tehdä töitä. Perusasenne tuntuu olevan niin pahasti pielessä ja negatiivinen. Mä en tajua. Jokainenhan järjestää omasta elämästään huonon tai hyvän, minä ainakin yritän tähdätä jälkimmäiseen. :)
Ap
esim 80-luvulla,ainakin koin koko lapsuuteni ja nuoruuteni aina 90-luvun alun lamaan asti että elämässä oli aina toivo paremmasta ja toiveet paremmasta sai toteutettua, jos ei ihan puska-alkoholistiksi joutunut. 90-luvun lama opetti että huomenna asiat voivat olla vielä huonommin ja elämään yleensä tuli tietty epävarmuus.
Ap
Nimenomaan työpaikallani...;/
Kaikki on perseestä, teen ruokaa joka on paskaa, ennen oli parempaa. käyttäydyn myös huonosti, ei ennen "keittäjät" puhuneet. Pomot olivat ennen aukroriteetti, nyt likasankoja. Mikä ennen kiellettiin, nyt tehdään uhmalla.